فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان خصوصی از دولتی‌ها جلو زدند

عصر خودرو- بررسی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد خودروسازان در دی ماه امسال نشان می‌دهد که بیشترین سهم تولید (البته به‌سبب دامنه گسترده‌تر از محصولات) مختص ایران‌خودرو است اما نسبت به دی پارسال، این خودروسازان خصوصی‌اند که توانسته‌اند بیشترین رشد تولید را ثبت کنند.

خودروسازان خصوصی از دولتی‌ها جلو زدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان اعم از دولتی‌ها (ایران‌خودرو و سایپا) و خصوصی‌ها ١١6 هزار و ٨6٢ دستگاه خودرو در مجموع تولید کرده‌اند که نسبت به ٨٨ هزار و ٢٨٨ دستگاه تولید شده در دی ١4۰۰ حدوداً ٣٢ درصد بیشتر شده است.

    آمار نشان می‌دهد که ایران‌خودرو آن هم به سبب طیف گسترده‌تری از محصولات، بیشترین تیراژ تولید را داشته است. اما بیشترین رشد تولید دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته مختص خودروسازان خصوصی است؛ در دی امسال با رشد ٢٩ درصدی برای هر یک ایران‌خودرو قریب به 54 هزار دستگاه از انواع خودروها و سایپا بالغ بر 4٣ هزار دستگاه از انواع خودروها تولید کرده‌اند. اما خودروسازان خصوصی بالغ بر ١٩ هزار دستگاه در دی ماه امسال تولید کرده که نسبت به آمار ثبت شده از تولید آن‌ها در دی ١4۰۰، رشد 5٣ درصدی دیده می‌شود.

    رشد ٢٩ درصدی تولید در ایران‌خودرو

    گروه صنعتی ایران‌خودرو در دی امسال 5٣ هزار و ٩٢۰ دستگاه از انواع خودروها تولید کرده که نسبت به 4١ هزار و ٧٩١ دستگاه تولیدی در دی ماه سال گذشته ٢٩ درصد بیشتر است.

    به تفکیک انواع خودروها،  ایران‌خودرو در دی امسال 5١ هزار و 54٢ دستگاه سواری تولید کرده که نسبت به 4۰ هزار و ٧٨٩ دستگاه تولیدی در دی سال گذشته ٢6 درصد رشد یافته است.

    بیشترین افزایش تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو، مختص تولید وانت‌های این شرکت است که از ١٢١ دستگاه در دی ماه سال ١4۰۰ به ١۰۰5 دستگاه در ماه مشابه سال جارس رسیده است؛ البته در نظر داشته باشیم که ایران‌خودرو سال گذشته تولید وانت‌های آریسان را به جهت ارتقای کیفیت، متوقف کرده بود و امسال مجدد تولید و فروش آن را از سر گرفته است.

    تولید اتوبوس در مجموعه ایران‌خودرو در یک ماه دی امسال به 5٢ دستگاه رسیده که دو دستگاه بیشتر از تعداد تولیدی در دی ١4۰۰ است و چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

    تولید سنگین‌های باری (کامیون، کامیونت و کشنده) این شرکت خودروساز رشد ٧٨ درصدی داشته و از 6٨۰ دستگاه به ١٢١٣ دستگاه رسیده است. 

    در مقابل تولید ون ٢6 درصد و تولید مینی‌بوس و میدل‌باس ١۰۰ درصد در دی ماه ١4۰١ امسال نسبت به تولید آن‌ها در دی ماه سال گذشته کمتر شده است. دی ماه امسال ١۰٨ دستگاه ون تولید شده که تیراژ آن در ماه مشابه ١4۰۰، ١45 دستگاه ثبت شده است. 

    ایران‌خودرو در دی ماه امسال تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نداشته در حالیکه طی ماه سال گذشته شش دستگاه تولید کرده بود. 

    رشد ٢٩ درصدی تولید در سایپا

    سایپا در دی ماه امسال در مجموع 4٣ هزار و ٧5٨ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ٣٣ هزار و ٩١٨ دستگاه تولیدی در دی ماه سال گذشته، ٢٩ درصد افزایش یافته است.

    از این 4٣ هزار و ٧5٨ دستگاه خودرو، ٣4 هزار و ٧٩5 دستگاه سهم سواری‌ها، ٨٨۰٧ دستگاه سهم وانت‌ها و ١56 دستگاه سهم باری‌های سنگین است که به ترتیب ٢5 درصد (سواری)، 4٩ درصد (وانت) و 6٣ درصد (کامیون، کامیونت و کشنده) افزایش تولید داشته‌اند.

    در دی ماه سال گذشته، ٢٧ هزار و ٩۰4 دستگاه سواری، 5٩١٨ دستگاه وانت و ٩6 دستگاه سنگین باری (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده بود.

    رشد 5٣ درصدی تولید در خودروسازان خصوصی

    خودروسازان خصوصی در یک‌ماهه دی ماه ١4۰١ طبق آمار وزارت صمت، در مجموع ١٩ هزار و ١٨4 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به ١٢ هزار و 5٧٩ دستگاه تولیدی در دی ماه ١4۰۰، 5٣ درصد بیشتر است.

    در این ماه ١4 هزار و ٨٧4 دستگاه سواری توسط خودروسازان خصوصی کشور تولید شده و 5٨ درصد بیشتر از تولید سواری‌های آن‌ها در دی ماه سال گذشته (٩4١6 دستگاه) است. 

    در دی ماه امسال نسبت به دی ماه ١4۰۰، تولید وانت‌ها از ٢۰٣۰ دستگاه به ٢٢٢٩ دستگاه، ون‌ها از 46 به ١5٩، اتوبوس‌ها از ١4 دستگاه به ٧٩ دستگاه و کامیون، کامیونت و کشنده از ٩6٣ دستگاه به ١٧6٣ دستگاه رسیده است.

    به ترتیب تولید وانت‌ ١۰ درصد، تولید ون ٢46 درصد، تولید اتوبوس 464 درصد و تولید سنگین‌های باری ٨٣ درصد افزایش یافته است.

    طبق آمار، فقط تولید مینی‌بوس و میدل‌باس‌ خودروسازان خصوصی است که کاهشی شده و درحالیکه در دی  سال گذشته ١١۰ دستگاه تولید شده بود امسال ٨۰ دستگاه تولید شده و کاهش ٢٧ درصدی را تجربه کرده است.

    براین اساس، آمارها نشان می‌دهد که خودروسازان در برنامه افزایش تولید انواع خودروها از دولتی‌ها جلو زده و درصد افزایش‌های بیشتری را ثبت کرده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط