فونیکسریمکسبهتام

نائب رییس انجمن قطعه سازان خودرو تبریز:

با محصولات فعلی خودرو نمی‌توان بازار عمان را دست گرفت

شرایط کشور مانع سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی شده است

عصر خودرو- نائب رییس انجمن قطعه سازان خودرو تبریز خاطر نشان کرد: اگر با محصولات فعلی پای در بازارهایی مانند عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بگذاریم؛ بدون تردید این بازارها را از دست خواهیم داد.

با محصولات فعلی خودرو نمی‌توان بازار عمان را دست گرفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، یونس اکبرپور پایدار با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی در ایران وابسته به دانش 40 سال پیش است، گفت: سهم گرفتن از بازار خودرو سایر کشورها نیازمند به روز کردن تکنولوژی در تولید قطعه‌سازی است؛ دنیا با دانش قدیمی قطعه‌سازی ایران بیگانه است این در حالیست که در هر دقیقه صنعت خودروسازی در جهان در حال تغییر و نو شدن است و تلاش می‌شود در تولیدات میزان آلایندگی‌ها را کاهش و ضریب ایمنی را افزایش بدهند.

    به گفته این فعال اقتصادی؛ اگر در صنعت قطعه سازی سرمایه‌گذاری‌ نکنیم منابع ملی را هدر و فقط خودمان را رنج می‌دهیم؛ منابعی که ارزان در اختیار صنعت گذاشته می‌شود؛ اگر با تکنولوژی روز تولید را پیش ببریم با یک سوم مصرف فعلی برق می‌توان 2 برابر تولید داشته باشیم.

    رئیس کمیسیون صنعت اتاق تبریز با تاکید بر برقراری رابطه با کشورهایی که دارای تکنولوژِی و سرمایه در صنعت خودرو‌ هستند، تصریح کرد: ترکیه و چین از 2 دهه پیش در صنعت قطعه‌سازی ورود و در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند و توانستند در این زمینه به رشد اقتصادی برسند؛ امروز قطعه سازی اولین صنعت ترکیه شده و از توریسم هم جلو زده است هم اکنون ترکیه 20 تا 30 درصد نیاز قطعات خودروسازی آلمان را تامین می‌کند و این آمار کیفیت بالای تولیدات در ترکیه را نشان می‌دهد.

    وی در پاسخ به این پرسش که چه موانعی باعث شده است که در قطعه سازی سرمایه‌گذاری انجام نشود؟ گفت: شرایط سیاسی کشور مانع سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی شده است کمتر سرمایه‌گذاری تمایل دارد با ما همکاری کند و به نوعی همه از ما فرار می‌کنند؛ تا زمانی‌که ثبات اقتصادی نداشته باشیم سرمایه به سمت ما نمی‌آید؛ سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیست چراکه تصوری از آینده سرمایه‌گذاری در ایران ندارند.

    نائب رییس انجمن قطعه‌سازان خودرو تبریز با اشاره به تفاهم‌نامه صادرات خودرو با عمان، افزود: عمان منابع مالی خوبی دارد و برای آنها فرقی ندارد که خودروهایی ایرانی نیز در این بازار راه پیدا کنند آنها این ذهنیت را دارند اگر ایرانیان می‌توانند محصولات خود را بفروشند پس به این  بازار ورود کنند مانعی برای آنها وجود ندارد.

    وی با اشاره به حل ریشه‌ای مشکلات صنعت خودرو، ادامه داد: اگر با محصولات فعلی پای در بازارهایی مانند عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بگذاریم؛ بدون تردید این بازارها را از دست خواهیم داد، اگر یک محصول به بازار کشوری راه پیدا کند اما نتواند نظر مشتریان و خریداران را جلب کند دیگر نمی‌توان سهمی از آن بازار را تصاحب کند و اینگونه نام ایران و محصولات ایرانی خدشه‌دار می‌شود از این‌رو باید انقلابی در صنعت قطعه‌سازی ایجاد و آن را احیا کرد.

    اکبری پایدار با تاکید بر اینکه تا زمانی‌که خودروسازان فروش دارند انگیزه‌ای برای به روز کردن دانش تولید قطعه سازی احساس نمی‌کنند، افزود: خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است به عنوان مثال شخصی پراید 200 میلیون تومانی را خریداری و یک سال با آن کار می‌کند و بعد از یک سال آن را 250 میلیون تومان می‌فروشد و اینگونه سرمایه خود را حفظ می‌کند و از آنجایی‌که این شرایط سود دارد در صنعت قطعه سازی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و شاهد رشد این بخش نخواهیم بود. در دهه 70 تولیدکننده سرمایه درحوزه قطعه‌سازی می‌کرد اما در دهه 80 شرایط تغییر کرد و خودروساز دیگر به قطعه ساز توجه نکرد و فقط قیمت تمام شده برایش حائز اهمیت شد؛ به عبارت دیگر قطعه‌ساز تمایل داشت که با قیمت پایین قطعات را خریداری کند به همین خاطر کیفیت محصولات تنزل پیدا کرد.

    وی در پایان بیان کرد: باید روابط سیاسی خود را با نیا درست و عضو FATF شویم که سرمایه‌گذار خارجی به ایران بیایید و این اطمینان را داشته باشد که بتواند سرمایه خود را از ایران خارج کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو