فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل گروه صنعتی مهارت و فناوران اراک:

شناخت درست استاندارد و نیازمندی‌های صنعتی، مؤثرترین عامل برای همکاری با روس‌هاست

علاوه بر خودرو، همکاری با روس ها در صنایع دیگر را نیز آغاز کرده ایم

عصر خودرو- همکاری‌های صنعتی شرکت‌های ایرانی با روسیه در سال‌های گذشته بسیار توسعه پیداکرده اما بعضاً عنوان می‌شود که روس‌ها تمایلی به همکاری با ایران‌های ندارند و دائماً شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های چینی و هندی جایگزین می‌کنند.

شناخت درست استاندارد و نیازمندی‌های صنعتی، مؤثرترین عامل برای همکاری با روس‌هاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در همین راستا با احمدرضا رعنایی، مدیرعامل گروه کارخانجات صنعتی مهارت و فناوران اراک و رئیس انجمن قطعه سازان خودرو استان مرکزی که حدود یک سال است با بازار روسیه تعاملات صنعتی خود را آغاز کرده است گفت‌وگویی داشتیم. در این گفت‌وگو رعنایی به شرکت‌های جدیدی که می‌خواهند به بازار روسیه وارد شوند توصیه‌هایی را ارائه کرد.

    وی بابیان اینکه خبر عدم تمایل همکاری روس‌ها با شرکت‌های ایرانی صحیح نیست، افزود: روس‌ها اتفاقاً برای تعامل صنعتی با ایران آماده هستند، به‌طور مثال همکاری این مجموعه با بازار روسیه منجر به شروع همکاری 7شرکت دیگر نیز در همین یک سال گذشته شده است.

    رعنایی در ادامه افزود: عدم توانایی در مذاکره و همچنین معرفی ناصحیح توانمندی‌ها ممکن است باعث شود تا شرکت‌های روسی برای همکاری با شرکای ایرانی به قطعیت نرسند.

    وی ادامه داد: هیات‌های مذاکره‌کننده از سوی روسیه چندین بار برای بازدید کارخانه‌های ما به ایران آمده‌اند و اتفاقاً نتایج بسیار خوبی برای توسعه بازارهای صادراتی و تولیدی نیز در این دیدارها حاصل‌شده است.

    رعنایی در ادامه بابیان این موضوع که تعامل با روس‌ها نیازمند رعایت چند نکته مهم است، گفت: شناخت نیازمندی‌های بازار روسیه، توجه به استانداردهای قطعات سازی (بسته به نوع قطعه)، شناخت صحیح خصوصیات اخلاقی و اجتماعی و... همه و همه جز عوامل بسیار مهم در ایجاد روابط مؤثر و پایدار با شرکت‌های روسیه‌ای می‌شود.

    مدیرعامل گروه کارخانجات صنعتی مهارت و فناوران اراک افزود: روس‌ها در انتخاب بسیار سختگیر هستند و این سختگیری دلایل متعددی دارد  که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سابقه همکاری با برندهای اروپایی، مزیت قیمتی محصولات چینی‌ها و هندی‌ها در بازار این کشور و همچنین سابقه بسیار زیاد روسیه در صنعت متالورژی اشاره کرد.

    وی اضافه کرد: روسیه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های متالورژی جهان شناخته می‌شود و به همین دلیل در انتخاب شرکای تجاری خود که به نحوی به صنایع ریخته‌گری و یا متالورژی مرتبط باشند بسیار سخت‌گیرانه‌تر از صنایع دیگر عمل می‌کند.

    رعنایی افزود: ورود شرکت‌های قطعه‌سازی به بازار روسیه می‌تواند در ابتدا با همکاری در صنایع خودروسازی آغاز شود ولی به‌مرور می‌تواند به سمت صنایع مرتبط دیگر نیز بسط پیدا کند. به‌عنوان‌مثال نظر به اینکه بخش عمده‌ای از استاندارد صنایع ریلی کشور ما با استانداردهای روسیه ساخته‌شده، شرکت ما هم‌اکنون در حال مذاکره با بلاروس و ارمنستان برای ایجاد یک پل چهارگانه در حوزه صنایع ریلی است.

    وی در انتها با رد کردن این موضوع که روس‌ها فقط با واحد ارز روبل با ایران معامله می‌کنند گفت: تمامی معاملتی که ما در مدت این‌یک سال با روس‌ها داشتیم با واحد یورو انجام‌شده و  این موضوع که روس‌ها صرفاً با روبل معامله می‌کنند صحت ندارد.

    رعنایی همچنین افزود: برای همکاری با روس‌ها نمی‌توان با شوآف کردن کاری از پیش برد بلکه باید با بهره‌گیری از دانش و آگاهی افراد و شرکت‌هایی که سابقه بیشتری در این همکاری‌ها دارند اقدام به شروع مذاکره با روس‌ها کرد.

    گفتنی است شرکت کارخانجات صنعتی مهارت و فناوران اراک بنیان‌گذار تولید بوش سیلندر و سیت سوپاپ خودرو به روش سانتریفیوژ است که بیش از نیم‌قرن سابقه و تجربه در تولید انواع محصولات صنعتی برای صنایع مختلف را دارد. این مجموعه حدود یک سال است که در بازار کشور روسیه نیز فعالیت صادراتی خود را آغاز کرده و در همین مدت کوتاه موفق به همکاری با تأمین‌کنندگان بزرگی در بازار این کشور شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط