فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با اولین خودرو پلاگین هایبرید چینی بازار ایران

تیگو ۸ سبز و قدرتمند

عصر خودرو- تیگو۸ یکی از پرطرفدارترین و پرتیراژ ترین خودروهای چینی بازار ایران است که پس از عرضه نسخه پرو با ۱۹۷ اسب بخار قدرت، نسخه پرومکس آن با دو محور فعال و قدرت ۲۵۴ اسب بخار به بازار معرفی شد و به تازگی نوبت به نسخه پلاگین هایبرید آن با حداکثر توان ۳۲۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۵۱۰ نیوتون متر به صورت محور محرک جلو آماده تولیدو عرضه به بازار ایران شده است. هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا ملاقاتی با این محصول جدید که اولین های بسیاری را یدک می کشد داشته باشیم.

تیگو ۸ سبز و قدرتمند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸:۰۰
  • تیگو 8 سبز و قدرتمند
  • تیگو 8 سبز و قدرتمند
  • تیگو 8 سبز و قدرتمند
  • تیگو 8 سبز و قدرتمند
  • تیگو 8 سبز و قدرتمند
  • تیگو 8 سبز و قدرتمند
  • تیگو 8 سبز و قدرتمند
  • تیگو 8 سبز و قدرتمند

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تیگو 8 پلاگین هایبرید با نام Tiggo 8 Pro e+ کراس اووری 7 نفره از برند فونیکس است که از یک پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی و دو موتور برقی 55 و 70 کیلوواتی بهره می برد  و گیربکس آن از نوع الکترومگنتیک DHT با قابلیت تعویض دستی سه سرعته است. این خودرو 9 حلت و 11 شرایط رانندگی را فراهم می کند که به صورت خلاصه شامل تمام برقی، ترکیب برقی-بنزینی و تمام بنزینی می شود.

تیگو8 پلاگین هایبرید e+ یکی از جدیدترین محصولات صنعت خودروسازی در چین است که با برند Fownix به بازار ایران عرضه خواهد شد. این خودرو اولین خودرو پلاگین هایبرید تولیدی چینی بازار ایران، قوی ترین محصول چینی بازار ایران و یکی از پرشتاب ترین محصولات تولیدی کشور است که در عین حال با مجموعه امکانات مشابه تیگو8 پرو، یکی از مجهز ترین خودروهای مونتاژی بازار ایران نیز به حساب می آید.

در نگاه نخست با خودرویی 1.7 تا 1.8 تُنی روبرو هستیم که به واسطه قوای محرکه توانمند و حداکثر گشاور قابل توجه 510 نیوتون متری شتاب کاتالوگی 7.6 ثانیه ای را به ثبت می رساند و مصرف سوخت ترکیبی ایده آل آن در حالتی که موتور بنزینی موتورهای برقی را شارژ می کند و داخل مدار نیست تنها 1.55 لیتر در سیکل ترکیبی اعلام شده و موتور بنزینی 1.5 لیتری 157 اسب بخاری آن به تنهایی مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتری دارد.

هرآنچه در مورد مشخصات فنی باید بدانید
نخستین حالت رانندگی این خودرو کار کرد حالت تک موتوره و برقی خالص است که در این حالت، موتور برقی یک وارد مدار نمی شود و تنها موتور برقی 70 کیلوواتی از طریق باتری تامین نیرو می شود و چرخ ها را به حرکت در می آورد که شروعی پرشتاب را رقم می زند. در کارکرد حالت دو موتوره و برقی خالص، موتور بنزینی هنوز خارج از مدار است و خودرو بدون صدا با همکار یهر دو موتور 55 و 70 کیلوواتی شتابگیری اولیه قدرتمندی را آغاز می کند، این حالت مناسب شتاب‌گیری اولیه بعد از چراغ قرمز و ترافیک است. سپس به حالت کارکرد حالت سری و برد گسترده می رسیم که در آن موتور بنزینی برای به حرکت درآوردن موتور برقی1برای تولید برق و شارژ باتری کار می کند؛ باتری، قدرت موتور برقی2 را تامین می کند و موتور برقی2چرخ ها را به حرکت در می آورد. این حالت زمانی کارآمد است که شارژ کافی ندارید اما مسیر پیش رو ترافیکی ندارد و به عنوان حالتی تمام برقی، می تواند در مسیرهای شهری یا حرکت در شب به شما کمک کند.

این خودرو هرچند عمدتا در هر حالتی موتورهای برقی را در مدار دارد اما در سرعت های بالا تنها موتور بنزینی آن وارد مدار می شود و موتورهای برقی از مدار خارج می شوند. کارکرد حالت استفاده مستقیم از موتور بنزینی این خودرو مناسب برای رانندگی طولانی در بزرگراه ها است. تیگو8 پرو e+ در این حالت با استفاده از ظرفیت سوخت موجود در باک 45 لیتری طی مسیر می کند و هیچ نگرانی در زمینه میزان شارژ باتری ها وجود ندارد. حال تصور کنید قصد ورود به یک سربالایی را دارید و طبیعتا خودرو نیازمند حداکثر گشتاور ممکن برای طی کردن این مسیر است. در این شرایط حالت کارکرد موازی وارد مدار می شود که در آن باتری، قدرت موتور برقی1 و موتور برقی2 را تامین می کند و موتور بنزینی نیز وارد مدار می شود و موتور برقی1 و موتور برقی2 چرخ ها را به صورت موازی به حرکت در می آورند؛ این حالت قدرت زیاد و شتابگیری سریعی را رقم می زند و حداکثر گشتاور به صورت مداوم در مدار است.حال تصور کنید خودرو نیاز به توقف کامل در ترافیک یا کنار خیابان در حالت روشن دارد، در این حالت موتور بنزینی برای به حرک در آوردن موتور برقی یک و شارژ کامل در مدار قرار می گیرد و دیگر نگرانی برای شارژ شدن باتری ها وجود نخواهد داشت. همچنین در حالت حرکت با سرعت کم نیز موتور بنزینی همین کاررا تکرار می کند و ضمن به حرکت دراوردن موتور برقی یک برای محور جلو، اقدام به شارژ باتری ها می کند. موتور الکتریکی دوم این خودرو وظیفه ژنراتور تولید برق را نیز برای شارژ باتری ها بر عهده دارد. عملکرد این سیستم به صورتی است که اگر در سراشیبی پا ارا ز روی پدال بردارید یا در هنگام ترمزگیری، این موتور اقدام به شارژ باتری ها می کند.

همچنین در حالتی که هر دو موتور الکتریکی در مدار هستند در صورت فشردن پدال ترمز، هر دو موتور اقدام به شارژ باتری ها و استفاده از انرژی تولید شده ناشی از ترمز گیری می کنند. پیشرانه بنزینی این خودر در حالت استاندارد با کد SQRE4T15C مشابه پیشرانه تیگو7 پرو از نوع توربو با حداکثر توان 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتون متر است که از دور موتور 1750 تا 4000 دائما گشتاور 230 نیوتون متری را در اختیار شما قرار می دهد و در سرعت های بالا و مسیرهای اتوبانی این موتور تنها محرک تیگو8 پرو e+ است. در نهایت نوبت به گیربکس DHT این خودرو پلاگین هایبرید می رسد که از نوع DHT الکترو مگنتیک است که توانایی پوشش همه 510 نیوتون متر گشتاور این خودرو برای انتقال به محور جلو را دارد. تیگو 8 پرو e+ توانایی پیمایش 75 کیلومتر در حالت تمام برقی را دارد و در صورت نیاز به شارژ بیشتر از روش های حرکت با سرعت پایین، توقف یا ترمزگیری می توان استفاده کرد و اگر به شارز کامل نیاز داشتید می توانید از درگاه شارژ روی گلگیر جلو خودرو از طریق شارژر و برق شهری طی 3 تا4 ساعت شارژ آن را کامل کنید. مجموعه باتری این خودرو در وسط و زیر کابین به صورت ضد آب و ضربه قرار دارد و در همراهی با باک 45 لیتری در مجموع توان پیمایش حدود 950 کیلومتر را با این خودرو فراهم می کند. بر اساس اعلام برند مادر فونیکس تیگو8 پروe+ به مدت 30 هزار ساعت و 5 میلیون کیلومتر مورد آزمایش های فنی گسترده قرار گرفته است. این خودرو توانایی اراائه سه حالت رانندگی نرمال، اقتصادی و اسپرت را فراهم می کند و مقدار شارژ و سوخت از طریق نمایشگر میانی و نمایشگر پشت فرمان قابل مشاهده است.

سیستم نور هوشمند
چراغ های فونیکس تیگ8 پرو e+ در جلو و عقب از نوع تمام LED و در جلو از نوع LED چهار بعدی است که تکنولوژی و امکانات فراوانی را در اختیار شما قرار می دهد. چراغ ها در جلو و عقب LED هستند و راهنما ها نیز به صورت LED آبشاری یا انیمیشنی عمل می کنند. چراغ های LED در جلو با 9 منبع نور قدرتمند، 50رصد مصرف کمتر از چراغ های هالوژن مشابه با 30درصدی بازدهی بهتر دارند و پرتو نور آن می تواند تا 150 متر پیش رو را روشن کند و عرض نور پایین تا 27 متر می رسد که در نوع خود و در این کلاس از خودروها بی رقیب است. همچنین چراغ راهنمای این خودرو به صورت آبشاری متشکل از 14 LED مجزا است که هر کدام یک ثانیه روشن و خاموش می شوند. در چراغ عقب این خودرو مجموعا 72 LED قرار دارد و چراغ راهنمای آبشاری آن متشکل از 12 LED موازی است. سیستم نوربالای هوشمند تیگو8 پرو e+با عنوان IHC، با کمک دوربین جلو خودرو حضور خودرو در پیش رو را تشخیص می دهد و نور بالا و پایین بر اساس آن به صورت خودکار روشن و خاموش می شود. همچنین مه شکن های جلو در تشخیص چرخش فرمان هنگام شب، روشن می شوند تا زاویه دید راننده را در عرض افزایش دهند و نکات کور را پوشش دهند.
کابینی مجهز
در داخل کابین این خودرو مانند تیگو8 پرو، دو نمایشگر 12.3 اینچی پشت فرمان و در میانه داشبورد قرار دارد و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه از طریق یک نمایشگر 8 اینچی کنترل می شود که برای تجربه بهتر مشتریان، عملگر سریع دارد و طی کمتر از 25 میلی ثانیه به لمس دست واکنش نشان می دهد.  علاوه بر این امکانات نورپردازی داخل کابین با 64 رنگ و رقص نور متناسب با ریتم موسیقی، سیستم صوتی سونی با 8 بلندگو، صندلی و آینه های برقی جلو با حافظه، سقف پانورامیک، رم کن صندلی های جلو، کنترل دمای ردیف دوم برای سیستم تهویه، فیلتر تصفیه هوای ورودی، گرم کن فرمان، اتصال گوشی های اپل و اندروید و ... اشاره کرد.

سیستم های نیمه خودران
تیگو8 پرو e+ همانند تیگو8 پرو به سیستم کامل ADAS مجهز شده که شامل تکنولوژی هایی همچون سیستم هشدار خروج از خط، کنترل حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیق پذیر با قابلی حفظ فاصله با خودرو رو برو، هشدار برخورد با موانع، ترمز خودکار، کنترل ترافیک پشت خودرو و ... اشاره کرد که سطح میانی نیمه خودران را فراهم می کند و علاوه بر آن این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی CNCAP نیز شده است.

پشت فرمان قوی ترین و پاک ترین خودرو چینی ایران

در گرمای حدود 45 درجه در پیست اتومبیلرانی آزرادی فرصت تست درایو با تیگو 8 پرو e+ فراهم شد. برای شروع آزمایش ابتدای گشتی به دور خودرو زدیم و مهمترین نقطه تمایز ظاهری آن با تیگو 8 پرو، دریچه شارژ روی گلگیر جلو سمت راست خودرو بود که امکان شارژ از طریق کابل مخصوص طی 3 تا4 ساعت را فراهم می کند. تصور خودرویی با حداکثر گشتاور 510 نیوتون متر که حدود 2 برابر گشتاور عمده خودروهای چینی بازار است در چنین پیستی کمی هولناک بود اما وقتی دکمه استارت را در حالت EV یا تمام برقی فشار دادیم خودرو با ادامه سکوت کابین در حالت آماده حرکت قرار گرفت. شتابگیر یاولیه با ورود موتور برقی 70 کیلوواتی که حدود 100 اسب بخار قدرت دارد به دلیل گشتاور بالای موتورهای برقی فراتر از باور بود و با گذر از سرعت 20 و ورود موتور برقی دوم به مدار این شتابگیری باز هم شدت گرفت و با گذر از سرعت 60، موتور بنزینی وارد مدار شد و وظیفه حرکت خودرو را به تنهایی بر عهده گرفت. شتابگیری خودرو به واقع فراتر از انتظار بود و در عین حال رانندگی با این خودرو تجربه ای جدید را رقم می زند اما نیازمند احتیاط فراوان بخصوص در مسیرهای شهری و خو گرفتن رانندگی با شخصیت فنی آن را دارد.

تیگو 8 پرو e+ یک خودرو پاک و کم مصرف بخصوص برای مسیر های شهری است که در بزرگراه ها به یک خودرو بنزینی مانند دیگر برادرانش تبدیل می شود. هوشمندی سیستم هایبرید این خودرو بیشتر در سرعت های زیر 60 کیلومتر بر ساعت و مسیرهای با شیب تند محسوس است که موتورهای الکتریکی وظیفه حرکت را بر عهده دارند و برای شارژ خودرو می توانید روی ترمزگیری و حتی رها کردن پدال گاز در حکت نیز حساب کنید. عملکرد فنی خودرو به طور کلی فراتر از همه خودروهای چینی قابل قبول بود اما برای ترمزگیری نمی توانید به طور کامل به سیستم های ایمنی و ترمز خودرو اعتماد کنید و چاشنی هماهنگیذهنتان با خودرو را باید در نظر بگیرید. پایداری این کراس اوور با توجه به ارتفاع نسبتا استاندارد قابل قبول است اما طول 4.7 متری آن در سخت ترین تست ها نمی تواند تمایلش برای کم فرمانی یا انحراف محدود دماغه خودرو را مخفی کند. طی شتابگیری های تیم خودرو در تست این خودرو عدد 8.2 ثانیه به ثبت رسید که حدود 0.6 ثانیه با شتاب کاتالوگی خودرو متفاوت بود.

همچنین تک دیفرانسیل بودن این خودرو روی محور جلو نیز از دیگر نقاط ضعف آن است که با تخته کردن پدال گاز و تمایل محور جلو به رقص پیش از حرکت به لطف گشتاور 510 اسب بخاری شما را با این عیب بیشتر آشنا می کند. البته این عیب از سر زیاده روی است که در صورت دو محور بودن خودرو می توانست لذتی دوچندان و مزیت های عملکردی بهتری را نیز رقم بزند. یکی از مهمترین نگرانی های مشتریان از این خودرو در زمینه عمر، کیفیت و ایمنی باتری هاست که با اذعان تولیدکننده با عمری حدود ده سال احتمال با گارانتی بلندمدت باتری از سوی مدیران خودرو و برند فونیکس نیز پوشش داده خواهد شد و مجموعه باتری های کف خودرو نیز به گفته سازنده هم در برابر آب و هم در برابر ضربات به خوبی محافظت می شود.

هنوز نمی توان در مورد زمان قطعی عرضه و قیمت این خودرو اظهار نظر کرد اما نمونه هایبرید استاندارد خودروها معمولا 1.5 برابر نسخه‌های بنزینی قیمت دارند و این خودرو نسلی جدی از خودروهای هایبرید آن هم به صورت پلاگین است که در بازار کشور های روسیه یا فیلیپین با قیمتی حدود 40 هزار دلار عرضه می شود که حدودا دو برابر نسخه بنزینی است. حال با در نظر گرفتن تخفیفات تعرفه ای به صورت تولید CKD یا واردات CBU این خودرو احتمالا باید منتظر قیمت اندکی بالاتر از تیگو 8 پرومکس برای این مدل باشیم.

نوشته: امیرحسین برخورداری 
عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط