فونیکسریمکسبهتام

چرا رییس جمهور و معاون اولش به نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیامدند؟

عصر خودرو-وعده رییس مجلس در برابر دیدگان ۸۵ میلیون ایرانی مبنی بر قول رییس جمهور درزمینه تفکیک وزارت صمت و خواهش او از نمایندگان مجلس برای انصراف از استیضاح، یکی از استثنایی ترین روزهای تاریخ اداره مجلس شورای اسلامی بود.

چرا رییس جمهور و معاون اولش به نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیامدند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶:۰۰

    وعده ای که تا امروز و باگذشت روزهای وعده داده شده رییس جمهور به رییس مجلس محقق نشده است. حتی اگر این دو ماه را براساس روزهای کاری معمول در صنعت خودرو که به مشتریان وعده داده می‌شود حساب کنیم هم این دو ماه کاری رو به پایان است اما نه تنها هیچ خبری مبنی بر تفکیک دو وزارتخانه صنعت و معدن و وزارتخانه بازرگانی نیست بلکه وزیری که بر صدارت نشسته، اعلام کرده است که برای تفکیک باید روند از اول تکرار شود. یک شاهکار تاریخی و عوام فریبی مطلق این است که باید دید شروع مجدد روند جدایی دو وزارتخانه در زمان وعده رییس‌جمهور به رییس مجلس و قول دوماهه او به نمایندگان مشخص بود یا در پایان مهلت دوماهه این مساله را فهمیده‌اند. بدتر از همه این است که هیچ کس در دولت و مجلس راجع به این وعده مهم توضیح نمی دهد و انگار نه انگار چنین وعده ای در جلوی دیدگان همه اتفاق افتاده است.

    وزیر جوان که حالا بر اسب سوار و کمی با قواعد بازی نیز آشنا شده است، تصمیم گرفت همزمان با پایان این مهلت دوماهه نمایشی برپا کند تا شانس ماندنش را تقویت کند و حداقل اینکه شانس مسئولیتش در وزارت صنعت و معدن جدید را بالا ببرد تا از اریکه وزارت پیاده نشود.

    وی سریع، فوری و انقلابی دستور داد تا نمایشگاهی در صنعت پاشنه آشیل او یعنی خودرو برپا کنند و اسمش را تحول گذاشتند. هرچند از همان روز نخست تلفظ متفاوت دیگری مشابه تحول بر سر زبان ها افتاد و افکار عمومی چندان با کلمه تحول در صنعت خودرو ارتباط برقرار نکرد. غُرغُر مدیران و کارشناسان شرکت‌های خصولتی و خصوصی صنعت خودرو برای شرکت در این رویداد آنهم همزمان با پایان مهلت دو ماهه از زمان اعلام تا پایان برگزاری این رویداد علنی بود. دلیل روشن این گلایه ها آن است که آنها به دلیل سال ها رویارویی با واقعیات روشن این صنعت و اینکه چنین رویدادی برخواسته از دل این صنعت و نظرات کارشناسی نبود و دستوری به نظر می رسید چندان به مذاق بدنه خصوصی و حتی خصولتی صنعت خودرو خوش نیامد.

    از شروع این رویداد، خبرنگاران حوزه خودرو منتظر حضور رییس جمهور و یا حداقل  معاون اول او بودند. نشان به این نشان که سایپایی ها تا پایان این رویداد پرده دو خودرو آماده نمایششان را کنار نزدند و ایران خودرویی ها که دو رونمایی جدید داشتند بدون رونمایی در حضور مقامات عالی رتبه ای که انتظارشان را داشتند خودروهایشان را به خانه بردند. این اتفاق موید این مساله است که قرار بر رونمایی این محصولات در حضور عالی ترین مقام دولت بود کما اینکه حتی روز جمعه و یا شنبه زمزمه های ساعت حضور رییس جمهور در میان مدیران شرکت های حاضر در نمایشگاه چرخید ولی علیرغم تعطیلی روز جمعه اما باز هم رییس جمهور نخواست تحول صنعت خودرو و شاهکار مدیریت یکساله یکی از نزدیکترین وزرای کابینه خود را ببیند. حتی در واپسین ساعات روز شنبه خبر تمدید نمایشگاه تا روز هفتم شهریور مخابره شد و همگان بر این تحلیل تاکید داشتند که زمان نمایشگاه برای این تمدید شده است که فرصت رایزنی برای حضور رییس جمهور یا معاون اول او فراهم شود که گویا وزیر جوان به این نتیجه رسید که تلاش ها بی فایده است و در شامگاه یکشنبه در نمایشگاه تحول صنعت خودرو را بست. این موضوع که چرا رییس جمهور و یا معاون اول او به این رویداد نیامدند احتمالا در رخدادهای روزهای پیش رو مشخص خواهد شد اما در این بین ممکن است مجریان نمایشگاه اصل دعوت از این دو مقام را تکذیب کنند که با توجه به دلایل روشنی که پیشتر مطرح شد قابل تکذیب نیست. روند روزهای پیش رو نشان خواهد داد که در پس پرده تحولات وزارت صمت چه خبر بوده است.

    وزیر جوان البته در پی بی تجربگی های فراوان در تیررس نهادهای نظارتی هم قرار گرفته است و صحبت های بی پشتوانه حقوقی و بدون ضمانت های اجرایی او باعث شده نهادهای نظارتی بررسی هایی بر روی این رفتارها و کنش‌های اثرگذار او بر بازار سرمایه انجام دهند که در صورت محرز شدن این اشتباهات، مساله فوق باعث گشایش رویه ای اصولی در نظارت بر عملکرد مسئولان خواهد شد. این روند آغازشده و به زودی قرار است در این باره شاهد سنت‌شکنی جدیدی باشیم.

    وزیر جوان منطقا همه چیز را ازدست‌رفته می‌بیند و از امروز بار روانی عدم حضور مقامات بالادستی اش را نیز باید تحمل کند. متاسفانه چه در اردوگاه اصولگرایان و چه اصلاح طلبان گزینه های قدرتمند برای جانشینی او و دیگر وزرا یافت نمی شود و این باعث شده خیال وزیر بر مسند کمی راحت باشد. مهرداد بی قرار بذرپاش جدی ترین گزینه جانشینی اوست که برای رسیدن به صندلی وزارت صمت فعلی بی تابی می کند اما او ترکیب وزارت صنعت و معدن و بازرگانی را با هم می خواهد و نکته مهم دیگر درباره او این است که طیف طرفدارانش یا مخالف حضور او در کابینه هستند یا اینکه توصیه می کنند که وزارتخانه خیابان آزادی برای ادامه روند سیاسی او مناسب تر است. مهرداد بذرپاش که طیف عجیبی در طرفدارانش از راست‌راست تا تکنوکرات های معروف را به همراه دارد در اردوگاه رسانه ای نیز طرفداران پروپاقرصی دارد که منتظر اعلام حضور او در صحنه اجرایی دولت هستند تا همه جانبه حمایت خود را از او شروع کنند.

    جدای از پیچیدگی های پیش روی فاطمی امین تکلیف وزارتخانه خیابان آزادی روشن است. وزیر جدید کار و رفاه اجتماعی باید طی زمان قانونی‌سرپرستی از سوی رییس جمهور اعلام شود و اگر به هر دلیلی بذرپاش برای آن وزارتخانه استراتژیک در نظر گرفته شود فاطمی امین نفس راحتی خواهد کشید چون رقابت با بذرپاش با هر شکلی از وزارت سمیه برای او غیر ممکن خواهد بود. محبوبیت بذرپاش حتی در بخش خصوصی نیز گسترده است و او در دوران حضورش در صنعت خودرو با توان شخصیتی خود ارتباطات عجیبی با ارکان این صنعت برقرار کرده است که با فاصله نه‌چندان زیاد با اسحاق جهانگیری، محبوبیت عجیب و غریبی در صنعت خودرو دارد.

    اینکه روند پیش روی فاطمی امین بعد از پایان نمایشگاه تحول در صنعت خودرو چگونه خواهد بود خیلی به درازا نخواهد کشید. فاطمی امین بی تجربه هنوز توانایی بهره گیری از نخبگان تخصصی حداقل در صنعت خودرو را ندارد و این  مساله به وضوح در پنالتی هایی که شبانه روز در صنعت خودرو می دهد مشهود است که آخرین آن همین نمایشگاه تحول بود؛ بقیه بماند به وقت خداحافطی‌اش!

    اصغر خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط