فونیکسریمکسبهتام

مقایسه صنعت خودرو ایران و روسیه در مواجهه با تحریم

بلوغ سایپا در جاده پرمانع تحریم

عصر خودرو- تحریم صنعت خودرو ایران موضوع قابل لمسی برای عموم مردم و حتی برخی مسئولان نبود و به همین واسطه طی سال های اخیر نقدهای بسیاری بدون توجه به سختی هایی که تحریم ها متوجه صنعت خودرو کرده، روانه خودروسازان می شد.

بلوغ سایپا در جاده پرمانع تحریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، حال بعد از سال ها کشوری قدرتمند در اقتصاد و صنعت که در حوزه تولید خودرو نیز فعالیتی مشابه ایران داشته مشمول تحریم های محدودی در حوزه خودرو شده که سخت‌گیری کمتری در مقایسه با تحریم های ایران دارد اما موجب تعطیلی و بازگشت صنعت خودرو این کشور به حدود 20 سال قبل شده است. روسیه؛کشوری دارای صنعت خودرو و سابقه طولانی در این عرصه با اقتصادی توانمند و صنعتی فعال در مواجهه با تحریم های اخیر محبور به تعطیلی بیش از 3 ماهه صنعت خودرو شد و پس از بازگشایی خطوط تولید، محصولاتش را تنها با یک کیسه هوا، استاندارد آلایندگی ضعیفتر از گذشته، بدون سیستم کنترل پایداری، شیشه های برقی و ... به تولید رساند. آنچه اکنون در صنعت خودروسازی روسیه می بینیم، تولید محدود یک مدل لادا به جا مانده از دوران شراکت با رنو است که احتمالا باید حدود 70 درصد نیاز بازار خودرو روسیه را پاسخ دهد. با لمس این مثال خارج از مرز های ایران می توان بار سنگین تحریم روی دوش صنعت خودرو ایران بخصوص طی 4 سال اخیر را لمس کرد.

    صنعت خودرو صنعتی جهانی با اقتصادی متصل بین کشورها است و تحریم به معنای قطع کردن این ارتباط است به گونه ای که حتی درصدی کوچکی از تحریم های علیه ایران حتی صنعت خودروسازی کره جنوبی را نیز می تواند با مشکلات جدی و حتی توقف تولید مواجه کند. جدیدترین بررسی کیفیت برند های خودروساز در امریکا نشان دهنده کاهش 11 درصدی کیفیت خودروها در سال جاری میلادی بوده و حتی برند های معتبری مانند فولکس واگن، آئودی، تویوتا و ولوو نیز به میانه و حتی رده های پایین فهرست برند های با کیفیت تقلیل درجه پیدا کرده اند که اصلی ترین دلیل ان کمبود چیپ‌ست و همه گیری کرونا طی سال های اخیر بوده است. حال تصور کنید که صنعت خودرو ایران علاوه بر این مشکلات جهانی با تحریم نیز دست و پنجه نرم می کرده اما نتیجه آن چه شده است؟ آیا روندی مشابه روسیه داشتیم و داریم؟

    سایپا یکی از پیشروترین خودروسازان در شرایط تحریم بوده است. این خودروساز در راستای افزایش تیراژ تولید در سال جاری و رشد دانش بنیان کیفیت محصولات اقدامات اثرگذار متعددی را به سرانجام رسانده که در نتیجه آن بر اساس جدیدترین امار تولید، این خودروساز با تولید حدود 44هزار خودرو در خردادماه رشد حدود 8درصدی را رقم زده و تا روز 13 تیرماه تیراز تولید این خودروساز از حدود 115 هزار دستگاه نیز عبور کرده است. سایپا در شرایطی کمبود جهانی چیپ ست و مشکلات تامین قطعات را پیش رو داشت که موفق شد در کمترین زمان مدت تعداد خودروهای دارای کسری قطعه را به حدود 8 هزار دستگاه کاهش دهد و مقدما ترشد تیراز را در کنار رشد کیفیت و ایمنی محصولات رقم بزند. این خودروساز همچنین با تغییر روند نظام بندی بودجه و همچنین اقتصادی سازی تولید با رشد تیراژ خودروهای مانند کوییک و شاهین صرفه جویی قابل توجهی در زیان های انباشته سال های گذشته را آغاز کرده و به نظر می رسد اقدامات بنیادین این خودروساز طی کمتر از یک سال اخیر با مدیریت محمدعلی تیموری بتواند پایه گذار رویداد های مثبتی در آینده نزدیک باشد. آنچه در این گروه خودروسازی برنامه ریزی و اجرا شده در شرایط اوج تحریم و مشکلات جهانی بوده که می تواند به عنوان الگویی اجرایی برای کشوری مانند روسیه در صنعت خودرو کارآمد باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو