فونیکسریمکسبهتام

حرکت سایپا به سمت توسعه زیرساخت و کاهش آلایندگی

امضای تفاهم‌نامه تولید و تامین سلول و باتری پک خودروهای برقی گروه سایپا با مپنا

عصر خودرو- گروه خودروسازی سایپا و گروه مپنا با هدف استفاده از فناوری‌های نوین و برقی‌سازی خودروهای سواری و تجاری گروه سایپا،‌ تفاهم‌نامه تولید و تامین سلول و باتری پک خودروهای برقی را امضاء کردند.

امضای تفاهم‌نامه تولید و تامین سلول و باتری پک خودروهای برقی گروه سایپا با مپنا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، در نشست مشترکی که روز پنجم مهر ماه 1402 به میزبانی شرکت مپنا برگزار شد، مدیرعامل شرکت توسعه برقی‌سازی و ذخیره‌سازی انرژی مپنا (میدکو) و مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا به نمایندگی از گروه مپنا و گروه خودروسازی سایپا، تفاهم‌نامه تولید و تأمین سلول و باتری‌پک خودروهای برقی را امضا کردند.

    بر اساس مفاد تفاهم­نامه، با استفاده از تولیدات کارخانه میدکو به نمایندگی از گروه مپنا، انواع سلول و باتری‌پک برای خودروهای برقی شرکت سایپا تامین می‌شود.

    میزان مصرف بنزین و سطح آلایندگی با تولید خودروهای برقی کاهش می‌یابد

    در این نشست که جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا و گروه خودروسازی سایپا حضور داشتند، "محمدعلی تیموری"، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن ابراز خرسندی در مپنا، حرکت به سمت خودروهای هیبریدی و برقی را از مهم‌ترین زیرساخت‌های کشورها در جهان امروز دانست و با اشاره به موفقیت برخی کشورها در توسعه خودروهای برقی، بر ضرورت کنترل میزان مصرف سوخت در کشور تأکید کرد.

    او با اشاره به برخی کاستی‌ها افزود: گفت: طی 21 ماه گذشته تلاش شد زیرساخت‌های گروه خودروسازی سایپا توسعه یابد.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، قیمت انرژی در ایران را در قیاس با سایر کشورها ارزان‌تر دانست و تصریح کرد: عمده تجهیزات و ماشین آلاتی که برای محصولات فعلی گروه سایپا مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به دهه 70 است و میزان مصرف انرژی آنها بالا است. در صورتی که با نوسازی ماشین آلات که در دستور کار قرار دارد،‌ می‌توان به شدت مصرف انرژی را کاهش داد.

    او افزود: به عنوان مثال، دولت آلمان برای آنکه بتواند این مسیر را به سرعت طی کند،‌ اعلام کرد که هر مجموعه‌ای بتواند زیرساخت‌ها را توسعه دهد،‌یارانه می‌گیرد، ‌بواسطه این امر حجم بالایی از زیرساخت‌های آلمان به روز شد.

    تیموری با اشاره به اینکه با استفاده از توان شرکت تخصصی مپنا می‌توان در دهه 1400 به سمت توسعه زیرساخت و کاهش آلایندگی حرکت کرد‌ گفت: همان مسیری که کشورهای ژاپن و چین در تولید خودروهای برقی و هیبریدی طی کردند را می‌توان در کشور پیاده سازی و خودروهای برقی و به روز را تولید و روانه بازار کرد. با تولید خودروهای برقی، میزان مصرف بنزین و سطح آلایندگی، کاهش پیدا می‌کند. اگر چنین رویه‌ای طی نشود، پربیراه نیست که در مدت کوتاه سه ساله میزان مصرف بنزین کشور به 200 میلیون لیتر در روز برسد و در نهایت یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین در دنیا شویم.

    او تصریح کرد: ما سال گذشته با مپنا همکاری را در این حوزه و خودروهای تجاری و عمومی آغاز کردیم. امسال نیز با تحولات مثبت صورت گرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت، ریل سیاست‌گذاری در حوزه خودرو در حال تغییر است.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پایان با ابراز امیدواری به این همکاری مشترک، دهه 1400 را دهه توسعه زیرساخت‌های جامع حمل و نقل دانست.

    مپنا همچنان به توسعه حوزه برقی‌‎سازی خودروها و زیرساخت‌های آن ادامه می‌دهد

    در ادامه این نشست، مدیرعامل گروه مپنا نیز بر ضرورت توجه به توسعه خودروهای برقی به دلایل محیط زیستی تأکید و نقش گروه مپنا را در حوزه‌های توسعه پیشرانه خودرو برقی و زیرساخت‌هایی مانند ایستگاه شارژ تشریح کرد.

    «محمد اولیاء» ضمن ابراز امیدواری برای ثمربخش بودن همکاری دوجانبه مپنا و سایپا و با اشاره به سابقه فعالیت گروه مپنا در حوزه‌های مختلف انرژی گفت: مپنا از اواسط دهه 80 وارد حوزه حمل و نقل شد و با توجه به اهمیت تاثیرگذاری روی انرژی و اقتصاد انرژی، توسعه این حوزه را در صنعت ریلی، اتوبوس برقی، خودرو برقی و زیرساخت‌های شارژ و باتری آغاز کرد.

    اولیاء تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با بینش مثبت مدیریت وقت، مپنا به سمت صنعت برقی‌سازی حرکت کرده و بر اساس راهبردهای خود، همچنان به توسعه حوزه برقی‌‎سازی خودروها و زیرساخت‌های آن ادامه خواهد داد.

    محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر فعالیت گروه مپنا در حوزه تولید انرژی‌های پاک، گفت: ضروری است با همکاری چندجانبه با شرکت‌های داخلی و خارجی، ‌زمینه رشد و تولید انرژی پاک را در صنعت خودرو بیش از پیش ارتقا دهیم.

    او با یادآوری اینکه تلاش شده با توسعه زیرساخت‌ها و به کارگیری فناوری‌های جدید، زمینه تولید و رشد  خودروهای برقی در کشور فراهم شود، ‌تصریح کرد: با توجه به نگاه ملی که در خصوص برقی‌سازی خودروهای سواری و تجاری شکل گرفته است، شرکت مپنا می‌تواند از تمام پتانسیل خود برای تحقق این مهم و بهره‌گیری از فناروی‌های نوین، استفاده کند.

    اولیا با تاکید بر سیاست‌های جدید وزارت صمت در حوزه خودرو برقی خاطرنشان کرد: با وجود ورود به حوزه زیرساخت حمل و نقل برقی، تا کنون در زمینه تجاری‌سازی شتاب مورد انتظاری نداشته‌ایم؛ با این حال امسال با رویکرد جدید وزارت صمت و استقبال شهرداری تهران و نیز همراهی خودروسازان کشور، انتظار وقوع شتاب بیشتر در این زمینه را داریم و امیدواریم موانع و محدودیت‌ها برطرف شده و دست ما برای تولید انبوه محصولات متنوع صنعت خودروهای برقی بازتر باشد.

    مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به تأسیس شرکت توسعه برقی‌سازی و ذخیره‌سازی انرژی مپنا (میدکو) گفت: از دو سال پیش که این شرکت برای تولید باتری تاسیس شد، تا کنون به دلیل وجود برخی موانع، سرعت توسعه چندان بالایی نداشتیم، اما اکنون با وجود استقبال خودروسازان می‌توانیم تنوع و توسعه محصولات جدید را با توجه به تقاضای بازار افزایش دهیم و تجاری سازی و تولید انبوه را در دستور کار قرار دهیم.

    در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری در حوزه تولید و تأمین سلول و باتری‌پک خودروهای برقی گروه خودروسازی سایپا، از سوی “علیرضا تکلیفی” مدیرعامل شرکت توسعه برقی‌سازی و ذخیره‌سازی انرژی مپنا (میدکو) و “سید شاهین عذبی” مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا به امضا رسید.

    شایان ذکر است، هدف این تفاهم‌نامه تولید و تامین سلول و باتری پک خودروهای برقی گروه خودروسازی سایپا با استفاده از تولیدات کارخانه میدکو و نیز امکان‌سنجی، طراحی، توسعه، تست، تولید و تامین انواع سلول و باتری‌پک برای خودروهای برقی و هیبریدی شرکت سایپا است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط