فونیکسریمکسبهتام

متغیرهای کلان اقتصادی چه تاثیری بر سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای دارند؟

عصر خودرو- بررسی‌ها حاکی از آن است که اکثر سفرهای برون‌شهری با استفاده از جاده‌ها صورت می‌گیرد و این موضوع تبعات منفی زیادی مانند افزایش تصادفات، خسارت‌ها و تلفات در راه‌ها به همراه داشته است. پژوهشگران در یک مطالعه تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی را در سوانح حمل و نقل جاده‌ای بررسی کردند.

متغیرهای کلان اقتصادی چه تاثیری بر سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای دارند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، یکی از علل بالا بودن شدید نرخ سوانح حمل‌ و نقل در ایران، نسبت به دیگر کشورها، سهم کم حمل و نقل ریلی نسبت به کل حمل و نقل کشور است.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر سفرهای برون‌شهری با استفاده از جاده‌ها صورت می‌گیرد و این موضوع تبعات منفی زیادی مانند افزایش تصادفات، خسارت‌ها و تلفات در راه‌ها به همراه داشته است.

    بررسی روند تصادفات جاده‌ای برون‌شهری کشور در سال‌های 1380 تا 1398 نشان می‌دهد که تعداد تصادفات رانندگی برون‌شهری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تا سال 1385 افزایش یافته و سپس کاهش یافته و تا سال 1390 روند سینوسی داشته و از سال 1390 تا سال 1395 روند نزولی داشته و از سال 1395 تا 1398 روند صعودی را طی کرده است.

    به طوری که از 101 هزار و 792 تصادف در سال 1395 به 159 هزار و 735 فقره تصادف در سال 1398 رسیده و بیش از یک و نیم برابر افزایش یافته است.

    در این مطالعه نقش متغیرهای کلان اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، ضریب جینی، جمعیت کل کشور، طول جاده‌های کشور و ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل ریلی در کاهش سوانح جاده‌ای مورد مطالعه قرار گرفت.

    بررسی‌های این مطالعه نشان داد که هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت با افزایش ارزش ‌افزوده بخش حمل و نقل ریلی، تعداد سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش می‌یابد.

    همچنین با تولید ناخالص داخلی سرانه کشور، تعداد سوانح حمل و نقل جاده‌ای افزایش می‌یابد.

    در این مطالعه مشخص شد که با افزایش جمعیت کل کشور و طول جاده‌های کشور، تعداد سوانح حمل و نقل جاده‌ای افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش ضریب جینی که نشان دهنده نابرابری توزیع درآمد در کشور است، نیز تعداد این سوانح افزایش می‌یابد.

    یافته‌های این مطالعه با پژوهش‌های گذشته نیز همخوانی دارد و این نتایج می‌تواند برای سیاست‌گذاران در وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی  ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و وزارت کشور مؤثر باشد.

    در انجام این تحقیق، پریسا بازدار اردبیلی و پیمان پژمان‌زاد از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشارکت داشتند.

    یافته‌های این مطالعه، زمستان 1400 به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی در کاهش سوانح حمل و نقل جاده‌ای کشور» در مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها منتشر شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو