فونیکسریمکسبهتام

آیا استاد مدیریت و اقتصاد مهندسی صنعت خودرو را نجات می‌دهد؟

چشم روشنی وزیر جدید برای جاده مخصوص

عصر خودرو- از نخستین ساعات معرفی علی‌آبادی برای تصدی وزارت صمت به مجلس ، همهمه ای در جاده مخصوص به راه افتاده است.

چشم روشنی وزیر جدید برای جاده مخصوص
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، فعالیت های چند سال گذشته مپنا در حوزه خودرو و نیز حضور یک چهره شناخته شده  صنعت خودرو در ترکیب هیات مدیره  مبنا باعث شده تا لرزه بر  مدیران دولتی صنعت خودرو بیفتد‌.  آشنایی علی آبادی به صنعت خودرو ، کاندیدا بودن او برای مدیرعاملی هر دو خودروساز و سابقه و همکاری با یک معتمد سابقه‌دار در جاده مخصوص در ترکیب هیات مدیره  مپنا در وزرای قبلی صمت وجود نداشته است.

    این نقطه قوت زمانی ارزشمند است که از علی‌آبادی برنامه روشن و شفاف بشنویم و ببنیم وی بدون عقب‌نشینی، برنامه‌های اعلامی خود در حوزه خودرو را اجرایی خواهد کرد. آیا علی آبادی با سابقه  مدیریتی دولتی و فرادولتی، راه خصوصی‌سازی صنعت خودرو را در پیش خواهد گرفت یا بر بساط حاکمیت و مدیریت دولتی این صنعت خواهد افزود؟ برای دریاقت پاسخ این سوال بدون شک باید منتظر شنیدن برنامه های او باشیم. اینکه علی آبادی ساختار مسخره معاونت خودرو را که برای پست گرفتن یک نفر در مملکت راه انداختند را حذف خواهد کرد و مدیریت صنعت خودرو از سوی وزارت صمت را به جای اجرا به نظارت برخواهد گرداند یا نه را شاید مهمترین گام او برای اصلاح سیستم باید بدانیم.  باید منتظر اولین اظهار نظرهای رسمی او و تیمش درباره اصلاحات اساسی نظارت و مدیریت بمانیم.

    علی آبادی و تیم خودرویی او بزرگترین نقش را در آینده این صنعت ایفا خواهند کرد.  آیا علی آباری و تیمش از بحران بی‌سابقه ای که فاطمی‌امین و تیم خودرویی او فراهم کردند گذر خواهد کرد یا خیر؟ تنها و تنها با تغییر اساسی ریل فعلی ممکن به نظر می رسد. علی‌آبادی وارث حدود سه میلیون دستگاه تعهدی است که فاطمی‌امین ناآگاهانه و با فریب همکارانش برای صنعت خودرو و مملکت ایجاد کرده است. حذف عقلا و خردمندان و سپردن فرمان به افرادی که رزومه صنعت خودرویشان پر از خلق بحران و زیان انباشته و بدهی برای صنعت خودرو بوده، یادگار مدیریت یک سال و نیمه فاطمی امین بر این وزارتخانه بوده است و  صنعت خودرو چقدر شانس آورد که دوران وزارت او بیش از این ادامه پیدا نکرد!

    اما طلایی ترین نکته وزارت علی آبادی حضور محمدرضا روشنی مقدم در کنار وی است که  می‌تواند نتایج درخشانی به همراه داشته باشد البته اگر او ابتدا مسولیت بپذیرد و  باور کند که در مسئولیت جدید احتمالی باید کلان‌نگر و ناظر باشد و وارد جزییات نشود. اگر روشنی‌مقدم مسئولیت خودرو را بپذیرد و  وارد جزییات اداره صنعت خودرو شود که این خطر بالقوه وجود دارد، نه‌تنها بحران مشروعیت صنعت خودرو حل نخواهد شد بلکه بر این بحران دامن هم زده خواهد شد. متاسفانه رزومه کاری روشنی مقدم آنقدرعملیاتی و اجرایی است که این فرصت تاریخی صنعت خودرو می‌تواند تبدیل به تهدید شود و او به جای سیاست‌گذاری به ماشین‌فروشی منطقی ادامه دهد .

    روشنی‌مقدم اگر به تیم ستادی وزیر اضافه شود (منطق می‌گوید غیر از این عقلانی نیست) باید با جذب نخبگان این صنعت که او تک‌تکشان را می شناسد، راه خروج بحران‌های مختلف صنعت خودرو را بگشاید. بدون حضور نخبگان قطعا روزهای روشنی در انتظار جاده مخصوص و صنعت خودرو نیست.

    بی برنامگی و بحران سازی به خاطر اختلاف نظرهای شخصی، صنعت خودرو را به لبه پرتگاه برده است. ایران خودرو و سایپا در اوج میزان زیان‌های انباشته در طول تاربخ هستند . شورای رقابت را فاطمی امین دوباره وارد صنعت خودرو کرد و سنگی در چاه انداخت که منطقی برای بیرون آوردنش از چاه، دست به دامان حقوق‌دانان کل صنعت خودرو شده است. آن زمان که عقلا و رسانه‌های تخصصی گفتند که راه نجات بحران قیمت گذاری صنعت خودرو فقط و فقط بورس کالاست، هیچ کس گوش نکرد و اصلا وقعی ننهادند و وقتی فاطمی امین به استیضاح رسید گفت ما خودمان حامی  راه بورس کالا بودیم و بعد خودشان شواری رقابت را وارد رقابت با بورس کالا کردند که راه را به بیراهه ببرند.

    علی آبادی اول باید بییند که دزد حاضر است و بز حاضر. تکلیفش را با راهی که میخواهد در پیش بگیرد  روشن کند و بعد همه توان مملکت را به کار گیرد تا این صنعت را نجات دهد. رسانه های تخصصی اگر ببینند وزیر جدید، روشن و شفاف راه را درست انتخاب کرده قطعا یاری‌دهنده او خواهند بود وگرنه قطعا راه شبانه روزی که با امین رئیس  جمهور داشتند را ادامه خواهند داد. منتظریم اولین چشم روشنی وزیر و صنعت خودرو را ببینیم و بشنویم وگرنه جاده مخصوص و بحران مشروعیت صنعت خودرو، علی آبادی را هم از وزارتش پیشمان خواهد کرد.

    اصغر خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو