فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به کم‌تعدادترین خودروهای چینی بازار ایران

غریبه‌هایی از شرق دور

عصر خودرو- چند سالی است که خودروهای چینی به بخش جدایی‌ناپذیر بازار کشورمان تبدیل شده‌اند و بسیاری از آن‌ها هم جزو محصولات پرطرفدار بازار هستند. اما همیشه هم ایام به کام خودروسازان سرزمین اژدها نیست و برخی از خودروهای چینی بنا به دلایل مختلفی نتوانستند در بازار ایران موفق باشند. به‌طوری که هم‌اکنون کم‌تر کسی حتی نام این خودروها را به یاد دارد.

غریبه‌هایی از شرق دور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  به همین بهانه، در نوشتار پیش‌رو نگاهی داشته‌ایم به برخی از این غریبه‌های چینی بازار ایران و دلایل فروش اندکشان.

     

    محصولات هن‌تنگ
    هن‌تنگ یک خودروساز نوپای چینی است که فعالیت خود را از سال 2013 آغاز کرده است. سال 1397 و بعد از شروع تحریم‌ها بود که عظیم خودرو به‌سراغ هن‌تنگ رفت و اعلام کرد که برنامه مونتاژ کراس‌اوورهای X7 و X5 از این برند را دارد. هن‌تنگ X7 که از اواخر سال 1397 وارد بازار شد؛ مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 190 اسب بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتن‌متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، ضمن مصرف سوخت ترکیبی 8.8 لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 9.8 ثانیه را برای این چینی گمنام به ارمغان می‌آورد. هن‌تنگ X7 از نظر آپشن هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد و روی آن امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، در صندوق‌بار برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور 9 اینچی لمسی، سنسور نور، سنسور باران، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل ترمز در پیچ (CBC، 6 ایربگ و... یافت می‌شود. حدود 2 سال بعد و در اواخر سال 1399 بود که نوبت به برادر کوچک‌تر X7 یعنی هن‌تنگ X5 رسید که به خریداران ایرانی تحویل داده شود. پیشرانه هن‌تنگ X5 یک نمونه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 154 اسب بخار و حداکثر قدرت 215 نیوتن‌متر است که با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT)، ضمن مصرف 7.7 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 11 ثانیه را برای هن‌تنگ X5 به ارمغان می‌آورد. هن‌تنگ X5 هم از نظر آپشن بسیار شبیه به X7 است و تنها در مواردی مثل تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو و ایربگ‌های پرده‌ای با برادر بزرگ‌ترش متفاوت است. محصولات هن‌تنگ از نظر طراحی، مشخصات فنی، آپشن و حتی کیفیت ساخت چیزی از رقبایشان در بازار ایران کم نداشتند اما متأسفانه به یک بدشانسی دوجانبه دچار شدند. از یک طرف شرکت زوتی به‌عنوان سهام‌دار اصلی هن تنگ ورشکسته شد و از طرف دیگر شرکت عظیم خودرو با بازداشت مدیرعاملش، مشکلات بسیاری را تجربه کرد. به این ترتیب بود که محصولات هن تنگ تنها در تعداد محدودی عرضه شدند و هم‌اکنون با مشکلات خدمات پس از فروش مواجه هستند. در حال حاضر نسخه‌های صفرکیلومتر هن‌تنگ X5 حدود 800 میلیون و هن‌تنگ X7 حدود 1.1 میلیارد تومان در بازار قیمت دارند.

    محصولات گک ترامپچی
    محصولات گک ترامپچی در اواسط دهه نود شمسی قرار بود توسط گروه گرامی (مالک شرکت‌های آسان موتور، اطلس خودرو و جیلیران موتور) در بازار کشور ما عرضه شوند اما بنابه دلایل نامعلومی، این اتفاق نیفتاد و نسخه‌های محدودی از این خودروها هم که برای اخذ مجوزهای شماره‌گذاری وارد ایران شده بودند، پشت درهای گمرک ماندند. اما در اواخر سال 1396 بود که همین تعداد محدود از گک ترامپچی GA3S و گک ترامپچی GS5 مجوز ترخیص و شماره‌گذاری را گرفتند و توسط شرکت عظیم خودرو و البته با گارانتی آسان موتور به فروش رسیدند. گک ترامپچی GA3S یک سدان کامپکت است که نیروی خود را از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 120 اسب بخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتن‌متر می‌گیرد. این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف سوخت ترکیبی 6 لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 11.5 ثانیه را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. ترامپچی GA3S نسبت به سال عرضه آپشن‌های قبولی دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، تهویه مطبوع الکتریکی، روکش چرمی‌ صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور، سنسور باران، دوربین دید عقب، 4 ایربگ و... اشاره کنیم. گک ترامپچی GS5 هم یک کراس‌اوور کامپکت است که البته برخلاف سایر هم‌رده‌هایش در بازار  ایران، از سیستم دو دیفرانسیل بهره می‌برد. قوای محرکه GS5 یک نسخه 1.8 لیتری توربو با حداکثر قدرت 173 اسب بخار و حداکثر گشتاور 235 نیوتن‌متر است که با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ترکیبی 7.5 لیتر سوخت در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 10.5 ثانیه را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. ترامپچی GS5 از نظر آپشن هم نسبت به برادر سدانش قوی‌تر است و امکاناتی مثل گرم‌کن صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی با اتوهلد، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، چراغ‌های جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و قابلیت چرخش در پیچ‌ها (AFS)، چراغ‌شور جلو، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل سرعت در شیب (HDC) و ایربگ‌های پرده‌ای را هم دارد. ترامپچی GA3S این روزها حدود 500 و GS5 حدود 800 میلیون تومان در بازار قیمت دارند.

    بایک سنوا
    محصولات بایک که توسط دیار خودرو در بازار کشورمان عرضه شدند، هیچ‌گاه فروش بالایی را تجربه نکردند اما بایک سنوا که نخستین محصول این خودروساز در بازار کشورمان بود، در تعداد بسیار کم‌تری نسبت به سایر برادرانش به ایران آمد. این سدان نیمه لوکس چینی نیروی خود را از یک پیشرانه 2.3 لیتری توربو با حداکثر قدرت 248 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتن‌متر می‌گیرد که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 9.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 8.2 ثانیه را برای بایک سنوا به ارمغان می‌آورد. بایک سنوا امکانات رفاهی و ایمنی بسیار خوبی هم دارد که از جمله شاخص‌ترین این امکانات بایستی به کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم صوتی Bose با 8 بلندگو و مانیتور لمسی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده، پرده عقب برقی، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، سنسور نور، دوربین دید عقب، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، هشداردهنده نقاط کور، 6 ایربگ و... اشاره کنیم. بایک سنوا علی‌رغم مشخصات فنی و آپشنی بسیار خوبش، به‌دلیل قیمت‌گذاری اشتباه در بازار شکست خورد. چراکه در زمان عرضه به بازار کشور ما تقریباً با یک هیوندای سوناتا یا کیا اپتیما صفرکیلومتر هم‌قیمت بود و کم‌تر کسی حاضر می‌شد تا بهای یک خودرو کُره‌ای را برای یک چینی پرداخت کند. هم‌اکنون برای خرید یک بایک سنوا 2014 در بازار به بودجه‌ای در حدود 650 تا 750 میلیون تومان نیاز است.

    JMC S350
    پس از آن‌که شرکت ریگان خودرو به دلایلی مثل تحریم و ورشکستگی طرف چینی، نتوانست مونتاژ کوپا T210 را ادامه دهد به سراغ JMC رفت و مدل اس‌ یو وی S350 را از این شرکت روی خط مونتاژ خود آورد. اما بازهم حواشی زیادی (از قیمت‌گذاری تا بازداشت مدیر عامل) دامن این خودروساز بخش خصوصی را گرفت و JMC S350 تنها در تعداد محدودی عرضه شد. پیشرانه JMC S350 یک نسخه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 205 اسب بخار و حداکثر گشتاور 325 نیوتن‌متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به هر دو محور این SUV هفت نفره انتقال می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی و حداکثر سرعت JMC S350 هم به‌ترتیب برابر با 8.9 لیتر در صد کیلومتر و 185 کیلومتر بر ساعت است. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی JMC S350 هم می‌توانیم به مواردی مثل کی‌لس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور 8 اینچی لمسی، کروز کنترل، سانروف، سنسور نور، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، دی‌لایت، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، 6 ایربگ و... اشاره کنیم که لیستی قابل‌قبول برای یک خودرو چینی با فناوری نه‌چندان به‌روز محسوب می‌شود. اکثر نسخه‌های JMC S350 کماکان به‌صورت صفرکیلومتر باقی مانده‌اند و این روزها فروشندگان بهایی در حدود 1.2 میلیارد تومان را برای آن‌ها طلب می‌کنند.

    راین V5
    شرکت خودروسازان راین روزگاری هیوندای ورنا و آوانته را مونتاژ می‌کرد و جزو خودروسازان خوش‌نام کشور بود اما این خودروساز کرمانی بعد از ترک بازار ایران توسط هیوندای هرگز نتوانست روزهای خوبی را تجربه کند. آخرین محصولی که فعلاً از خودروسازان راین در بازار عرضه شده است؛ فاو ولا V5 است که در سال 1396 با برند داخلی و نام راین V5 به بازار آمد. راین V5 از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 97 اسب بخار و حداکثر گشتاور 135 نیوتن‌متر بهره می‌برد که این پیشرانه به یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک متصل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و ستاب صفرتاصد نسخه گیربکس دستی این خودرو به‌ترتیب برابر با 6.1 لیتر در صد کیلومتر و 13 ثانیه است در حالی که این اعداد برای نسخه اتوماتیک به 6.6 و 13.4 ثانیه افزایش پیدا می‌کنند. راین V5 از آپشن‌هایی مثل شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تهویه مطبوع دستی، فرمان برقی، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، سنسور پارک عقب، ترمز ABS+EBD، 2 ایربگ و... بهره می‌برد که با توجه به قیمت خودرو، لیست قابل‌قبولی است. هرچند راین V5 چهره یا مشخصات فنی و آپشنی چندان جذابی نداشت اما در زمان عرضه، ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار کشور بود که اگر خودروسازان راین کمی روی بازاریابی آن وقت صرف می‌کرد؛ می‌توانست آمار فروش به‌مراتب بالاتری را ثبت کند. راین V5 تا سال 1398 به‌صورت جسته و گریخته عرضه می‌شد اما اکثر نسخه‌های آن مدل 1396 هستند و در حال حاضر بین 210 تا 270 میلیون تومان قیمت دارند.

    گریت وال هاوال M4
    شرکت دیار خودرو در اوایل دهه 90 شمسی شریک تجاری گریت وال در ایران بود و علاوه بر وانت‌های سری وینگل، کراس‌اوور کوچک شهری هاوال M4 را هم از این خودروساز بزرگ چینی عرضه می‌کرد اما این خودرو هم مثل سایر محصولات دیار خودرو نتوانست فروش بالایی داشته باشد. هاوال M4 از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 108 اسب بخار و حداکثر گشتاور 138 نیوتن‌متر بهره‌مند است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته دستی، ضمن مصرف 6.2 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 13 ثانیه را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. گریت وال هاوال M4 از نظر آپشن هم چندان غنی نیست و تنها امکانات متداولی مثل شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، ترمز ABS+EBD، 2 ایربگ و... را به همراه دارد. گریت وال هاوال M4 هم به‌صورت وارداتی (2013 تا 2015) و هم مونتاژی (1395 تا 1397) در بازار موجود است که در حال حاضر نسخه‌های مختلف آن بین 320 تا 410 میلیون تومان قیمت می‌خورند.

    نویسنده: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو