فونیکسریمکسبهتام

سایپا:

علت عدم تحویل خودروهای تولیدی، الزامات استاندارد است

عصر خودرو- گروه خودروسازی سایپا با تایید خبر عدم تحویل ۱۲ هزار خودروی سواری به مشتریان خود، اعلام کرد: تولید خودرو تا شماره‌گذاری و تحویل به مشتریان و صحه‌گذاری استانداردهای ۸۵گانه و اخذ مجوز از نهادهای ذی‌ربط زمان‌بر است.

علت عدم تحویل خودروهای تولیدی، الزامات استاندارد است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، گروه خودروسازی سایپا در واکنش به خبر منتشر شده در ایرنا در تاریخ 9 مهر ماه 1402 با عنوان «سایپا 12 هزار خودروی سواری را به مشتریان تحویل نداد» توضیحات و جوابیه‌ای ارسال کرد که در آن گزارش ایرنا را تایید و علت را الزامات سازمان استاندارد عنوان کرده است.

    متن کامل توضیحات شرکت سایپا و پاسخ ایرنا را در ادامه مشاهده می‌کنید:

    گروه خودروسازی سایپا با برنامه تدوین شده، موفق شد از ابتدای سال جاری تاکنون تولید محصولات خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش دهد، قاعدتاً در چنین شرایطی فاکتور خودروهای مشتریان هم رشد پیدا کرده است. تاکید می‌شود،‌ برنامه گروه سایپا حفظ رکوردهای تولید است.

    گروه خودروسازی سایپا در راستای تحقق شعار سال و همگام با سیاست‌های کلان وزارت صمت، برنامه افزایش تولید محصولات را در سال جاری در دستور کار قرار داده به گونه‌ای که مقایسه تولید گروه سایپا در پایان مرداد ماه سال 1401 (170199 دستگاه) با تولید در مدت مشابه آن در سال جاری (201393 دستگاه) بیانگر رشد تولید حدود 18 درصدی است؛ رشد حاصله در تولید برخی محصولات از جمله خودروی شاهین به‌ عنوان یکی از خودروهای پر تقاضای مشتریان، حدود 82 درصد بوده است.

    بر این اساس افزایش تولید و فاکتور خودرو درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و روند روزانه فاکتور خودروهای مشتریان، موید نادرستی خبر منتشر شده است.

    تولید خودرو تا شماره‌گذاری آن و تحویل به مشتری مستلزم طی مدت زمان خاصی است و با توجه به اینکه در گروه سایپا در سال جاری برنامه رشد تولید همراه با تجهیز محصولات به استانداردهای 85گانه بوده است؛ صحه‌گذاری این استانداردها مستلزم طی فرآیند اخذ مجوز از نهادهای ذی‌ربط است که زمان‌بر می‌باشد.

    با توجه به اینکه عمده تعهدات ایجاد شده برای سال جاری در پی اجرای سیاست‌های وزارت محترم صمت از محل سامانه جامع تخصیص خودرو (طی دو مرحله اسفند ماه سال 1401 و اردیبهشت ماه 1402) و بعضاً خودرو ثبت‌نامی توسط مشتری در سامانه با خودرو تولیدی که به‌واسطه برخی الزامات استانداردی متفاوت بوده و نیازمند اعلام فراخوان و پیشنهاد و هماهنگی با مشتری جهت واریز وجه است، این موضوع که مربوط به مقطع زمانی مردادماه بوده، زمان‌بر شده و منجر به ایجاد فاصله زمانی بین تولید خودرو و تخصیص آن، شده است.

    گروه خودروسازی سایپا، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر دارد علاوه بر ادامه روند رو به رشد تولید محصولات خود در سال جاری، نسبت به ارتقاء محصولات مطابق با الزامات استانداردی و نظرات مشتریان محترم اقدام کند.

     چه میزان از خودروهای تولیدی، تحویل مشتریان شده است؟

    سایپا در جوابیه خود مدعی شده که علت عدم تحویل خودروهای تولید شده به مشتریان صحه‌گذاری استانداردهای 85گانه است که نیازمند اخذ مجوز از نهادهای ذی‌ربط است که زمان‌بر می‌باشد، در حالی که سازمان استاندارد این ادعا را قبلاً رد کرده است.

    همچنین در توضیحات عنوان کرد که تولید خودرو تا شماره‌گذاری آن و تحویل به مشتری مستلزم طی مدت زمان خاصی است، اما اشاره نکرد که این فرایند نیازمند چه زمانی است، در حالی که بر اساس آمارها و روند گذشته از زمان فاکتور شدن خودرو تا تحویل آن به مشتریان حدود یک هفته و نهایتاً 10 روز زمان می‌برد.

    مشتریان این شرکت از تأخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده گلایه دارند و سایپا توضیح نداده که چه میزان از خودروهای تحویلی با تاخیر تحویل مشتریان شده است؟

    سایپا در حالی از رشد 18 درصدی تولیدات محصولات خود و همچنین رشد 82 درصد تولید خودروی شاهین خبر داده که اصلاً توضیح نداده که در مقابل رشد تولید، میزان تحویل خودرو به مشتریان چقدر بوده؟ در حالی که می‌بایست آماری از فروش خودرو هم ارائه دهد و اینکه چه میزان از خودروهای تولیدی را فروخته است؟

    بر اساس گزارش منتشر شده ایرنا و بنا بر آمار رسمی که شرکت سایپا به بورس ارائه داده، این شرکت در 5 ماه نخست امسال 12 هزار خودروی تولیدی خود را به مشتریان عرضه نکرده است.

    طبق آمار خود سایپا، مجموع تولید سواری‌های این شرکت (شاهین، تیبا، کوئیک، ساینا) در 5 ماه نخست امسال 127 هزار دستگاه بوده اما این شرکت فقط 115 هزار دستگاه را به فروش رسانده است، این شرکت در مردادماه 2569 دستگاه شاهین تولید کرده، اما فقط 687 دستگاه را به مشتریان تحویل داد.

    گروه خودروسازی سایپا بهتر است به جای دادن جوابیه، با مردم و افکار عمومی با شفافیت برخورد کند و به جای بهانه تراشی به حقوق مشتریان خود را پایبند باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط