فونیکسریمکسبهتام

رشد ۳۸ درصدی مصرف بنزین طی ۲ سال

عصر خودرو- وزارت نفت اخیرا از افزایش مصرف روزانه بنزین از ۸۸ به ۱۲۲ میلیون لیتر طی دو سال اخیر خبر داد که رشد ۳۸ درصدی مصرف این سوخت در این مدت را نشان می‌دهد.

رشد ۳۸ درصدی مصرف بنزین طی ۲ سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در فروردین‌ماه سال گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت، درباره روند افزایشی مصرف بنزین در کشور هشدار داد و تأکید کرد: ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و نفت‌گاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف در کشور است و سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود.

    وی همچنین از افزایش سالانه 10 تا 12 درصدی مصرف سوخت مایع کشور خبر داده و گفته بود: هم‌زمان که باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور باشیم، ضروری است از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در کشور به‌ویژه در بخش‌های خانگی و صنعتی غافل نباشیم.

    در فروردین امسال هم علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز اظهار کرد: از ابتدای فروردین‌ماه تا 19 فروردین‌ماه، به‌طور میانگین 111 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف شده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال (یکم تا نوزدهم فروردین‌ماه 1401) با ثبت میانگین مصرف روزانه 102 میلیون لیتر بنزین، 9 درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد.

    نژادعلی در اردیبهشت 1402 از رشد 10 درصدی مصرف بنزین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به هم‌ترازی بین تولید و مصرف، تاکنون واردات بنزین نداشتیم، اما سیر رشد مصرف بنزین در کشور عدد غیرمنتظره‌ای است به طوری که در سال 1401 در مقایسه با سال 1400 حدود 20 درصد رشد مصرف داشتیم.

    در خرداد 1402، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف می‌شود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود، بسیار بالا و 5 تا 6 برابر استاندارد دنیاست.

    این موضوع در کشور سه برابر میانگین جهانی است که در سوخت‌های فسیلی از جمله گاز و فرآورده‌های نفتی این شدت بالاتر اسـت و سـالانه 80 میلیارد دلار یارانـه سـوخت در کشـور پرداخـت می‌شـود.

    در تیرماه 1402، وزارت نفت اعلام کرد: سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود و این در شرایطی است که سال 1401 مجموع درآمدهای نفتی کشور 43 میلیارد دلار بود، یعنی ایران حدود 2 برابر درآمدهای نفتی خود را صرف پرداخت یارانه انرژی می‌کند.

    البته این وضع تنها مختص فصل گرما نیست و در طول سال، به‌دلیل مساعد نبودن شرایط واحدهای صنعتی، خانگی، حمل‌ونقل و سایر موارد، بارها و بارها مصرف سوخت به مرحله رکوردشکنی ایران در میان سایر کشورهای جهان رسیده است.

    مطابق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی در کشور مصرف می‌شود که در مقایسه با دنیا، 5 تا 6 برابر بالاتر از استانداردهای تعریف‌شده جهانی است.

    در ماه جاری (مرداد 1402)، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مصرف بنزین کشور در روزهای گذشته اعدادی نظیر 127 میلیون لیتر را ثبت کرده است و با توجه به میانگین کنونی مصرف روزانه 114 میلیون لیتر بنزین در کشور، پیش‌بینی می‌کنیم این عدد با توجه به پیش‌رو بودن سفرهای تابستانی و ایام اربعین باز هم افزایش یابد که نیازمند مدیریت مصرف از سوی مردم است.

    وی پیش‌تر (در خرداد 1402) نیز درباره جدی شدن روند ناترازی هشدار داده و گفته بود: مصرف روزانه بنزین کشور 110 میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند. سالانه بیش از یک میلیون خودرو عرضه می‌شود و هیچ خودرویی هم اسقاط نمی‌شود، در صورت ادامه این روند، به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد.

    هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت نیز به تازگی با اشاره به افزایش مصرف روزانه انواع حامل‌های انرژی در کشور گفت: دو سال قبل میانگین مصرف روزانه بنزین 88 میلیون لیتر بوده، اما اکنون به 122 میلیون لیتر در روز رسیده است.

    کارشناسان معتقدند ایران از نظر شدت مصرف انرژی در جهان شرایط مناسبی ندارد. آن‌ها می‌گویند اولویت کشور در این حوزه باید بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد که یک کار بین بخشی است؛ یعنی باید مردم و دستگاه‌های دولتی و کارخانجات صنعتی در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

    با وجود آنکه همه بخش‌های کشـور بر لزوم کاهش مصرف انـرژی تأکیـد دارنـد، امـا به دلیل پرداخـت یارانـه بـالا از سوی دولـت بـرای حامل‌هـای انـرژی و پرداخـت نشدن قیمـت واقعـی ایـن حامل‌هـا از سوی مصرف‌کننـدگان، هیچ کـدام از بخش‌هـا به دنبال بهینه‌سـازی نیسـتند: نه نیروگاه‌ها به دنبال افزایش بازده خـود می‌رونـد و نـه بخـش صنعـت، فناوری روز را بـه خدمـت می‌گیـرد تـا هزینـه انـرژی خـود را کاهـش دهـد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
      آرشیو