فونیکسریمکسبهتام

بحران تحویل خودروهای صفر در استرالیا

عصر خودرو- در حالی که هزاران مشتری ماه‌ها و در برخی موارد سال‌ها منتظر دریافت خودرو مانده‌اند، نمایندگی‌های تویوتا در استرالیا مدل‌های هیبریدی جدید و پر تقاضا را با انتقال به بخش خودروهای دست‌دوم با قیمت بالا تبلیغ می‌کنند یا اینکه آنها را به عمده‌فروشان یا فروشندگان رقیب می‌فروشند.

بحران تحویل خودروهای صفر در استرالیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از رسانه فارسی زبان صدای استرالیا، خریداران مدل‌های پرتقاضای تویوتا مانند RAV4 هیبریدی، کرولا کراس هیبریدی و کمری هیبریدی، به دلیل تاخیرهای طولانی مدت عرضه معمولا از شش ماه تا دو سال باید در صف دریافت خودرو بمانند.

    این مشتریان خشمگین حالا در شبکه‌های اجتماعی از نمایندگی‌هایی می‌گویند که خودروهای هیبریدی جدید را به بخش خودروهای دست‌دوم منتقل می‌کنند یا به نمایندگی دیگری می‌دهند تا با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

    شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که این ادعا واقعیت دارد. تویوتای استرالیا نیز با اذعان به این مساله، اعلام کرده که نمی‌تواند از افزایش قیمت جلوگیری کند، چون عمل خلاف قانونی اتفاق نیفتاده است.

    وب‌سایت Drive  پس از یک جست‌وجوی آنلاین، نمونه‌های متعددی را کشف کرد که خودروهای کاملا جدید تویوتا RAV4 هیبریدی و سایر مدل‌ها که مسافتی بین یک تا 50 کیلومتر راه رفته‌اند، به عنوان خودروی دست دوم تبلیغ می‌شوند.

    برای نمونه، یک خودرو تویوتا کرولا کراس GXL هیبریدی که 6 کیلومتر راه رفته، به قیمت 53 هزار و 990 دلار تبلیغ شده و مدل دیگری با 33 کیلومتر کارکرد، 53 هزار و 888 دلار قیمت خورده است. در حالی که بر اساس محاسبه‌گر قیمت وب‌سایت تویوتای استرالیا، همین مدل در حالت نو، قیمتی حدود 47 هزار و 541 دلار دارد. به این ترتیب، خودروهای نو حدود 13 درصد گران‌تر به عنوان دست‌دوم به فروش گذاشته شده‌اند.

    نمونه‌های کشف‌شده توسط Drive نشان می‌دهد که قیمت خودروهای جدید تویوتا RAV4 هیبریدی که به‌عنوان «خودروهای دست دوم» تبلیغ می‌شوند، بین 8 هزار تا 10 هزار دلار از قیمت پیشنهادی محاسبه‌گر قیمت تویوتا گران‌تر هستند.

    تویوتا استرالیا در این باره گفت: به دلیل تقاضای بی‌سابقه جهانی و محلی برای خودروهای تویوتا و همچنین آثار منفی همه‌گیری کرونا، تولید ما تحت تاثیر کمبود قطعات قرار گرفته و با توجه به این چالش‌ها، تویوتا زمان انتظار طولانی‌تری را برای خودروهای جدید تجربه می‌کند.

    این شرکت افزود: متاسفانه، این مساله منجر به افزایش قیمت در بازار دست دوم شده است. از آنجایی که نمایندگی‌های تویوتا به طور مستقل اداره می‌شودن، قیمت گذاری خودروهای دست دوم بنا به تصمیم و صلاح‌دید خود آنها صورت می‌گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط