فونیکسریمکسبهتام

دستاورد مهم عرضه خودرو در بورس کالا

عصر خودرو- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت خودرو با وارد شدن به بورس کالا شفاف و رقابتی می‌شود.

دستاورد مهم عرضه خودرو در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایبِنا، به دنبال تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس، در مرداد ماه امسال خرید خودرو از این بازار، امکان‌پذیر شده، افراد برای خرید خودرو از بورس کالا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا را دریافت کنند، بنابراین برای خرید خودرو از بورسِ کالا، فقط داشتن کد بورسی کافی نیست.

    بعد از سجامی شدن و دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا، افراد باید درصدِ مبلغِ پیش پرداخت قیمتِ پایه اعلام شده را به حساب وکالتی واریز کنند. مبلغ پیش پرداخت جهت واریز به حساب وکالتی در اطلاعیه عرضه ذکر شده و باید روز قبل از عرضه به حساب وکالتی واریز شود، بعد از این مرحله افراد می‌توانند درخواست خرید خود را در روز عرضه ثبت کنند، البته باید نمایندگی را جهت دریافت خودرو تعیین کنند. در صورتی که خرید خودرو در پایان روز عرضه انجام نشود، مبلغ آن از حالت بلوکه خارج می‌شود.

    موعد تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه ذکر می‌شود و افراد برای تحویل خودرو از نمایندگی باید اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه، مدارک احراز محل سکونت را همراه خود داشته باشند. در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا به مصاحبه با کارشناس این حوزه پرداختیم.

    فردین آقا بزرگی کارشاس بازار سرمایه گفت: خودرو‌هایی که به صورت کامل در داخل تولید می‌شوند ورودشان به بورس کالا، فرآیند نقد شدن سرمایه مصروف به تولید را سرعت می‌بخشد و تولید کننده به سرعت به مبلغ فروش محصول خود دست پیدا می‌کند، همچنین سازوکار بورس کالا قیمت را شفاف و رقابتی کند، البته عرضه خودرو در بورس کالا تجربه بین المللی ندارد.

    وی افزود: ورود محصول به بورس کالا به شرطی که به صورت کامل صورت بگیرد طرحی مناسب است، چون در حال حاضر کمتر از یک درصد از منابع و مبالغ فروش شرکت‌های خودرو ساز به بورس کالا وارد می‌شود، در حالی که باید محصولات اصلی و پایه‌ای که منشا اختلاف قیمت بین درب کارخانه و بازار آزاد می‌‎شود را کنترل کنیم، چون مابه التفاوت قیمت فروش خودرو‌های وارداتی در بورس کالا کم است.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: اساس عرضه خودرو به بورس کالا خوب است به شرطی که به صورت کامل به اجرا در بیاید و کل محصولات پایه در دو شرکت خودروساز وارد بورس کالا شود نه قسمتی از آن، بنابراین باید بگوییم که عرضه خودرو در بورس کالا اقدامی مناسب است به شرطی که کل محصولات به بورس کالا وارد شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو