فونیکسریمکسبهتام

صادرات گاز و بنزین به عراق کاهش یافت

عصر خودرو- سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: عمده دلیل کاهش صادرات به عراق به کاهش صادرات گاز و بنزین مربوط می‌شود. صادرات گاز به عراق ۶۰ درصد و صادرات بنزین به عراق ۸۰ درصد کاهشی بوده است.

صادرات گاز و بنزین به عراق کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، فرزاد پیلتن، امروز در نشست شورای سیاست‌گذاری توسعه همکاری اقتصادی ایران و عراق که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمار در دو ماه اخیر، صادرات به عراق کاهشی بوده اما کاهش صادرات ما به عراق در 5 ماهه نسبت به 4 ماهه ابتدای سال کمتر بوده است. همچنین بررسی 100 قلم کالای صادراتی به عراق نشان می‌دهد که در صادرات 20 قلم کالا به عراق با کاهش مواجه بودیم اما صادرات 80 قلم دیگر از کالاهای مورد بررسی افزایشی بوده است.

    سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت افزود: عمده دلیل کاهش صادرات به عراق به کاهش صادرات گاز و بنزین مربوط می‌شود، به طوری که در صادرات گاز به عراق 60 درصد و در صادرات بنزین به عراق 80 درصد کاهش داشته‌ایم بنابراین اگر صادرات گاز مجدد به عراق از سرگرفته شود صادرات ما مجدداً به این کشور افزایشی خواهد بود بنابراین دغدغه کاهش صادرات برطرف می‌شود.

    وی ادامه داد: اما دغدغه اصلی صادرکنندگان ما حتماً وجود دارد زیرا به غیر از کاهش صادرات گاز و بنزین در 18 قلم کالای دیگر نیز کاهش صادرات داشته‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرد.

    پیلتن به برخی از مشکلات صادراتی به عراق اشاره کرد و گفت: بعضی از مشکلات صادراتی ما به عراق عام است که یکی از آنها مساله بازگشت ارز از عراق است که به دلیل تحریم با چالش مواجه هستیم و صادرکنندگان ما به سختی ارز صادراتی خود را آن هم با روش‌هایی غیر بانکی وارد می‌کنند. بنابراین دستگاه‌ها باید کمک کنند تا از ساز و کارهای غیر بانکی بتوانیم بهتر استفاده کنیم.

    وی اضافه کرد: مشکل دیگر صادرات ما به عراق مربوط به حمل کالا به این کشور است. در این زمینه چالش‌های زیادی وجود دارد و اغلب کالاهای صادراتی ما در پایانه‌ها تخلیه و بارگیری مجدد می‌شود.

    سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: با توجه به اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم تمرکز تجارت با کشورهای همسایه است بنابراین باید مشکلات را حل کرد ضمن اینکه حل برخی از مشکلات سخت است زیرا 50 درصد حل این مشکلات در حوزه اختیارات نهادهای دولتی است و 50 درصد مربوط به کشور عراق می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو