فونیکسریمکسبهتام

رونمایی از شاهین متصل با همکاری ایرانسل و شرکت های دانش بنیان

سایپا آینده فناورانه صنعت خودرو را کلید زد

عصر خودرو- گروه خودروسازی سایپا طی روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه و در دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده از نخستین خودرو متصل که در همکاری با ایرانسل و شرکت های دانش بنیان توسعه پیدا کرده بود رونمایی کرد.

سایپا آینده فناورانه صنعت خودرو را کلید زد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، رویداد فناورانه خودروهای آینده (٢) با مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و گروه خودرویی ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد و طی این مراسم چهار تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گروه‌های خودروسازی، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد.5۰ شرکت ، ٢٩ غرفه و ٢5۰ شخص حقیقی و حقوقی در این رویداد حضور داشتند و شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش و ارائه نوآوری‌های خود پرداختند.

    رویداد فناورانه خودرو با چهار محوریت اصلی برگزار شد که شامل خودروهای هیبریدی برقی، خودروهای متصل، سیستم‌های پیشرفته کمک راننده و هم‌افزایی تمام شرکت‌هایی که در حوزه زیرساخت تست و آزمایشگاه‌های خودرویی می شود. همچنین در پایان همایش روز نخست این رویداد از خودرو متصل شاهین سایپا رونمایی شد. این خودرو در مواقعی که در شرایط اضطراری قرار گیرد، خودرو بصورت اتوماتیک به شبکه امداد یا خدمات متصل شده و ایراد و درخواست امداد اعلام می‌شود.

    همچنین یکی از مهمترین دستاوردهای این رویداد امضای چهار تفاهم نامه راهبردی میان وزارت صمت، ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه امیرکبیر بود که شامل سرفصل های « تفاهم راه‌اندازی مرکز ملی توسعه فناوری باتری‌های لیتیمی» ، « تفاهم‌نامه ایجاد مرکز مشترک نوآوری صنایع پیشرفته خودرویی» ، « تفاهم‌نامه ارتقای سطح فناوری پروژه خودروهای متصل»،  «تفاهم‌نامه توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تست و آزمون خودرو» می شود.

    سید شاهین عذبی، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در نخست روز این رویداد راهکار حرکت به سمت آینده را توسعه خودروهای هیبریدی در گام نخست و سپس حرکت به سمت خودروهای برقی عنوان کرد و افزود: درهای مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، بر روی هر شرکت دانش‌بنیان و مهندسی که می‌تواند صنعت خودرو آینده را رقم بزند و فکری برای آینده داشته باشد، باز است.

    محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این مراسم ضمن اعلام خبر عرضه شاهین هیبرید در سال آینده گفت: ما در سایپا در حوزه خودروهای برقی روی خودروهای کار نظیر اتوبوس های شهری و بین شهری تمرکز داریم.

    وی افزود: طی پنج ماه گذشته پروژه محرمانه ای را در سایپا پیش برده ایم تا بتوانیم بدون نیاز به تامین باتری لیتیومی از خارجی، اقدام به تولید خودرو برقی کنیم. وی همچنین از مطالعه روی توسعه موتورسیکلت برقی خبر داد که باتری لیتیومی ندارد و 80درصد نیاز شارژ موتور از طریق خود موتورسیکلت و حرکت آن تامین می شود و می تواند تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل باشد.

    تیموری در زمینه شاهین هیبریدی گفت: طی 4 ماه گذشته در همکاری با دانشگاه انوشیروانی بابل مهندسی خودرو هیبریدی پیشرفت کرده است و سال آینده این خودرو عرضه خواهد شد.

    وی همچنین در زمینه شاهین متصل که در حاشیه رویداد فناورانه رونمایی شد گفت: سیستم ناوبری ملی خودرو تدوین شده که سخت‌افزار و نرم‌افزار آن آماده شده و بروی خودروی شاهین نصب و در حال تست است. این ناوبری ملی تحت سیستم‌های مخابراتی فعال است. یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی، سرقت وسائل نقلیه است. خودروهایی همچون شاهین که مجهز به GPS است هم قابلیت ردیابی ندارد؛ اما سیستم ناوبری که نوشته شده، مجهز به نرم‌افزای است که خودرو در هر شرایطی قابل ردیابی است.

    یکی دیگر از مهمترین توانمندی های مرکز تحقیقات سایپا که طی گزارش ویدیویی به نمایش درآمد انجام تست های متعدد روی خودروها بود که در این زمینه مدیرعامل سایپا از اضافه شدن تست ایمنی عابری پیاده در آینده نزدیک به مجموعه تست های مرکز تحقیقات این خودروساز خبر داد تا در این زمینه نیاز به ارسال خودرو به کشورهای خارجی جایگزین شود. تیموری وعده داد تا طی 3ماه آینده این مرکز راه اندازی شود تا تمامی خودروسازان بتوانند از ظرفیت آن استفاده کنند.

    منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رویداد در زمینه آینده انواع وسیله نقلیه در آینده گفت: برای اتوبوس برقی باید برنامه ریزی کنیم و اتوبوس هیبریدی راهکار مناسبی نخواهد بود.

    وی افزود: برای موتورسیکلت در نظر داریم تا طرح موتورسیکلت های الکتریکی با قابلیت سوآپ یا تعویض باتری را اجرا کنیم تا حد زیادی از بار افزایش قیمت موتورسیکلت به واسطه عدم مالکیت باتری کاسته شود.

    منطقی اضافه کرد: در زمینه خودروهای کوچک نیز به سمت برقی کردن آن ها حرکت می کنیم و خودروهای دیگر به سمت هیبریدی شدن حرکت خواهند کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو