فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن خودروسازان مطرح کرد:

خروج خودروسازان از زیان و حذف قیمت‌های کاذب در بازار با عرضه خودرو در بورس

عصر خودرو- دبیر انجمن خودروسازان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم می‌کند و قیمت‌های کاذب در بازار نیز تعدیل خواهد شد که برای سراعت بخشیدن به این مهم نیاز است برای ورود خودروهای پُرتیراژ به بورس برنامه‌ریزی شود.

خروج خودروسازان از زیان و حذف قیمت‌های کاذب در بازار با عرضه خودرو در بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، احمد نعمت‌بخش افزود: بارها و بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌ایم قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور شده است و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم موید همین مساله است.

    وی بیان داشت: آمارها نشان‌دهنده آن است که ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک پنج هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه 70 نیز وجود داشته است.

    نعمت‌بخش ادامه داد: نتیجه قیمت گذرای دستوری، توزیع سالیانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده است که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروهاست.

    وی گفت: همچنین بررسی‌ها نشان داده بین 80 تا 85 درصد افرادی که در قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد می‌شوند.

    این مقام صنفی ادامه داد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صمت مبتکر قیمت‌گذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروش‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ‌هایی که کشف می‌شود از قیمت‌های بازاری ارزان‌تر است.

    وی تاکید کرد: تداوم عرضه‌ها در بورس سبب می‌شود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان به‌تدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت.

    نعمت‌بخش تصریح کرد: در این صورت، خودروسازان می‌توانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و پس از آن است که می‌توانند از قطعه سازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند.

    وی اضافه کرد: قیمت‌گذاری خودرو در بورس به‌تدریج به واقعی شدن قیمت‌ها و تک نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن 85 درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرح‌های قرعه‌کشی‌ می‌شدند، کم‌کم خودروسازان باید به فکر ارائه طرح‌های تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.

    بر اساس این گزارش، روز سه‌شنبه 21 تیرماه امسال، شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند:‌ با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح می‌شود. همچنین این شیوه در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو