فونیکسریمکسبهتام

کلیدواژه اصلی کاپیتان محصولات سایپا

تولد شاهین از خاکستر نقدها به ایمنی

عصر خودرو- ایمنی همواره یکی از اصلی ترین نقاط انتقاد به صنعت خودرو و بخصوص به پرتیراژترین خودرو کشور یعنی پراید بود و تقریبا تمامی مسئولان به صورت مداوم آن را به سوژه ای برای حمله به صنعت خودرو کشور بدل کرده بودند اما همانگونه که ققنوس از خاکستر بر می‌خیزد؛ شاهین نیز از آتش این نقد ها برخواست و با کلیدواژه اصلی ایمنی متولد شد تا به سرآمد ایمنی در بین تمامی خودروهای تولیدی در کشور بدل شود.

تولد شاهین از خاکستر نقدها به ایمنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شاهین بر پایه پلتفرم SP100 بناشده اما پلتفرم به تنهایی نمی تواند خودرویی ایمن را رقم بزند بلکه مراحل مهندسی خودرویی که بر پایه آن شکل می گیرد در خلق خودرویی ایمن تاثیرگذار خواهد بود. طراحی شاهین با تمرکز روی امکان پاس کردن تست های سخت گیرانه ECE اروپا انجام شده است و حتی در قسمت جلو خودرو طراحی و ساخت به گونه ای انجام شده تا تست تصادف با عابر پیاده یا pedestrian نیز تحت عنوان تست های اروپایی ECE پاس شود. در این تست؛ نحوه برخورد عابر پیاده در تصادف از جلو با خودرو بررسی می شود و طراحی و متریال سپر و بخش جلو در موتور خودرو باید به گونه ای باشد که کمترین آسیب به عابر پیاده وارد شود و در حالی که این تست پیش از شاهین در صنعت خودرو ایران اجرایی نشده بود و از الزامات به حساب نمی آمد؛ شاهین به عنوان نخستین خودرو بومی ایران موفق به پاس کردن آن شد.

    ایمنی شاهین در حد حرف و اخبار از سمت سایپا نیست بلکه سایپا فیلم تست تصادف جانبی این خورو و همچنین تست باز شدن ایربگ ها در برخورد از جلو را نیز منتشر کرده است. این رای نخستین بار است که یک خودروساز چنین اسنادی را به صورت عمومی منتشر می کند که نشان از اعتماد به خودرو طراحی شده دارد. شاهین در تست تصادف از جلو هر چند برای بررسی عملکرد ایربگ ها است اما نکات قابل توجهی در زمینه ایستایی ستون ها و عدم تغییر زاویه آن دارد که نشان دهنده عملکرد قابل توجه آن برای حفظ جان سرنشینان و عدم انتقال نیروی حاصل از تصادف به کابین خودرو و سرنشینان است. تست تصادف جانبی یا R95 سری تست های ECE اروپا دیگر آزمونی است که شاهین از آن سربلند بیرون آمده و بررسی آن نشان می دهد که خودرو با ضربه از ناحیه کناری؛ دچار خم شدن رکاب یا ساختار کلی اتاق نمی شود و در نتیجه شکل کلی اتاق حفظ شده و مشخصه های مد نظر را پاس کرده که در نتیجه گواهی مورد نظر را دریافت کرده است.

    سایپا در گام های بعد، شاهین را در حالی با ترمز های دیسکی در جلو و عقب عرضه کرد که عمده خودروهای تولیدی در صنعت ایران؛ از ترمز های کاسه ای در محور عقب بهره می بردند و هر چند این تحول برای صنعت خودرو ایران کمی دیر بود اما به هر حال توسط شاهین آغاز شد. در نهایت آپشن های ایمنی شاهین شامل دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD می شود.

    انتقاد از عملکرد ایربگ خودروها و انتشار تصاویر متعدد از تصادف ها باعث شد صنعت خودرو طی سال های اخیر مورد نقد های فراوانی در زمینه ایمنی قرار بگیرد اما در همین حین، تصاویری از تصادف شاهین منتشر شد که در آن نه تنها کیسه هوا عملکرد درستی داشت بلکه خسارت وارده علی رغم سنگین تر بودن خودرو وارده در شاهین به گونه ای بود که ضربه در ناحیه جلو خودرو دفع شده و به کابین منتقل نشده بود. همچنین در تصادف دیگری با یک خودرو ژاپنی که از ناحیه عقب به شایهن ضربه زده بود؛ ضربه گیرهای شاشی به گونه ای عمل کرده بودند که تنها چند اثر کوچک از ضربه روی سپر باقی مانده بود. چنین تصاویر مستندی شاید بهترین اسناد برای ایمنی یک خودرو باشند.

    شاهین از دل برند و خودروسازی بیرون آمده که طی سه دهه گذشته مورد سنگین ترین حملات و انتقاد ها به ایمنی قرار گرفته و قدم به خطوط تولیدی گذاشته که روزگاری پراید در آن حکمرانی می کرده است. سایپا با شاهین، ورق را برگرداند و تعریفی جدید از ایمنی را وارد صنعت خودرو کشور کرد که فراتر از الزامات استانداردی کشور بود و این گام بزرگ بدون شک در تاریخ صنعت خودرو ایران به نام شاهین باقی خواهد ماند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو