فونیکسریمکسبهتام

خصوصی سازی صنعت خودرو در دولت رییسی (۱۱۵)

فروش پارس خودرو استارت خورد

عصر خودرو- سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده سازی بنگاه‌ها سازمان خصوصی‌سازی گفت: در حال حاضر مجوز فروش پارس خودرو از سازمان خصوصی‌سازی درخواست شده و ما در حال بررسی هستیم که این سهام به صورت مستقل واگذار شود.

فروش پارس خودرو استارت خورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایبِنا، حسین امیر رحیمی سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده سازی بنگاه‌ها سازمان خصوصی‌سازی در خصوص آخرین وضعیت واگذاری سهام خودروسازان گفت: ما تاکنون سه جلسه با صاحب‌نظران خودرو، دانشگاهیان و وزیر اقتصاد برگزار کرده ایم که جمع بندی کلی این جلسات حول سه محور ، از جمله اولویت واگذاری با تودلی ها و سهم های چرخشی که خودرو سازان از سهام خودشان دارند، باشد.(سهامی که وساپا و ورنا از سایپا و خگستر و تعاونی خاص از ایران خودرو در دل خود داردند). همچنین خواسته بخش خصوصی و صاحب‌نظران  و به خصوص افراد با تجربه در صنعت این بود که دولت به اندازه سهم خود در بازار ورود کند و سوم این که تنظیم گری را در بازارخودرو انجام بدهد.

    وی گفت: تمام تلاشمان این است که طی هفته جاری چارچوب واگذاری صنعت خودرو را آماده کنیم و با امضای دو وزیر اقتصاد و صمت ابلاغ نمائیم.برنامه زمانبندی واگذاری تودلی ها تا پایان آذرماه اعلام خواهد شد.

    به گفته وی،  بحث دیگری که وجود داشت این بود که قبل از واگذاری، قیمت گذاری دستوری، تعرفه خودرو ها یا تدریجی رفع شوند یا برنامه حذف قیمتگذاری دستوری ابلاغ شود و بر مبنای همان سرمایه گذار،  سرمایه گذاری کند.

    وی با اشاره به این که آخرین ارزش گذاری خصوصی سازی برای خودرو و سایپا مربوط به حدود 6 سال گذشته است ، گفت:  با توجه به این که خودروسازان طی ماه های گذشته این ارزشگذاری را انجام داده اند، سازمان خصوصی‌سازی برای ارزشگذاری تودلی ها از همان استفاده می کند و برای سهام دولت حتما باید ارزشگذاری جدید انجام شود.

    وی افزود: در مورد فراخوان های خودروسازان برای فروش سهام تودلی ها خود شرکت ها مسئول هستند و شرکت مادر تخصصی و سازمان خصوصی سازی  فقط واگذاری 5 درصد ایران خودرو و 17 درصد سایپا را مدیریت و برنامه ریزی می‌کند.

    این مقام مسئول در خصوصی سازی گفت:  در واگذاری های دولت اولویت این است که ابتدا تودلی ها  و سپس سهام اصلی واگذار شوند، به نظر می رسد، در مورد تودلی ها و چرخشی ها واگذاری تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

    فروش پارس خودرو استارت خورد

    وی افزود:  در حال حاضر مجوز فروش پارس خودرو از سازمان خصوصی‌سازی درخواست شده و ما در حال بررسی هستیم که این سهام به صورت مستقل واگذار شود.

    به گفته وی، 31 شهریور امسال، درخواستی از سوی مدیر عامل سایپا مبنی بر مجوز  فروش سهام  پارس خودرو به سازمان خصوصی سازی ارسال شد، که برای همه شرکت هایی که در فهرست واگذاری هستند این رویه وجود دارد و باید از سازمان مجوز دریافت کنند. در حال حاضر، اطلاعات، مستندات و مدارکی شامل مصوبه هیات مدیره، ارزشگذاری و تاییدیه مادر تخصصی ،  درخواست کردیم که این مدارک ارسال شد و الان در مرحله جمع‌آوری اطلاعات و گزارش به وزیر اقتصاد هستیم که البته ما فقط شرایط را اعلام می کنیم و بررسی صلاحیت و اهلیت خریدار برعهده خود شرکت است.

    سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده سازی بنگاه‌ های سازمان خصوصی‌سازی  در خصوص میزان پریمیوم واگذاری این دو خودرو سازی به خبرنگار بورس 24 گفت: ارزشگذاری سایپا و ایران خودرو بر اساس نظر کارشناس رسمی است و  اگر سازمان خصوصی‌سازی بخواهد سهم دولت را واگذار کند، معمولا به آن پریمیوم هم اضافه می‌کنیم، همانطور که در واگذاری هلدینگ خلیج فارس میزان پریمیوم 90 درصد بود،در این واگذاری هم حداقل 30 درصد خواهد بود که البته از این میزان بالاتر خواهد بود.

    امیررحیمی در پاسخ  به این سوال که آیا این واگذاری خریدار بالقوه دارد؟  گفت:  بله و با توجه به این که برخی خریداران در بازار آزاد هستند و بسیار هوشمند تر از دولت عمل می کنند ، ابتدا به دنبال این هستند که با تبصره هایی از جمله عدم دخالت دولت در بازار یا حذف قیمت‌گذاری دستوری و ... در واگذاری شرکت کنند و یقینا" این واگذاری  مشتری های خاص خودش را خواهد داشت.

    وی در پاسخ به این سوال که بین ایران خودرو و سایپا کدام شرکت به واگذاری تودلی ها نزدیک تر است؟ گفت: با اقداماتی که تاکنون توسط این شرکت ها انجام شده، سایپا به واگذاری نزدیکتر است، چرا که هم خود شرکت در واگذاری ها (مانند پارس خودرو) پیش قدم شده و هم ارزشگذاری آن آماده است و حساسیت های ایران خودرو در سایپا کمتر است، البته ممکن است ایران خودرو هم تلاش‌هایی برای سرعت در واگذاری انجام دهد. البته از نظر سیاست گذاری یکسان است.

    وی گفت:  سهام دولت هم توثیق است که شورای عالی بورس مصوب کرده که خصوصی سازی سهام دیگری را به جای خودرویی ها جایگزین کند تا این سهام رفع توثیق شده و برای واگذاری سهام دولت مشکلی نداشته باشیم.

    این مقام مسئول در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تمام مستندات ما و جلساتی که داشتیم، تاکید و تأکید مجموعه صمت و وزارت اقتصاد بر این است که واگذاری خودرو در بورس کالا باید انجام شود تا هم قیمت‌گذاری تکلیفی و کنترلی محدودتر و کمتر شود و عرضه محصولات جدید که بازار بورس کالا در اختیار دارد به گونه ای باشد که در هر بار واگذاری، نسبت به قبل واگذاری بیشتر و یا عرضه محصول جدیدی انجام شود از نظر دستور العمل و چارچوب واگذاری، برنامه این است که تا پایان سال همه محصولات خودرو سازان از طریق بورس کالا واگذار شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط