فونیکسریمکسبهتام

توانمندی صنعت لاستیک سازی کشور برای تامین نیاز بازار داخلی

عصر خودرو- رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: صنعت لاستیک سازی کشور توان تامین نیاز بازار داخلی را دارد.

توانمندی صنعت لاستیک سازی کشور برای تامین نیاز بازار داخلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با حضور در نشست کارشناسی گفت:در انجمن صنفی تایر ایران 14 شرکت عضو هستند که 12 عضو آنرا شرکت‌های تولید کننده لاستیک خودرو تشکیل می‌دهند.

    او گفت: مجموع تولید لاستیک در سال گذشته و 5 ماهه امسال، 270 هزار تن بوده که با 120 هزار تن واردات، نیاز تایر کشور برطرف شده است.

    وی با بیان اینکه تولیدات 9 شرکت تولید کننده لاستیک در بازار عرضه  شده است، افزود: به دلیل رفع نیاز کشور و بازار داخلی در سال گذشته تنها 10 درصد از تولیدات داخلی به بازار‌های خارجی صادر شده است.

    میرزایی گفت: در سال گذشته 8 میلیون و 500 هزار حلقه تایر خودرو سواری در کشور تولید شد، اما با وجودیکه توان افزایش 10 درصدی تولید در صنعت لاستیک کشور وجود داشت به دلیل مشکلات ارزی چند ماه اخیر 5 درصد کمتر از توان واقعی داخلی، لاستیک تولید شده است.

    او تامین منابع ارزی و به موقع نرسیدن منابع ارزی در سوئیفت را از عمده‌ترین مشکلات این صنعت بیان کرد.

    رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به نیاز کشور به 25 میلیون حلقه در سال گفت: در حوزه تایر‌های پرمصرف بیش از نیاز داخلی تولید داریم، اما به دلیل وجود تقاضا بیش از مصرف به دلیل دو نرخی بودن، شاهد التهاب در بازار لاستیک هستیم.

    او افزود: در سال گذشته شرکت‌های معتبر تولید کننده لاستیک در کشور کمتر از 5 درصد سود یالانه داشتند و این در حالیست که بیشتر شرکت‌های تولید کننده زیان ده بودند.

    میرزایی گفت: برای ادامه توان تولید درخواست افزایش 25 درصدی قیمت را به دولت داده ایم که امیدواریم با موافقت آن شاهد ادامه روند تولید و فعالیت شرکت‌های تولید کننده در کشور باشیم.

    وی گفت: بر اساس افزایش نهاده‌ها و هزینه‌ها باید قیمت‌ها افزایش پیدا کند تا بازار سیاه بوجود آمده به دلیل اختلاف قیمت بین لاستیک‌های تولید داخل و لاستیک‌های وارداتی به تعادل برسد.

    رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: در سال گذشته صنعت تایرسازی کشور همه تولیدات خود را به قیمت مصوب به فروش رساند، اما برخی فروشندگان و عاملان توزیع به دلیل منفعت طلبی قسمتی از این محصولات را دربازار آزاد عرضه کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط