فونیکسریمکسبهتام

ایراسپیدر ام‌کی۴؛ نخستین خودرو مسابقه‌ای پرنده سرنشین‌دار جهان+عکس

عصر خودرو-رویای استفاده از خودروهای پرنده در حال تبدیل شدن به واقعیت است، اما در این میان یک شرکت استرالیایی به نام الودا اروناتیکس (Alauda Aeronautics) پیش از یادگیری راه رفتن گویا قصد دویدن دارد. این شرکت با معرفی ایراسپیدر ام‌کی۴ (Airspeeder MK۴) نخستین خودرو مسابقه ای پرنده سرنشین‌دار جهان را معرفی کرده است.

ایراسپیدر ام‌کی۴؛ نخستین خودرو مسابقه‌ای پرنده سرنشین‌دار جهان+عکس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از عصر ایران، ایراسپیدر ام‌کی4 خودرو پرنده ای است که از هیدروژن نیرو می گیرد و بیشینه سرعت 360 کیلومتر بر ساعت و برد حرکتی 300 کیلومتر را ارائه می کند. قرار است ایراسپیدر ام‌کی4 در سری مسابقات ایراسپیدرر 2024 برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار بگیرد.

ایراسپیدر ام‌کی4 از طراحی زیبایی برخوردار است و این ویژگی در مقایسه با دیگر خودروهای عمودپرواز الکتریکی بلافاصله جلب توجه می کند. طراحی این خودرو پرنده شباهت هایی با یک خودرو مسابقه ای فرمولا 1 دارد. با پروانه هایی که به جای چرخ ها قرار گرفته اند، این خودرو فرم آیرودینامیکی مشابهی را ارائه کرده که با یک مونوکوک فیبرکربنی با بال هایی در جلو و عقب و یک کابین تک سرنشین بین آنها جلب توجه می کند.

پروانه های که وظیفه حرکت خودرو پرنده ایراسپیدر ام‌کی4 را بر عهده دارند در جایی که به طور معمول شاهد حضور چرخ ها هستیم، قرار دارند. پروانه های این خودرو پرنده می توانند رو به بالا، جلو یا پهلو تغییر وضعیت داده تا به بلند شدن خودرو از زمین، حرکت رو به جلو و گردش در هوا کمک کنند.

تاندراسترایک هیدروژن توربوژنراتور قلب تپنده ایراسپیدر ام‌کی4 محسوب شده که یک پیشرانه الکتریکی توربوژنراتور با توانایی تولید 1340 اسب بخار (1000 کیلووات) نیرو است که به طور خاص برای استفاده در خودروهای عمودپرواز الکتریکی طراحی شده است. این پیشرانه امکان دستیابی به بیشینه سرعت 360 کیلومتر بر ساعت در تقریبا 30 ثانیه را فراهم می کند.

وزن برخاست از زمین ایراسپیدر ام‌کی4 برابر با 950 کیلوگرم اعلام شده است. زمانی که در هوا قرار دارد، یک سامانه رانش گیمبال تحت کنترل هوش مصنوعی به این خودرو پرنده امکان مانور را می دهد. هر پروانه روی یک گیمبال چاپ سه بعدی سبک وزن نصب شده که به ایراسپیدر ام‌کی4 اجازه می دهد به سرعت در هر جهتی حرکت کرده و حتی گردش های تند در هوا انجام دهد.

نسخه پیشین این خودرو پرنده که به نام ام‌کی3 شناخته می شد با موفقیت بیش از 350 پرواز آزمایشی کنترل از راه دور را انجام داد و حتی در سال 2022 در دو مسابقه نمایشی ایراسپیدر در استرالیای جنوبی شرکت کرد. ام‌کی4 قرار است در سری مسابقات ایراسپیدر 2024 به عنوان نخستین خودرو مسابقه ای پرنده سرنشین‌دار حضور داشته باشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط