فونیکسریمکسبهتام

بررسی مقایسه‌ای بهمن فیدلیتی و مکث موتور تیارا

رقابت هفت‌نفره‌های بازار

عصر خودرو- بازار ایران در دهه گذشته مملو از کراس‌اوورهای تک دیفرانسیلی شده است که عموماً با موتورهای یک ونیم لیتری توربو و با بازده‌های خروجی نسبتاً مشابه در کنار هم رقابت می‌کنند اما در این میان تنها چند گزینه محدود هستند که هفت‌نفره هستند.

رقابت هفت‌نفره‌های بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بهمن فیدلیتی، کراس اوور محبوب و خوش قیمت بازار در دو نسخه 5 و 7 سرنشین به بازار عرضه می‌شود که اتفاقاً نسخه 7 نفره آن‌هم بیشتر مورد استقبال قرارگرفته است. حال مکث موتور تیارا به‌عنوان جدیدترین بازیگر بازار کراس اوور ها به‌عنوان یک نمونه 7 نفره قرار است به‌زودی روانه بازار شود. در این مطلب نگاهی به نقاط قوت و ضعف این دو خودرو نسبت به یکدیگر خواهیم داشت تا علاقه‌مندان به این دو خودرو بتوانند با شناخت بهتری خودرو موردنظر خود را انتخاب کنند. البته لازم به ذکر است که فونیکس تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو نیز هر دو خودروهای 7 نفره هستند که به دلایل متفاوتی ازجمله موتور قوی‌تر و قیمت بالاتر آن نسبت به بقیه اشاره کرد در لیست مقایسه‌ای ما قرار نمی‌گیرند.

    ابعاد
    مکث موتور تیارا با اختلاف بزرگ‌ترین ابعاد طولی و فاصله محوری را نسبت به رقبا خود دارد. 4.788 متر طول و 2.815 متر فاصله محوری این خودرو در برابر طول 4.735 متری و فاصله محوری 2.720 متری فیدلیتی باعث شده تا تیارا اتاق بزرگ‌تری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی فیدلیتی داشته باشد. در عوض فیدلیتی ازنظر عرضی حدود 2.5 سانتی‌متر بزرگ‌تر از تیارا است ولی در مقابل تیارا با ارتفاع 1735 میلی‌متری حدود 2.5 سانتی‌متر ارتفاع بیشتری نسبت به فیدلیتی دارد. اگر بخواهیم باانصاف قضاوت کنیم، فضای صندلی‌های ردیف سوم در هر دو خودرو در حالتی که صندلی‌های ردیف دوم در حالت نرمال قرار دارند تقریباً یکسان است و افراد بزرگ‌سال شاید به‌راحتی نتوانند در مسیرهای طولانی از صندلی‌های عقب استفاده کنند اما اگر سرنشینان ردیف دوم خودرو تیارا مقداری صندلی‌های خود را که روی ریل نصب‌شده به جلو بکشند،  فضای سرنشینان عقب می‌تواند برای افراد بزرگ‌سال هم مناسب باشد. در این موضوع تیارا نسبت به فیدلیتی برتری دارد اما از سوی دیگر، گنجایش صندوق‌عقب فیدلیتی در حالتی که صندلی‌های ردیف سوم بسته باشد 1680 لیتر است درحالی‌که اگر ردیف سوم صندلی‌های تیارا را ببندید، حجم صندوق‌عقب به 1380 لیتر می‌رسد که حدود 30 لیتر از فیدلیتی کمتر است. لازم به ذکر است که وزن فیدلیتی 7 نفره 1570 کیلوگرم و وزن تیارا 1610 کیلوگرم است البته که اختلاف 40 کیلوگرمی در وزن یک خودرو کراس اوور با ابعاد نسبتاً بزرگ چندان نکته مهمی در مقایسه به‌حساب نمی‌آید.

    قوای محرکه
    مکث موتور تیارا از یک موتور 1.5 لیتری توربو با توان خروجی 155 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن متر بهره می‌برد که به ترتیب در دورهای 5600 و 2000 در اختیار راننده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر بهمن فیدلیتی نیز از یک موتور 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر بهره می‌برد که خروجی آن 155 اسب بخار و گشتاور آن 230 نیوتن متر است و به ترتیب در دورهای 5500 و 1750 در اختیار راننده قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب موتورهای هر دو خودرو توان خروجی مشابهی را تولید می‌کنند با این تفاوت که گشتاور تولیدی موتور فیدلیتی 15 نیوتن متر بیشتر از تیارا است و در دور پایین‌تری هم این گشتاور وارد مدار می‌شود. ازآنجاکه وزن فیدلیتی هم‌مقداری از تیارا کم‌تر است، احتمال می‌رود شتاب فیدلیتی با فرض داشتن گیربکس‌های یکسان کمی از تیارا بهتر باشد. تا اینجا متوجه شدیم که خروجی این دو موتور که یکی زیرمجموعه چری و دیگری زیرمجموعه بایک است تقریباً در یک حدود قرار دارد اما گیربکس این دو خودرو برخلاف موتور کاملاً باهم متفاوت است. فیدلیتی از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک بهره می‌برد درحالی‌که گیربکس تیارا یک نمونه 6 سرعته اتوماتیک معمولی است. گیربکس دو کلاچه ازنظر تکنولوژی سطح بالاتری از گیربکس اتوماتیک معمولی دارد اما ازآنجاکه نمونه به‌کاررفته در این خودرو از نوع کلاچ خشک است، رانندگی و مراقبت از آن بسیار دشوارتر از گیربکس اتوماتیک معمولی است. گیربکس‌های دوکلاچه خشک به نحوی طراحی‌شده‌اند که همیشه یکی از کلاچ‌های گیربکس درگیر است. این موضوع باعث می‌شود که سرعت تعویض دنده‌ها بسیار بالا برود و شیفت کردن بین دو دنده با تقه و ضربه همراه نباشد اما از سوی دیگر به دلیل ساختار فنی‌اش، در ترافیک، سربالایی و زمانی که گیربکس تحت‌فشار قرار می‌گیرد، احتمال داغ کردن و خرابی آن بالا می‌رود. ازآنجاکه ساختار فنی این گیربکس‌ها بسیار پیچیده‌تر از نمونه‌های معمولی است، هزینه تعمیرات و خدمات آن نیز به‌مراتب بیشتر خواهد بود. اما در خودرو تیارا یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته معمولی نصب‌شده که ازقضا با نسخه نصب‌شده بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک و هایما اس5 جدید تشابه زیادی دارد. سرعت تعویض دنده‌ها در این نوع گیربکس‌ها کندتر از دوکلاچه ها است اما ساختار آن ازنظر فنی ساده‌تر است و علاوه بر اینکه تحت‌فشار داغ نمی‌کند، هزینه تعمیراتش در هنگام خرابی‌های اساسی هم به‌مراتب پایین‌تر از گیربکس دوکلاچه است. بعد از گیربکس نوبت به دیفرانسیل می‌رسد، هر دو خودرو فیدلیتی و تیارا تک دیفرانسیل هستند و خروجی موتور آن‌ها به چرخه‌ای جلو منتقل می‌شود بنابراین ازنظر توانایی‌های رانندگی تقریباً هیچ تفاوتی باهم ندارند و هر دو خودرو برای رانندگی در مسیرهای شهری و جاده‌ای ساخته‌شده‌اند و نمی‌شود از آن‌ها برای بیراهه نوردی و پیمودن مسیرهای دشوار استفاده کرد.

    امکانات رفاهی
    تشابه آپشن های رفاهی در دو خودرو فیدلیتی و تیارا بسیار زیاد است. صندلی برقی راننده باقابلیت تنظیم در 6 جهت در هر دو خودرو یکسان است ولی فیدلیتی برای صندلی راننده هم در 4 جهت تنظیم برقی اعمال کرده که این مورد در خودرو تیارا به‌صورت دستی انجام می‌شود ولی صندلی‌های جلو در هر دو خودرو به گرم‌کن مجهز شده‌اند. نمایشگر نصب‌شده در پشت آمپر هر دو خودرو به‌صورت دیجیتالی 12.3 اینچی است و هر دو خودرو از سیستم مولتی‌مدیا 10.25 اینچی بهره می‌برند. فرمان هر دو خودرو به‌صورت D-Cut طراحی‌شده و بر روی هر دو فرمان دکمه‌های کنترلی سیستم کروز کنترل و سیستم صوتی و تنظیمان مولتی‌مدیا نصب‌شده است که البته مولتی‌مدیا خودرو تیارا یک ماوس چرخشی در پنل وسط را هم به کنترلرهای خود اضافه کرده است و در عوض خودرو فیدلیتی هم 8 بلندگو برای پخش صدا دارد درحالی‌که تعداد بلندگوهای تیارا 6 عدد است. دوربین ثبت وقایع، دوربین 360 درجه، سنسورها و دوربین‌های دید عقب نیز در هر دو خودرو به‌صورت یکسان نصب‌شده‌اند. سیستم تهویه هر دو خودرو به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود و هر دو خودرو برای سرنشینان عقب دریچه مجزا دارند. سانروف پانورامیک به همراه سانروف برقی، در صندوق‌عقب برقی نیز در این دو خودرو وجود دارد با این تفاوت که در خودرو فیدلیتی در صندوق بافرمان حرکت پا در زیر صندوق هم باز می‌شود ولی در تیارا فقط از طریق ریموت، دکمه روی در و کلید داخل اتاق باز و بسته می‌شود. در موتور هر دو خودرو نیز به جک هیدرولیکی مجهز شده‌اند. علاوه بر این‌ها فیدلیتی در لیست آپشن های خود چراغ مشایعت تا منزل را هم گنجانده که این آپشن در تیارا وجود ندارد. در کل می‌توان گفت که به‌جز چند آپشن محدود مثل سیستم تنظیم نور داخل کابین و شارژر وایرلس که تیارا از آن بی‌بهره است، بقیه آپشن های رفاهی در هر دو خودرو تقریباً یکسان هستند.

    ایمنی
    رقابت پایاپای فیدلیتی و تیارا در بخش ایمنی هم ادامه دارد. استفاده از 6 ایربگ، بهره‌گیری از سیستم‌های ترمز ABS، EBD، BA و ترمز پارک برقی، سیستم‌های کمکی رانندگی مثل ESP و Auto Hold در هر دو خودرو یکسان است اما فیدلیتی از سیستم کمک حرکت در سربالایی نیز بهره می‌برد که تیارا این آپشن را ندارد. تنها مسئله‌ای که در حوزه ایمنی فیدلیتی را نسبت به تیارا برتر می‌کند، بهره‌گیری از سیستم رادار هشدار حرکت بین خطوط است که تیارا از آن بی‌بهره مانده است اما هر دو خودرو سیستم هشدار نقاط کور را دارند و شیشه و ساروف و در صندوق‌عقب هر دو خودرو نیز به سیستم جلوگیری از برخورد با مانع(Anti Trap) مجهز است.

    رانندگی
    در ماه‌های گذشته که فیدلیتی تازه‌وارد بازار شده بود، فرصت تجربه رانندگی با این خودرو در یک محیط واقعی برای خبرنگاران فراهم شد که شرح این ملاقات نیز پیشتر منتشرشده است. دو هفته پیش هم شرکت مکث موتور برای خبرنگاران فرصتی برای ملاقات با تیارا فراهم کرد بنابراین بر اساس آنچه تجربه رانندگی با هر دو خودرو در اختیار نگارنده گذاشته است می‌توان گفت که در نگاه اول حس و حال هر دو این کراس اوورها بسیار به هم شبیه هستند. فیدلیتی و تیارا هر دو از کابینی با طراحی ارگونومیک بهره می‌برند که همه‌چیز را در اختیار راننده قرار داده است بنابراین از ابتدا باید گفت که در انتخاب میان این دو خودرو منهای بحث قیمت، بیش از هر چیز سلیقه خریدار تعیین‌کننده است اما نکات کوچکی وجود دارد که شاید بتواند رد انتخاب شما تأثیر داشته باشد. بعد از روشن کردن خودرو و شروع به حرکت، تقریباً هر دو خودرو با ریتم بسیار نرمی شروع به حرکت می‌کنند اما ازآنجاکه فیدلیتی هم از گیربکس دو کلاچه بهره می‌برد و هم گشتاور موتورش در دور پایین‌تری در اختیار راننده قرار می‌گیرد، شتابگیری اولیه آن تا حدودی بهتر از تیارا تخمین زده می‌شود. از سوی دیگر خودرو تیارا عایق‌بندی بسیار خوبی دارد و کمترین میزان صدای محیط، چرخ‌ها و بیرون به داخل اتاق منتقل می‌شود. ازنظر فرمان پذیری و ترمز هر دو خودرو وضعیت بسیار خوبی نسبت به هم دارند. هیچ‌کدام در هنگام ترمز گیری کله نمی‌کنند و هنگام رانندگی با سرعت‌بالا و پیچیدن در پیچ‌های تیز و تند حس ناامنی و بی‌تعادلی را با راننده القا نمی‌کنند. یکی از نکاتی که شاید برای ماشین بازها جذاب‌تر باشد این است که سیستم کنترل الکترونیکی پایداری در هر دو خودرو با یک دکمه خاموش می‌شود و تا سرعت 40 کیلومتر بر ساعت نیز خاموش می‌ماند با این تفاوت که فیدلیتی حتی در حالت خاموش هنگام حرکات ناگهانی و پیچیدن‌های تیز و تند گاز نمی‌خورد ولی در خودرو تیارا تا سرعت 40 کیلومتر بر ساعت ESP کاملاً از مدار خارج می‌ماند. با توجه به اینکه در هر دو تست محدود مسیر برای شتابگیری وجود داشت،  بررسی شتاب ثانویه خودرو عملاً ممکن نبود به همین دلیل نمی‌توان تحلیل درستی از مقایسه این دو خودرو در این مورد ارائه دارد. اگر از بحث‌های فنی بگذریم، همان‌طور که در بالا هم گفته شد، ارگونومی هر دو خودرو از دید راننده بسیار خوب و قابل‌قبول است. آینه‌های جانبی دید بسیار خوبی از اطراف را در اختیار راننده می‌گذارند و طراحی داشبورد و کاپوت نیز به نحوی انجام‌شده که مانع دیدن جلو و اطراف نمی‌شود به‌علاوه اینکه در هر دو خودرو ارتفاع فرمان و صندلی راننده نیز قابل تنظیم است و برخلاف ابعاد بزرگشان، هر دو خودرو برای رانندگی افراد با هر قد و قامتی مناسب است.

    بازار
    فیدلیتی بهمن موتور در کارخانه کمتر از 900 میلیون تومان است اما در بازار بیش از یک میلیارد و سی صد میلیون تومان قیمت دارد. این اختلاف قیمت 400 میلیون تومانی دلایل متعددی دارد که در این بررسی جایی برای پرداختن به آن نیست. مکث موتور اما همچنان قیمتی برای تیارا اعلام نکرده است اما بر اساس شنیده‌ها قرار است در حدود یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد که این عدد درواقع میانگینی از قیمت بازار و کارخانه محصول رقیبش است. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، انتخاب بین این دو خودرو بیش از هر چیز به سلیقه شما ارتباط دارد. بهمن موتور یکی از معتبرترین گروه‌های خودرویی در بخش خصوصی است که پیشتر تجربه همکاری با برندهای مطرحی چون مزدا، بسترن و هاوال را در پرونده خود دارد و ازاین‌جهت نگرانی زیادی بابت قطعات، تعمیرات و خدمات پس از فروش آن وجود ندارد. در سوی دیگر شرکت مکث موتور قرار دارد که در حقیقت بال آسیایی شرکت ماموت خودرو از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ماموت است. این گروه صنعتی نیز به‌واسطه سابقه طولانی‌اش در حوزه تولید و ارائه خودروهای تجاری یک نام قابل‌اعتماد در بازار صنعت خودرو کشور به‌حساب می‌آید. در آخر انتخاب با شماست که بین این دو رقیب جدی در بازار کراس‌اوورهای هفت‌نفره کدام را به‌عنوان خودرو خود خریداری کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو