فونیکسریمکسبهتام

بررسی افت قیمت خودروهای چینی در بازار

عصر خودرو- چند سالی است که خودروهای چینی در بازار کشور حضور دارند و برخی از آن‌ها نیز در کارخانه‌های داخلی مونتاژ می‌شوند.

بررسی افت قیمت خودروهای چینی در بازار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، چینی‌ها در ابتدای ورودشان با استقبال گرمی از سوی مشتریان ایرانی مواجه نشدند؛ کیفیت پایین اجزا یکی از دلایل عدم موفقیت چینی‌ها بود. در آن زمان مصرف‌کننده هنگام خرید خودرو چینی، نگرانی‌هایی بابت خدمات پس از فروش و بازار دست دوم آن داشت و همین امر سبب می‌شد تا از تصمیم خود منصرف شود. عدم رونق بازار دست دوم خودروهای چینی باعث افت قیمت شدید آن‌ها می‌شد که اصلی‌ترین نقطه ضعف چینی‌ها بود.

    پس از تصویب قانون منع واردات، بازار‌ خودرو کشور بسیار تغییر کرد؛ تنوع کم و عدم ورود خودروهای جدید، شانسی دوباره برای محصولات چینی بود. البته ناگفته نماند که خودروسازان‌ چینی روز به روز در حال پیشرفت هستند و همزمان با تغییرات بازار، بهبود کیفیت و طراحی‌های آنان مشهود بود. اکنون بازار‌ خودرو تا حد زیادی متاثر از محصولات چینی است؛ بسیاری از آن‌ها علاوه بر زرق و برق و آپشن‌های فراوان، کیفیت خوب و عملکرد فنی قابل قبولی را نیز ارائه می‌دهند که باعث می‌شود تا مصرف‌کننده هنگام خرید خودرو، آن را انتخاب کند.

    یکی از دلایل عمده موفقیت این روزهای محصولات چینی، افزایش قیمت خودروهای وارداتی است که همچنان روندی صعودی دارند. بنابراین مشتریانی که از عهده خرید و نگهداری این خودروها برنمی‌آیند و همچنین قصد خرید خودروهای ساده و کم‌آپشن داخلی را ندارند، به محصولات چینی روی می‌آورند.

    ‌خدمات پس از فروش خودروهای چینی نیز تا حد زیادی بهبود یافته و به بهترین نحو ارائه می‌شوند. اکنون چینی‌ها با افت قیمت کم‌تری نسبت به سال‌های اولیه حضورشان معامله‌ شده و با وجود بازار دست دوم مناسب، برای خرید خودرو کارکرده، گزینه خوبی محسوب می‌شوند. البته لازم به ذکر است که میزان افت قیمت برای تمامی خودروهای چینی یکسان نیست و با توجه به نوع خودرو، شرکت سازنده، موقعیت آن در بازار و ... متفاوت است.

    چری تیگو7

    تیگو7 کراس‌اور شرکت مدیران‌خودرو است که از سال 96 به بازار عرضه شد. تیگو7 طراحی ظاهری خوبی ‌دارد و به عنوان پرچمدار مدیران‌خودرو، امکانات رفاهی فراوانی را ارائه می‌کند. تیگو7 صفر کیلومتر مدل 1400 این روزها قیمتی برابر یک میلیارد و 60 میلیون تومان دارد؛ اما نسخه کارکرده آن با مدل سال 99 با مبلغی حدود 963 میلیون تومان معامله می‌شود. بنابراین تیگو7 پس از یک سال کار کردن، تقریبا 9.1 درصد افت قیمت دارد. با بررسی‌ مدل‌های پایین‌تر، متوجه می‌شویم که نسخه‌های 3 سال کارکرده تیگو7، با مدل سال 97، 21.7 درصد افت قیمت داشته‌اند.

    چری آریزو 5T

    آریزو5 توربو پیشرانه‌ای مشترک با تیگو7 دارد؛ البته گیربکس آن از نوع  CVT است که عملکرد اسپرتی ندارد. نسخه توربوشارژ آریزو5، تفاوت ظاهری‌ای با نسخه معمولی آن ندارد و تنها در عملکرد فنی متفاوت‌اند. آریزو5 توربو صفر کیلومتر (مدل 1400) این روزها قیمتی برابر 680 میلیون تومان دارد که نسبت به مدل کارکرده 99، با قیمت 630 میلیونی، افت 7.3 درصدی را نشان می‌دهد. آریزو5 توربو در مدل‌های سال 97، با افت قیمت 27.9 درصدی معامله می‌شود که بسیار چشمگیر است.

    جک S5

    جکS5  یکی از شاسی‌بلندهای محبوب چینی در بازار ایران است که توسط کرمان‌موتور عرضه می‌شود. S5 اخیرا نیز فیس‌لیفتی را تجربه کرده است و با ظاهر جدید به بازار می‌آید. در حال حاضر نسخه صفر کیلومتر جکS5  (مدل 1400)   حدود 855 میلیون تومان قیمت دارد که در این صورت، مدل‌های 99 کارکرده آن با قیمت 835 میلیون تومان معامله می‌شوند؛ بنابراین پس از یک سال، حدود 2.3 درصد افت قیمت دارد. مدل‌های سال 97 جک‌S5  نیز با افت قیمت 11.7 درصدی در بازار معامله می‌شوند.

    جک S3

    جک S3 برادر کوچک‌تر S5 است که مدل سال 1400 آن حدود 620 میلیون تومان قیمت دارد. مدل 99 نیز در بازار با قیمت 575 میلیون تومان معامله می‌شود که افت 7.2 درصدی را نشان می‌دهد. مدل‌های 97 نیز با افت قیمت 16.1 درصدی در بازار به فروش می‌رسند.

    هایماS7

    ایران‌خودرو اولین بار هایما S7 را در سال 94 به بازار آورد و در سال 99 نیز تغییرات مختصری در آن ایجاد کرد. اکنون نسخه صفر کیلومتر S7 با قیمت 860 میلیون تومان عرضه می‌شود. بر این اساس، مدل‌های سال 99، در حدود 815 میلیون تومان قیمت دارند که افت 5.2 درصدی را نشان می‌دهد. مدل‌های سال 97 هایما S7 نیز با افت قیمت 11.3 درصدی معامله می‌شوند.

    همان طور که قبلا هم تاکید شد، افت قیمت محصولات چینی هیچ‌گاه یکسان نیستند؛ با مقایسه و بررسی‌های صورت گرفته حول قیمت خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده، می‌توان گفت که کم‌ترین میزان افت قیمت طی سه سال در این لیست، متعلق به جک‌ S5 و هایما S7 بوده که بین 11.3 تا 11.7 درصد قرار دارد. همچنین کم‌ترین افت قیمت طی یک سال کارکرد خودرو به 2.3 درصد می‌رسد که متعلق به جک‌ S5 است. از طرفی، بیش‌ترین میزان افت قیمت را آریزو5T دارد که به 27.9 درصد طی سه سال می‌رسد. پس از آن نیز تیگو7 با افت قیمت 21.7 درصدی قرار دارد.

    منبع: باما، میان‌بر به بازار‌ خودرو (https://bama.ir/)

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم