فونیکسریمکسبهتام

گره ترافیکی نداریم

ترافیک پایتخت سنتی و هوشمند مدیریت می شود

عصر خودرو- رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام اینکه در تهران گره ترافیکی نداریم، گفت: ترافیک در پایتخت هم به روش سنتی و هم به صورت هوشمند مدیریت می شود.

ترافیک پایتخت سنتی و هوشمند مدیریت می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، سال‌ها است مسئله ترافیک به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی شهری عنوان می‌شود. این موضوع باعث کاهش کیفیت زندگی، اتلاف وقت مردم، آلودگی هوا و صدا و همچنین تهدیدی برای سلامتی شهروندان شده است. نکته قابل توجه این است که بسیاری از شهرهای جهان با چنین پدیده‌ای مواجه بوده اند اما با مطالعه و برنامه ریزی مناسب، موفق به حل این مشکل شدند.

    همانگونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند ترافیک راه حل علمی دارد؛ بنابراین با انجام مطالعات تطبیقی و بومی سازی آن، ما نیز قادر به حل این مشکل خواهیم بود و ‏‎از مهم‌ترین راهکارهای تجربه شده در دنیا، توسعه و تقویت زیرساخت‌های شهر هوشمند و ارائه خدمات برخط، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد‬ سریع، پاک، ارزان و در دسترس، همچنین مطمئن، ایمن و یکپارچه با محوریت خطوط مترو و اتوبوسرانی، تغییر رویکرد از شهر خودرو محور به شهر انسان محور، توسعه حمل و نقل پاک و ترویج پیاده روی، نظم بخشی و انضباط در تردد خودروها، اصلاح فرهنگ رانندگی و اعمال قوانین سختگیرانه در برخورد با قانون شکنان بوده است.

    مقوله‌های زیادی برای کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران می‌توان بیان کرد اما اینکه چرا بعد از ارائه راهکارهای کارشناسی همچنان در پایتخت درگیر ترافیک هستیم جای سوال است؛ برخلاف اعلام رؤسای پلیس مبنی بر اینکه ترافیک تهران هوشمند مدیریت می‌شود همچنان در برخی نقاط شاهد گره‌های ترافیکی هستیم.

    ترافیک پایتخت سنتی و هوشمند مدیریت می شود/ گره ترافیکی نداریم

    کارشناسان ترافیکی مدعی می‌شوند که اگر جلوی ساخت و ساز پروژه‌های تجاری در تهران گرفته شود و پاساژهای تجاری در مرکز پایتخت ساخته نشود می‌تواند به کاهش ترافیک در نقاط مرکزی کمک شود. به همین منظور به سراغ سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ رفتیم تا از راه حل پلیس برای کاهش ترافیک جویا شویم. در ادامه می‌توانید این گفتگو را بخوانید.

    در ابتدا بفرمائید آیا در حال حاضر ترافیک تهران به صورت هوشمند مدیریت می‌شود.

    ترافیک تهران تلفیقی از سنتی و هوشمند است. اگر ترافیک تهران هوشمند بود، مأموری در خیابان وجود نداشت. این در حالی است که مأمور ما در خیابان ایستاده و مجبور است چراغ را با دستش تغییر دهد که نشان دهنده آن است سیستم درست عمل نمی‌کند. یا در حوزه‌های مختلفی که سامانه‌ها وجود ندارد بخصوص در حوزه‌های بزرگراهی و حوزه‌های جدیدی که به تازگی به سطح شهر اضافه شده و هیچ سامانه مدیریتی وجود ندارد، پلیس با اعمال محدودیت‌های خاص خودش، کار انجام می‌دهد.

    وقتی مأمور در خیابان است و مجبور است با دست خود چراغ راهنمایی و رانندگی را تغییر دهد، نشان می‌دهد که سیستم درست عمل نمی‌کند و سامانه مدیریتی نداریمپس الان نمی‌توانیم بگوییم که هوشمند کنترل می‌کنیم.

    خیر؛ کنترل ترافیک تهران تلفیقی از روش سنتی و هوشمند است. وقتی مأمور در خیابان است و مجبور است با دست خود چراغ راهنمایی و رانندگی را تغییر دهد، نشان می‌دهد که سیستم درست عمل نمی‌کند یا در سیستم‌های مختلفی که سامانه‌ها وجود ندارد و ترافیک در بزرگراه‌هایی که جدیداً به سامانه اضافه شده، سامانه مدیریتی نداریم، پلیس با اعمال محدودیت‌های خود کار انجام می‌دهد.

    وقتی ما هم روش هوشمند و هم روش سنتی را استفاده می‌کنیم چرا ترافیک تهران گره دارد و حجم ترافیک بالاست؟ چرا پلیس کاری نمی‌کند؟

    ما اختیار را در همکاران به حداقل رساندیم تا تغییرات سلیقه‌ای را نداشته باشند. حداکثر تلاش را گذاشتیم تا بتوانیم معبر را هوشمند کنترل کنیم مگر در جایی که به هر دلیلی سیستم هوشمند عمل نمی‌کند و یا اتفاقی در آنجا افتاده است.

    مثلاً در یک مسیر تصادف اتفاق می‌افتد و جریان حرکت متوقف می‌شود. این مستلزم آن است که ما معبر را اجاره ندهیم تا بار بیشتری به آن اضافه شود. از جاهای دیگر جلوی آن را بگیریم، تغییرات ترافیکی را در جاهای دیگر مدیریت کنیم تا در این معبر که ترافیک ایجاد شده، کمتر جریان ترافیک تداوم یابد.

    همه این مسائل دست به دست هم می‌دهد که با توجه به اینکه در شهر تهران روزانه 1700 تصادف و بسیار خرابی خودرو دارد. اگر به موقع پلیس نرسد و خودروها را به منتهی الیه سمت راست هدایت نکند، می‌تواند کندی حرکت ایجاد کند. در تهران گره ترافیکی نداریم و مردم می‌توانند مسیر خود را بروند. گره ترافیکی زمانی به وجود می‌آید که برق تهران قطع شود. کنترل از دست خارج شود و مردم در ترافیک گیر می‌کنند.

    ترافیک پایتخت سنتی و هوشمند مدیریت می شود/ گره ترافیکی نداریم

    شما می‌گوئید نقاط مرکزی پایتختت به دلیل حجم بالای ترددها همیشه درگیر ترافیک هستند، اما در معابر شمالی تهران هم ما شاهد ترافیک هستیم.

    در منطقه یک شهر بالاترین ترافیک را داریم. چون معابر کمتر است.

    راه حل چیست؟

    مقوله‌های زیادی برای کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا می‌توان بیان کرد، به عنوان مثال می‌توان گفت که پروژه تجاری در تهران کار نسازید، پاساژهای تجاری نسازید، بیمارستان‌های تجریش و کلینیک و پروژه مجتمع تجاری کوروش و …را نسازید تا ترافیک باعث نشود که جو منطقه به هم بریزد چراکه بعد از ساخت و به هم ریختگی در کوتاه مدت نمی‌توان کاری انجام داد.

    این مسئله مربوط به 70 سال سابقه در ترافیک تهران است. خیابان‌های تهران در یک دوره یک طرفه شده است و مربوط به دهه 30 است. ما برای آن زمان هم دانش و تجربه الان را نداشتیم اما فهمیدیم که این خیابان جواب نمی‌دهد و بنابراین بحث ترافیک عدم پیشینه قوی دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو