فونیکسریمکسبهتام

شاهین چه حرف هایی برای گفتن دارد؟

پر پرواز صنعت خودرو ایران

عصر خودرو- شاهین نخستین سدان سایپا در کلاس C و جایگزینی برای تمامی خودروهای مونتاژی هم کلاسش است که با آغاز تحریم ها از خطوط تولید سایپا خارج شدند.

پر پرواز صنعت خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سایپا در طراحی شاهین استراتژی متفاوتی در زمینه ایمنی و کیفیت محصولات یعنی دو نقطه ضعف اصلی طی 30 سال گذشته را در پیش گرفت و در نهایت محصولی بر پایه مگا پلتفرم SP100 در سریعترین زمان ممکن شکل گرفت و به سلاحی قدرتمند برای صنعت خودرو ایران در دوران تحریم تبدیل شد که در زمینه ایمنی و کیفیت حرف های زیادی برای گفتن دارد و اکنون که بیش از یک سال از ورودش به خیابان ها می گذرد با چهره جذابش که درصد بالایی از مشتریان از آن رضایت دارند به عضوی افتخارآفرین از صنعت خودرو ایران در خیابان ها تبدیل شده است.

    شاهین در سال های ابتدایی تحریم و طی پروژه ای جهادی بر پایه مگاپلتفرم مدرن و به روز SP100 شکل گرفت. این خودرو بر اساس نیاز خانواده های ایرانی از نظر ابعاد متولد شد و امکانات آن عموما همان مواردی است که خریداران به دنبالش هستند. سایپا در قلب شاهین از پیشرانه 1.5 لیتری توربو بهره گرفت که حداکثر توانش به 110 اسب بخار می رسد و مهمتر از آن حداکثر گشتاور 178 نیوتون متری است که شاهین را به یکی از پرکشش ترین سدان های کلاس C بازار خودرو ایران بدل می کند و شتابگیری قابل توجهی را در همراهی با گیربکس 5 سرعته دستی رقم می زند. در حالی که عمده خودروهای خارجی مشابه شاهین از مخزن سوخت 40 لیتری بهره می برند به دلیل طراحی این خودرو متناسب با بازار ایران از مخزن سوخت 47 لیتری استفاده شده و همچنین فضای بار 420 لیتری نیز از دیگر مزایای این خودرو در طراحی متناسب با بازار خودرو ایران است.

    طراحی شاهین بدون شک یکی از مهمترین برگ های برنده این خودرو در بازار برای جلب رضایت مشتریان است. طراحی اختصاصی این خودرو نشان دهنده زبان طراحی اختصاصی سایپا و متمایز از برند های بین المللی است که تنها با استفاده از تیمی مجرب در این زمینه محقق شده است.

    وقتی نوبت به ایمنی می رسد شاهین برگ های برنده متعددی را رو می کند. در نگاه ساده به ایمنی این خودرو ترمز های دیسکی در عقب و جلو سنت شکنی قابل توجهی برای گذر از تابو های ایمنی خودروهای بومی ایران است. سپس نوبت به سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و دو کیسه هوا می رسد که در مجموعه امکانات ایمنی این خودرو قرار دارند اما فراتر از این امکانات شاهین موفق به کسب استاندارد های ایمنی استاندارد موسوم به ECE شده که یکی از الزامات برای ورود به بازار اروپا و بسیار سخت گیرانه است. سایپا همچنین برای نخستین بار در تاریخ صنعت خودرو ایران، ویدیو هایی از تست باز شدن ایربگ ها و همچنین تصادف جانبی شاهین را در آزمون های اروپایی برای اطمینان خاطر مشتریان منتشر کرد. نمود دیگر ایمنی این خودرو در تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی مشهود است؛ جایی که شاهین در تصادف با سمند نه تنها ایربگ هایش باز شده بود بلکه ستون ها بدون تغییر فرمو زاویه از سرنشینان محافظت کرده بودند و بخش دماغه خودرو نیز به خوبی ضربه را جذب کرده بود تا به اتاق و سرنشینان منتقل نشود.

    نکته دیگر در ساخت شاهین، استفاده از تکنولوژی نوین جوش و جنس متفاوت ورق بدنه است که کیفیت متفاوتی نسبت به دیگر خودروهای داخلی را به نمایش می گذارد و در ساختار نظام کیفیت جدید سایپا، شاهین را به کسب 4 ستاره کیفی رسانده که برای خودروهای تازه وارد به خیابان ها امتیازی قابل توجه و نشان دهنده موفقیت سایپا در پیاده سازی این نظام کیفی جدید است.

    در نهایت برای تکمیل پازل یک سدان ایده آل خانواده های ایرانی نوبت به امکانات رفاهی شاهین می رسد. سیستم ورود و استارت این خودرو بدون کلید است از نمایشگر 7 اینچ لمسی بهره می برد که امکان نمایش دوربین عقب در آن فراهم شده و به امکانات مورد پسند خانواده های ایرانی نظیر سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ های اتوماتیک و روکش چرم صندلی ها نیز مجهز شده است.

    شاهین به عنوان یک سدان متناسب با نیاز خانواده های ایرانی گزینه ای مملو از امکانات رفاهی با استاندارد های ایمنی اروپایی و نظام کیفی جدید سایپا است که در نسخه های آینده به امکانات جدید و گیربکس اتوماتیک نیز تجهیز خواهد شد. شاهین با این توصیفات افتخاری برای صنعت خودرو ایران است که نشان دهنده توان بالای سایپا در توسعه محصولات جدید متناسب با نیاز مشتریان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط