فونیکسریمکسبهتام

واردات خودرو در دولت رییسی (۲۰۰)

حل مشکل ارزی واردات خودرو

بابت تاخیر از مردم عذرخواهی می‌کنیم

عصر خودرو- مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: فرایند قیمت گذاری خودروهای وارداتی در حال انجام است و تحویل به زودی آغاز می شود اما بابت تاخیر در تحویل این خودروها از مردم عذرخواهی می کنیم.

حل مشکل ارزی واردات خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، مهدی ضیغمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مهر در مورد واردات خودرو اظهار داشت: لایحه دو فوریتی که مجلس تصویب کرد می‌تواند در بحث واردات خودرو تسهیل جدی ایجاد کند. زیرا مشکل اصلی ما قوانین استاندارد و گمرک بود که البته آن هم به دلیل قوانین بالادستی است.

    مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت با بیان اینکه مسیر واردات تسهیل شده است، افزود: چند روز پیش بخشی از خودروهای چانگانی وارداتی از سوی سایپا، ترخیص شد. دو سه روز دیگر هم 350 خودروی چانگان ترخیص می‌شود. ظرف یکی دو هفته آینده نیز 800 دستگاه چانگان ترخیص خواهد شد. ترخیص خودروی هیوندای النترا نیز به زودی عملیاتی می‌شود. خودروهای دیگر هم در صف هستند.

    وی در مورد زمان تحویل خودروهای وارداتی گفت: کارهای مربوط به قیمت گذاری این خودروها از سوی سازمان حمایت در حال انجام است و پس از آن فرایند تحویل آغاز می‌شود.

    علت تأخیر در تحویل خودروهای وارداتی

    ضیغمی در پاسخ به این سوال مهر که از اسفند ماه قرار است خودروهای وارداتی تحویل متقاضیان شوند، چرا این فرایند تا این اندازه طولانی شد، تصریح کرد: وزارت صمت در امر واردات تنها نیست اما بار همه دستگاه‌های مسئول را به تنهایی به دوش می‌کشد. دستگاه‌های دیگر متوسط تا خوب در حال همکاری هستند.

    وی افزود: چانگانی که وارد شد همه استانداردها را دارد اما برای تسریع در واردات، خودروهای سفارش حوزه خلیج فارس را وارد کردیم که روی کمربند عقب این خودروها ای مارک هک نشده بود؛ اداره استاندارد اعلام کرد بابت این موضوع نمی‌تواند اجازه ترخیص دهد. مذاکره برای ترخیص این خودروها تقریباً یک ماه زمان برد و چند شرط جایگزین گذاشتیم.

    مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت اضافه کرد: در روسیه بسیاری از استانداردها همچون یورو 6 و ای مارک اجباری بود اما پس از اینکه تحریم شد استانداردها را تقلیل دادند و گفتند هر میزان نیاز است خودرو وارد شود؛ اما در ایران این چابکی وجود ندارد.

    مشکل ارزی واردات خودرو حل شد

    وی در مورد تأمین ارز خودروهای وارداتی اظهار داشت: در حال حاضر مسیر باز شده و مشکل ارزی هم با همکاری بانک مرکزی و تلاش وزارت صمت حل شده است؛ وزارت صمت با مدل‌های مختلف منابع ارزی در خارج از کشور پیدا کرد که کار سختی است.

    ضیغمی تصریح کرد: قبلاً وزارت صمت فقط ثبت سفارش را تأیید می‌کرد اما در حال حاضر برای واردات خودرو 13 کار را باید انجام دهد که در بسیاری از آنها دستگاه‌های دیگر دخیل هستند.

    وی ادامه داد: تعیین منشأ ارزی که از خارج وارد می‌شود بسیار مهم است زیرا نباید از کف بازار کشور باشد تا آسیب بزند. ما کارهای بسیار سختی را انجام دادیم و منابع ارزی پیدا کردیم که به نفع دو طرف باشد. از ارز اشخاص، سرمایه گذاری خارجی و… استفاده کردیم تا مشکل تأمین ارز حل شود. هم اکنون تخصیص ارز در حال انجام است.

    از مردم عذرخواهی می‌کنیم

    مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت اظهار داشت: وزارت صمت بسیار بیشتر از توان و اختیاراتش در حال تلاش برای به ثمر نشاندن واردات خودرو است اما به هر حال بابت تأخیرهای پیش آمده از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

    وی تاکید کرد: قیمت و سود ثابتی برای خودروهای خارجی در نظر گرفته شده است بنابراین فرایند قیمت گذاری باید به صورت دقیق و جزئی بررسی شود. ظرف یکی دو روز آینده قیمت گذاری خودروها نیز اعلام می‌شود.

    ضیغمی گفت: امسال فقط در حوزه چانگان 100 هزار خودرو می‌توانیم وارد کنیم. مسیر واردات که تسهیل شود روند واردات توسعه می‌یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو