فونیکسریمکسبهتام

قیمت ارز ،لاستیک خودرو را گران کرد

عصر خودرو - رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران گفت: لاستیک به اندازه کافی در بازار وجود دارد و در این زمینه کمبود نداریم.

قیمت ارز ،لاستیک خودرو را گران کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲:۰۰


    به گزارش عصر خودرو به نقل از پرشین خودرو ، عباس سماواتی اضافه کرد: لاستیک به حد وفور وجود دارد و واحد های صنفی زیرمجموعه اتحادیه حاضرند زیر قیمت های مصوب لاستیک در اختیار مصرف کننده قراردهند اما خریدار نیست.

    وی گفت: نوسان نرخ ارز سبب بالا رفتن قیمت لاستیک شد و رغبت خریداران برای خرید این کالا کاهش یافت.





    سماواتی افزود: همچنین میزان استفاده مردم از خودروها بسیار کمتر از گذشته شده است و همین عامل هم موجب شده تا میزان عمر لاستیک ها بیشتر شود و نیاز مصرفی مردم کاهش یابد.

    وی با رد گفته کسانی که معتقدند قیمت لاستیک ثابت می ماند گفت: امکان ندارد کسی بتواند پیش بینی کند قیمت ها ثابت می ماند چراکه قیمت لاستیک متاثر از قیمت ارز است.

    سماواتی اظهار کرد: شاید بتوان گفت قیمت لاستیک در دو ماه آینده تغییر چندانی ندارد اما نمی شود قاطعانه پیش بینی کرد زیرا نرخ مواد اولیه لاستیک با تغییر قیمت ارز دگرگون می شود.





    رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران به ایرنا گفت: اگر قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کند تولید کنندگان نیز ناچارند درخواست تغییر قیمت را به سازمان حمایت از مصرف کننده بدهند و اگر موافقت شد تغییر قیمت می دهند.





    وی افزود: اینکه می گویند دو حلقه لاستیک با سند ماشین، تحویل داده می شود، صحت ندارد چرا که تولید لاستیک در کشور با کمبود مواجه نشده که بخواهیم از این روش ها بهره بگیریم.

    اولین کارخانه تولید تایر در ایران در سال 1337 با سرمایه گذاری یک شرکت امریکایی برای تولید انواع تایر با ظرفیت اسمی هشت هزار تن در سال تاسیس شد.

    سپس یک شرکت دیگر در سال 1342 با همکاری و سرمایه گذاری یک شرکت دیگر آمریکایی برای تولید انواع تایر در ایران تاسیس شد.





    در سال 1353 ژاپن، طبق قرارداد با شرکتی ایرانی، در عرصه تولید تایرهای سواری بایاس و رادیال نخی وارد ایران شد.

    در سال 1355 با همکاری و سرمایه گذاری شرکتی ایتالیایی، تولید انواع تایرهای کشاورزی، سنگین، نیمه سنگین و سواری فعالیت خود را در ایران آغاز کرد.

    تولید انواع تایرهای دوچرخه، موتورسیکلت و قطعات لاستیکی، در سال 1347 با ظرفیت اولیه تولید یک هزار تن در سال آغاز به کار کرد.





    در سال های پس از انفلاب اسلامی ایران، پنج شرکت دیگر برای جهت تولید انواع تایرهای بایاس و رادیال نخی و سیمی، هر یک با ظرفیت های اولیه 25 هزار تن در سال با سرمایه گذاری های بخش خصوصی، بانک های دولتی و سایر شرکت های سرمایه گذاری داخلی و همکاری و انتقال تکنولوژی و فن آوری از سایر شرکت های داخلی تولید کننده تایر، فعالیت تولیدی خود را آغاز کردند.

    تولید واقعی تایر و محصولات وابسته آن توسط تولیدکنندگان داخلی کشور در اوائل انقلاب در حدود 34 هزار تن در سال بود و پس از انقلاب در سال 1380 به 172 هزار تن در سال و تا پایان سال 1386 بالغ بر 240 هزار تن در سال بود.

    10 کارخانه لاستیک سازی تا سال 1386 در کشور فعال بودند که مجموع تولیدات آنها بالغ بر 238 هزار تن بوده است.


    کرمان موتوراکستریم