فونیکسریمکسبهتام

«عصر خودرو» بررسی کرد:

سایپا چگونه رکورد تولید ده ساله را شکست؟

عصر خودرو- براساس جدیدترین گزارش معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا، این خودروساز با گذر از تولید ۴۵۳.۴۳۷ خودرو تا ۱۱ اسفندماه، رکورد تولید ۱۰ سال اخیر خود را شکست.

سایپا چگونه رکورد تولید ده ساله را شکست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه خودروسازی سایپا پیش از این در سال 396 با ثبت آمار تولید 453.342 دستگاه انواع خودرو بالاترین رکورد تاریخ فعالیتش را به ثبت رسانده بود که در روزهای پایانی سال 1401، این رکورد شکسته شد. شرکت سایپا در ادامه روند افزایشی تولید توانسته در تاریخ 20 بهمن ماه سال جاری با تولید123 هزار و 65  دستگاه خودرو از کل تولید سال گذشته عبور کند. این در حالی است که سایت‌های تولیدی، سایپادیزل، زامیاد، بن رو و پارس خودرو نیز از رکورد تولید سال گذشته عبور کرده بودند.

    گروه خودروسازی سایپا پس از ثبت امار رویایی تولید بیش از 453 هزار دستگاه در سال 1396، در حالی که حدود 20 روز به پایان سال 1401 باقی مانده بود موفق به گذر از این امار و ثبت بیشترین امار تولید طی یک دهه اخیر شد. سایپا در حالی چنین اماری را رقم زد که در سال جاری مجبور به خروج سه محصول تیبا، تیبا2 و ساینا از خطط تولیدش شد و رکوردشکنی تولیدش در زمانی به ثبت رسیده بود که بخش مهمی از تولید در اختیار پراید و خودروهای مونتاژی بود اما امروز این رکوردشکنی بر پایه محصولات اختصاصی و بومی این خودرو با تئوری تولید اقتصادی تیموری رقم خورده است و دیگر خبری از تولید خودروهای ناقص مانند گذشته نیست.

    بررسی ابعاد گسترده این روند تولیدی در سایپا نشان دهنده آن است که سایپا در سال 1401 تنها رکورد تولید یک دهه اخیر خود را نشکسته بلکه تمامی معادلات خودروسازی را با مدیریت محمدعلی تیموری از نو نوشته و اکنون نوبت برداشت این برنامه ریزی ها در عمل رسیده است.

    وقتی از سال 1396 صحبت می کنیم یعنی عملا پراید بخش مهمی از تیراژ تولید را در اختیار داشته و بخش دیگر نیز به وانتزامیاد یا خودروهای CKD اختصاص داشته و کشور هنوز با تحریم های جدی مواجه نشده بود. این در حالی است که در سال 1401، با برنامه ریزی های دقیق عبور مستقیم محصولات در گام نخست، از تولید خودرو ناقص جلوگیری شد و در گام بعد، تولید اقتصادی محصولات در تیراژ گسترده در برنامه اصلی قرار گرفت.

    سایپایی که امروز از آن صحبت می کنیم سبدی گسترده از محصولات بومی و اختصاصی با نشان خودش دارد که بر پایه سه پلتفرم اصلی وانت 151، خانواده X200 و پلتفرم شاهین یعنی SP300 می شود. محمدعلی تیموری از روزهای نخست اغاز فعالیتش همواره بر تولید اقتصادی محصولات برای افزایش تیراژ تاکید داشت و در همین راستا، کوییک و شاهین را به عنوان محصولات اصلی در روند تولید پرتیراژ سایپا قرار داد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که با وجود امادگی بالای افزایش تیراژ و تولید محصولات خانواده تیبا و ساینا، با دستور وزارت صمت و استاندارد، سه محصول تیبا، تیبا2 و ساینا در سال 1401 به اجبار از خطوط تولید سایپا خارج شدند و در حالی که انتظار می رفت این خروج ناگهانی، سقوطی بزرگ در روند تولید سایپا را رقم بزند اما اینگونه نشدز و به سرعت با ظرفیت تولید کوییک و شاهین در کنار نسخه های فیس لیفت کوییک و ساینا، این خودروساز موفق به ثبت رکورد تاریخی طی یک دهه اخیر شد و عملا مسیر خودروسازی نارنجی ها را از نو نوشت.

    رمز دستیابی به چنین آماری، نگاه به آینده با تمرکز روی اشتباهات گذشته و رفع آن ایرادات است به گونه ای که سایپایی ها دیگر وامدار مسیر گذشته نیستند. روزگاری که چندان هم دور نیست حدود 70 درصد خطوط تولید سایپا در اختیار پراید بود و بخش زیادی از تولیدت دیگر نیز به محصولات CKD از برند های خارجی اختصاص داشت اما امروز دیگر هیچ کدام از این وابستگی ها یا تولید محصولات قدیمی برای دوره طولانی ادامه ندارد و سایپا به صورت پیوسته در حال بروز رسانی محصولات جدید است و در همین حین رشد تولید و کیفیت بر اساس آمار های رسیده رقم می خورد.

    سایپا در آینده نزدیک دو محصول جدید سهند و اطلس را نیز به خانواده پلتفرم X200 اضافه خواهد کرد و در زامیاد، تنوع گسترده پیکاپ های جدید مانند کارون و زاگرس، هویتی تازه را در کنار وانتنیسان رقم زده اند و پارس خودرو سدان جذاب P90 را بر پایه تند90 آماده عرضه  به بازار کرده است و محصولی از سیتروئن نیز در حال توسعه برای ورود به بازار است. گل سرسبد محصولات جدید سایپا همچنین شاهین اتوماتیک و کراس اوور آریا خواهد بود که بدون شک سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار خواهد گرفت. با این حساب اگر روند رشد تیراز سایپا ادامه داشته باشد این خودروساز در سال آینده می تواند با سبد گسترده و متنوع‌تری از محصولات رکورد تولید سال 1401 را بشکند و نه تنها پاسخگوی نیاز بازار باشد بلکه تنوع به سبک محصولات بومی را نیز در بازار رقم بزند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو