فونیکسریمکسبهتام

آخرین خبرها درباره صادرات خودرو به روسیه

روس‌ها سوار بر خودروی ایرانی

عصر خودرو- قرار است بزودی صادرات خودروهای ایرانی به روسیه آغاز شود. از اواخر سال گذشته و به واسطه خروج خودروسازان اروپایی و امریکایی از روسیه، این کشور با چالش تأمین خودرو روبه‌رو شده و حتی قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفته است.

روس‌ها سوار بر خودروی ایرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از روزنامه ایران،  حال برخی از کشورها که به مقوله صادرات و حمایت از فعالان اقتصادی خود اهمیت می‌‌دهند، درصدد بازارگشایی در کشور روسیه هستند. یکی از کشورها که بشدت برای حضور پررنگ در بازار روسیه تلاش می‌‌کند، چین است. چینی‌ها در مذاکرات و نشست‌هایی که با طرف روس داشتند اظهار کردند که می‌‌خواهند جای خالی برندهایی که روسیه را ترک کرده‌اند پر کنند، اما روسیه خواهان همکاری و خرید کالاهای ایرانی است.

    بر اساس تفاهمنامه 300 میلیون دلاری که برای صادرات خودرو از ایران به  روسیه امضا شده است می‌‌توان به این نتیجه رسید که روس‌ها ایران را در اولویت همکاری خود قرار دادند. البه چینی‌ها هم عقب‌نشینی نکردند و طی چند ماه گذشته، خودروهای خود را روانه بازار روسیه کردند. به گونه‌ای که در آمارهای رسمی آمده در 10 ماه اول سال جاری، روسیه ششمین مقصد بزرگ صادراتی محصولات خودروسازی چین بوده است. در این میان و با توجه به نموداری که در ادامه مطلب آمده است، باید تأکید کرد: چین بخوبی در حال تصاحب بازار خودرو است و اگر تولیدکنندگان خودرو و قطعه سهل‌انگاری و کم کاری کنند، به سرعت این بازار جذاب هم از دست خواهد رفت. داده‌های آژانس تحلیلی روسی Autostat نشان می‌دهد طی مدتی که مذاکرات خودرویی آغاز شده فروش خودروهای سواری برند چینی، از جمله ‌هاوال، چری و جیلی افزایش یافته و به 16 هزار و 138 دستگاه در نوامبر رسیده که تقریباً دو برابر 8 هزار و 235 دستگاه در ژانویه همین سال است. همچنین سهم بازار چینی‌ها از 9.6 درصد به 31.3 درصد در روسیه رسیده است.

    آمارها می‌گوید در روسیه 41 درصد خودروها ساخت داخل است و سهم ژاپنی‌ها در این حوزه (8 درصد تویوتا، 6 درصد نیسان و 8 درصد میتسوبیشی) 22 درصد بوده است. همچنین 9 درصد آلمانی (3 درصد فولکس‌واگن، 2 درصد اوپل و 4 درصد آئودی)، 8 درصد کره‌ای (دوو، هیوندای و کیا)، 6 درصد امریکایی (شورولت، فورد و جیپ) و 8 درصد فرانسوی (پژو، رنو و سیتروئن) است.

    محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی درباره صادرات خودرو از ایران به روسیه گفت: صنعت خودرو و قطعه‌سازی در ایران رشد کرده است و لذا می‌‌توان مذاکره برای صادرات خودرو به کشورهای مختلف را شروع کرد.

    او با بیان اینکه صادرات خودرو به روسیه یک فرصت است که خودروسازان باید از آن استفاده کنند، افزود: کشورهای چین و ترکیه بشدت به دنبال تصاحب بازار روسیه هستند و از آنجا که تولید خودرو در روسیه با تقاضای بازار همخوانی ندارد، می‌‌توان به سرعت سهم خودروهای ایرانی را در خیابان‌های روسیه افزایش داد و متقابلاً شاهد این امر هستیم که روسیه به دنبال همکاری و مشارکت در تولید خودرو با ایران است.

    نجفی منش افزود: از اواخر سال گذشته و با جدیت بیشتر در سال جاری موضوع صادرات خودرو و قطعه با طرف روس مورد مذاکره قرار گرفت و تفاهمنامه‌هایی امضا شد به نحوی که 12 تفاهمنامه همکاری بین شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی و روسی به مبلغ 700 میلیون یورو مورد موافقت قرار گرفت.

    او با بیان اینکه بزودی و تا قبل از پایان سال جاری ایران صادرکننده خودرو و قطعه به روسیه خواهد شد، گفت: بازار روسیه بسیار وسیع است لذا خودروسازان و قطعه‌سازان می‌‌توانند سهم خوبی از بازار این کشور پهناور داشته باشند.

    نجفی منش با تأکید بر اینکه می‌‌توان در بازار روسیه نقش آفرین بود، خاطرنشان کرد: با خروج خودروسازان اروپایی و امریکایی از روسیه، فرصت بسیار خوبی برای حضور خودروسازان ایرانی در بازار این کشور فراهم شده است لذا با تولید خودرو بر اساس کیفیت این کشور می‌‌توان از رقبایی چون چین پیشی گرفت.

    او با بیان اینکه تعداد وسایل نقلیه در روسیه بیش از 50 میلیون دستگاه است، گفت: با حمایت دستگاه دیپلماسی و نگاهی که روسیه در همکاری با ایران دارد می‌‌توان با شرایط بهتری وارد بازار روسیه شد و شرایطی را فراهم کرد که مردم این کشور متقاضی خرید خودرو و قطعات ایرانی شوند.

    حجم صادرات ایران به روسیه در سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد دلار بوده که عمده آن را محصولات کشاورزی، سبزیجات و مرکبات تشکیل می‌‌داده، اما در سال جاری با صادرات محصولات صنعتی و کالا با فناوری بالا می‌‌توان گفت که سبد صادرات ایران به روسیه در حال تغییر است.

    بر اساس آمارهای موجود از آژانس اتو استات روسیه هم اکنون 10 هزار و چهارصد دستگاه خودروی ایرانی در روسیه در حال تردد است. چندی پیش ولادیمیر بسپالوف، کارشناس بازار خودروی روسی به رویترز گفته بود: تولید و واردات برندهای خودروی غربی روز به روز کاهش می‌یابد. بنابراین بازار بین صنایع خودروسازی روسیه و چین تقسیم شده است؛ خودروهای روسی هنوز هم با قیمت‌های پایین‌تر تا حدود 1.5 میلیون روبل (23 هزارو 961 دلار)  بخشی از تقاضا را برآورده می‌کنند و چینی‌ها نیز بازار سابق خودروهای غربی را با قیمت‌های بالای 2.5 میلیون روبل در اختیار گرفته‌اند. هر دلار امریکا حدود 63 روبل روسیه است.

    سرگی تسلیکوف، مدیر کل آژانس تحلیلی اتوستات، می‌‌گوید: با توجه به کمبود محسوس خودرو و مشکلات عرضه آنها به روسیه به دلیل تحریم‌ها، هر بازیگر جدیدی با استقبال مثبت بازار خودروی روسیه روبه‌رو خواهد شد. ایران برای مدت طولانی، تحت اعمال تحریم‌ها بوده و به بازارهای جدید خودرو علاقه‌مند است. او معتقد است که در شرایط کنونی، صحیح‌ترین گام، سازمان‌دهی تولید خودروهای ایرانی در یکی از شرکت‌های روسیه است. یک کارخانه خودروسازی در ایژفسک با تجهیزات مدرن که امکان ایجاد سریع یک تولید کامل خودرو را فراهم کند، بهترین گزینه برای یک خودروساز ایرانی خواهد بود. چندی پیش سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: از اواخر سال گذشته مذاکرات برای صادرات خودرو و قطعه به روسیه آغاز شده بود و اکنون باید روال کار طی شود.

    صنعت خودرو ایران در سال‌های گذشته به حد نصاب‌هایی رسیده و خوشبختانه به لحاظ فناوری و تکنولوژی و نوع قطعاتی که تولید می‌شود در حد بسیار مطلوبی قرار داریم بنابراین اگر بتوانیم مسائل اقتصاد کلان و اوضاع مدیریتی را در این صنعت اصلاح کنیم، این صنعت در داخل و خارج از کشور می‌تواند برای ما افتخارآفرین باشد. آن گونه که اخیراً علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده همکاری خودرویی ایران و روسیه شکل گرفته است و می‌‌توان به آینده این همکاری‌ها خوشبین بود.

    در این میان کارشناسان تأکید دارند که در صادرات خودرو به چین، زمان و عمل به تعهدات اهمیت قابل توجهی دارد. از آنجا که روسیه بر اساس قواعد بین‌الملل همکاری می‌‌کند و تا قبل از خروج خودروسازان خارجی با برندهای بنام همکاری می‌‌کرده است، توقع دارد که در همکاری‌های جدید شاهد رفتار حرفه‌ای باشد به نحوی که شفافیت و عمل به وعده‌ها، خارج از تعارف باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو