فونیکسریمکسبهتام

علائم روغن سوزی ماشین و راه تشخیص آن چیست؟

عصر خودرو- در این مقاله قصد داریم تا در مورد علائم مربوط به روغن سوزی ماشین و همچنین موارد و مسائلی که می توانند به این مقوله ارتباط داشته باشند، صحبت کنیم.

علائم روغن سوزی ماشین و راه تشخیص آن چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، روغن سوزی یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند برای موتور ماشین اتفاق بیفتد. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله به این موضوع مهم بپردازیم.

    روغن سوزی چیست؟

    روغن سوزی به فرایندی گفته می شود که طی آن به دلیل وجود مشکلات و نقص های فنی، روغن‌ موتور به همراه بنزین، گازوئیل و...می سوزد. مسلما سوخته شدن روغن‌ موتور باعث می شود تا میزان این روغن دائما در موتور خودرو در حال کاهش باشد. در صورتی که به علائم و نشانه های روغن سوزی خودرو خود توجه نداشته باشید و سطح روغن‌ موتور به شکل کلی افت پیدا کند، احتمال آن که قطعات موتور بدون روغن مانده و مشکلات دیگری که یا به شدت هزینه بر هستند و یا سبب می شوند تا موتور ماشین از بین رود، برای خودروی شما پیش بیاید.

    به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است که علائم و نشانه های روغن سوزی خودرو را بشناسید و جزئیات که مربوط به این قضیه می شود را هرچه بهتر و بیشتر مورد بررسی قرار دهید.

    چرا ماشین به روغن سوزی می افتد؟

    بررسی دلایل و مواردی که سبب روغن سوزی در خودرو می شوند، به ما کمک می کند تا بتوانیم به صورت ریشه ای و    بنیادی به بررسی این مشکل بپردازیم.  دلایل متفاوت و گوناگونی برای روغن سوزی خودرو وجود دارد. این موارد را  می توان شامل مولفه های زیر دانست که معمولا هر کدام از آن ها نیز برخی از نشانه های روغن سوزی را از خودشان  نشان می دهند.

    • خوردگی کاسه نمد خودرو
    • ساییدگی لاستیک‌ گیت
    • خرابی یاتاقان ها و شاتون ها
    • اصطکاک زیاد گیت سوپاپ
    • بروز نشتی از واشر سرسیلندر خودرو
    • استفاده کردن مداوم از روغن‌ موتور بی کیفیت و ناخالص
    • خرابی یا شکستگی رینگ و یا رینگ های پیستون
    • خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر که با نام بوش سیلندر نیز شناخته می شود
    • کم بودن حجم روغن موتور

    علائم روغن سوزی ماشین

    خرید روغن‌ موتور مناسب و یا قطعات یدکی با کیفیت می تواند در کاهش میزان احتمال بروز این مشکل بسیار کمک کننده باشد. فراموش نکنید که در انتخاب فروشگاه مدنظر خود حتما باید هم به کیفیت قطعات و محصولات و هم به قیمت آن ها توجه داشته باشید. فروشگاه قطعات یدکی پژمان پارت می تواند یکی از بهترین گزینه هایی باشد که در این زمینه می توانید به آن اعتماد کرده و محصولات مدنظر خود را از آن ها خریداری نمایید.

    همچنین اگر برای خرید هر یک از لوازم‌ جانبی‌ خودرو نظیر قطعات جلوبندی، فیلتر ها، روغن ترمز و غیره نیاز به راهنمای بیشتری دارید می توانید مقالات مرتبط با راهنمای خرید جامع و کامل هر یک از این لوازم را در وبلاگ پژمان پارت مطالعه کنید.

    اما در ادامه به این نکات توجه کنید که آیا ماشین شما این علائم را دارد یا ندارد ؟

    • خروج دود آبی از اگزوز

    یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام روغن سوزی در ماشین وجود دارد، خارج شدن دود آبی رنگ از اگزوز خودرو است. این دود آبی رنگ می تواند در واقع اولین نشانه روغن سوزی باشد. برای تشخیص این موضوع کافی است تا دور موتور خودرو را بر روی 1200 الی 1500 تنظیم کنید، زمانی که برای حدود 30 ثانیه این دور موتور را حفظ کنید، می توانید خروج دود آبی رنگ را از اگزوز ببینید که نشانگر روغن سوزی در ماشین است.

    زیاد خوشحال نشوید، شاید این روش یکی از واضح ترین و ساده ترین راه هایی باشد که روغن سوزی را بتوانید تشخیص دهید، اما در نهایت باید بدانید که برخی از روغن موتورهایی که در بازار وجود دارند، قابلیت این را دارند که این دود آبی رنگ را به خود جذب کنند و بنابراین نمی توان به طور صد درصدی به این روش اعتماد کرد.

    • سطح روغن

    مورد بعدی که می توانید مورد بازبینی و بررسی قرار دهید و نسبت به مورد قبلی حتی می تواند درصد اطمینان بیشتری را به شما بدهد، چک و بررسی کردن سطح روغن است. سطح روغن‌ موتور به دلیل وجود روغن سوزی در موتور باید دائما و به صورت مرتب در حال کاهش باشد. با توجه به سرعت کم شدن روغن‌ موتور می توانید میزان روغن سوزی را نیز به صورت دقیق تری متوجه شوید. در صورتی که نمی توانید در همان لحظه به تعمیرگاه مراجعه کنید، حتما مخزن روغن‌ موتور را پر کنید که اجزای داخلی همچون سیلندرها و پیستون ها دچار خوردگی نشوند.

    • بوی نامطلوب

    یکی دیگر از موارد می تواند مربوط به بوی نامطلوبی باشد که از سمت موتور به مشام می رسد. این بوی نامطلوب و نامناسب می تواند مربوط به سوختن روغن باشد اما در خصوص این مورد نیز بهتر است صرفا به بوی بد اکتفا نکنید و دیگر علائم را نیز بررسی نمایید.

    • کاهش قدرت و شتاب

    یکی از مواردی که اگر راننده تقریبا حرفه ای باشید، متوجه آن خواهید شد مربوط به کاهش پیدا کردن قدرت و همچنین شتاب کلی خودرو می شود. این کاهش قدرت و شتاب می تواند به چند دلیل باشد. اولا آن که موتور خودرو در حال تغذیه از سوختی است که ترکیبی از سوخت اصلی و روغن‌ موتور می باشد، بنابراین کاملا طبیعی است که احتراق ناقص صورت گیرد و دومین مورد نیز مربوط به کم شدن حجم روغن‌ موتور است.

    • چرب شدن شمع ها

    زمانی که موتور خودرو خاموش است می توانید به سراغ چک کردن و بررسی شمع ها بروید. بررسی شمع ها نشان می دهد که آیا خودرو شما روغن سوزی دارد یا خیر. اگر میزان کمی بر روی سر شمع ها و شمع ها چربی تجمع پیدا کرده بود، می توانید احتمال وجود روغن سوزی را در خودرو بدهید.

    • به وجود آمدن چربی در دهانه خروجی اگزوز

    روغن‌ موتور چرب است و زمانی که همراه با سوخت سوزانده می شود، مسلما دودهای ناشی از احتراق آن نیز از طریق لوله اگزوز خارج خواهد شد. به همین دلیل است که اگر در دهانه خروجی اگزوز مشاهده چربی نمایید، می تواند یکی از نشانه های روغن سوزی باشد.

    چه قطعاتی در زمان روغن سوزی ماشین باید عوض شوند؟

    در خصوص روغن سوزی خودرو به موارد مختلفی اشاره کردیم، اما این موضوع را نیز بهتر است بررسی کنیم که در هنگام روغن سوزی خودرو چه قطعاتی دچار مشکل شده اند و باید آن ها را تعویض نماییم؟

    شیر PVC، سیلندر، حلقه پیستون و واشر سرسیلندر جز 4 مورد مهم و اصلی هستند که می توانند سبب بروز روغن سوزی در خودرو شوند. در صورتی که دچار این مشکل شدید، بهتر است ابتدا شیر PVC را چک کنید و زمانی که متوجه شدید مشکل از این مورد نمی باشد به سراغ دیگر قطعات بروید. دیگر قطعات شامل تعمیر موتور اساسی می شوند که هم هزینه و هم زمان زیادی را نیاز دارد.

    جمع بندی

    روغن سوزی ماشین می تواند هم چون قطعات دیگر از موارد مهم و اساسی باشد که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد. این موارد مهم و اساسی را بهتر است همیشه در نظر داشته باشید و در صورتی که دچار چنین مشکلاتی شدید، بتوانید به خوبی و به راحتی این مسائل را حل و فصل نمایید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو