فونیکسریمکسبهتام

قرارداد با چینی‌ها برای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نهایی شد

عصر خودرو- شهردار تهران گفت: قرارداد با چینی‌ها برای تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۱۰ هزار ون برقی نهایی شده است.

قرارداد با چینی‌ها برای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نهایی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران گفت: تهران به جز پایتخت بودن، هویت فرهنگی، اقتصادی و معماری ویژه‌ای ندارد؛ اگر تهران را بررسی کنیم می‌بینیم هیچ یک از این هویت‌ها به‌طور ویژه در شهر موجود نیست؛ بنابراین تهران نیاز به خلق هویت دارد.

    زاکانی همچنین تصریح کرد: یکی از این تحولات، تحول فناورانه در شهر است. امروزه با وجود آنکه بیشترین ظرفیت دانشمندان و دانشگاهیان در کشور در پایتخت وجود دارد، اما متناسب با آن ظرفیت هوشمندسازی در پایتخت وجود ندارد؛ لذا سعی کردیم در بستر شهر، شهرک‌ها و الگو‌های نوآوری و فناوری را داشته باشیم.

    شهردار تهران با بیان اینکه 200 هکتار بافت پارک ولایت در حال تبدیل به پارک علم و فناوری است، تصریح کرد: دیگر محور تحول در شهر تهران، «تحول کالبدی» است؛ تهران با مشکل ترافیک، آلودگی هوا، بَد مسکنی و بی‌مسکنی و ناپایداری بخش‌های قابل توجهی از شهر رو به رو است.

    وی ادامه داد: تهران تا سال 1347 بصورت شمالی- جنوبی رشد کرده و پس از آن رشد شرقی-غربی داشته است. ملاحظه می‌شود متاسفانه الگوی مشخصی برای توسعه شهر وجود نداشته است. امروز می‌بینیم منطقه 22 نیاز‌های ابتدایی دارد و از سرانه‌های لازم برای زندگی شهروندان برخوردار نیست.

    زاکانی با بیان اینکه مهمترین برنامه ما این بود که نقاط ضعف را در شهر به نقاط قوت بدل کنیم، گفت: مثلاً درباره بافت ناپایدار تلاش ما این بود که بافت فرسوده را نوسازی کنیم تا بتوانیم از بنیان، مشکلاتی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و دیگر مسائل را حل کنیم.

    شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه مشارکت مردم در اداره امور، جوهره همه تحولات است، یادآور شد: ما در تلاش هستیم تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها، مبتنی بر مشارکت شهروندان، تهران دیگری بسازیم.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در حد وُسع و توان تلاش می‌کنیم که دیگر دستگاه‌ها نیز در عمل به وظایف خود موفق شوند؛ مثلاً مسئولیت دانشگاه‌ها یا آموزش و پرورش به شهرداری مرتبط نیست اما در کنار آن‌ها برای خدمت به مردم ایستاده‌ایم.

    ایجاد 5000 ظرفیت جدید برای پذیرش معتادان متجاهر در تهران

    زاکانی با اشاره به اوضاع اسف‌بار معتادان متجاهر پیش از دوره جدید مدیریت شهری، اظهار کرد: با تشکیل «قرارگاه اجتماعی» با مشارکت با دیگر دستگاه‌ها بدنبال سامان بخشی به این اوضاع بودیم. شهرداری پیش از این حتی یک تخت برای نگهداری معتادان متجاهر نداشت. امروز، اما به پنج هزار معتاد متجاهر خدمات ارائه می‌دهد؛ در حالی که سابقاً استاندار قبلی به شهرداری فشار وارد می‌کرد که این افراد را ساماندهی کند و شهرداری زیر بار نمی‌رفت.

    شهردار تهران گفت: اگر مدیریت شهری بتواند با این میزان پیچیدگی پایتخت، آسیب‌های اجتماعی را اداره کند، حتما می‌تواند برای سایر کشور نیز الگو باشد. کار نظارت و برنامه‌ریزی برای این مشکلات در شهر تهران برعهده شهرداری بوده، این در حالی است که در سایر کشور مسئولانی مانند استانداری و فرماندهی به چنین مسائلی ورود می‌کنند.

    وی افزود: اما تهران به واسطه پیچیدگی‌هایی که دارد، به همان اندازه نیز مشکلاتش افزایش پیدا می‌کند و از این جهت بود که رئیس جمهور بنده را به عنوان مشاور خود در آسیب‌های اجتماعی انتخاب کرد و به بنده مسئولیت دادند تا بتوانم نوکری افراد آسیب‌دیده را بکنم.

    شهردار تهران همچنین تصریح کرد: اولین پایه اقدامات ما در شهرداری تهران، مشارکت‌پذیری است. توان خود را با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک گذاشتیم و با نخبگان نیز مشارکت کردیم و آن‌ها را بر مدار تصمیم‌گیری قرار دادیم. در همین راستا مهم‌ترین مشکلات و مسائل شهر را با تمام دانشگاه‌ها در میان گذاشتیم و از دانشگاهیان درخواست کردیم عملکرد ما را نقد کنند.

    وی با بیان اینکه مشارکت ما بر مدار نخبگان بود و برای فکر برتر ارزش قائل شدیم، گفت: ما شورایاری‌ها را تعطیل نکردیم. دیوان عدالت اداری بارصدور حکمی در دوره قبل، منع فعالیت آن‌ها را صادر کرد؛ ما زمینه‌ای را فراهم کردیم که عناصر مؤثر در محلات برای مشارکت در اداره شهر حضور داشته باشند. تلاش کردیم تا سرای محلات را هم که به فضایی برای درآمدزایی و کار اقتصادی تبدیل شده بود، به مدار خدمت و وظیفه اولیه خود برای شکل‌گیری هویت محلی برگردانیم.

    زاکانی با اشاره به برگزاری نخستین دوره طرح «من شهردارم»، ادامه داد: در سال گذشته با اجرای این طرح، دو هزار و 80 طرح و پروژه توسعه محلی در معرض انتخاب عموم شهروندان قرار گرفت. بیش از 1400 پروژه از آن میان توسط خود مردم انتخاب شد. احداث این پروژه‌ها با 3.9 هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال قرار گرفته و به مرحله اجرا رسیده است. هم‌اکنون بیش از 800 پروژه از این تعداد به میزان 63 درصد تکمیل و تقدیم شهروندان عزیز شده است.

    شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روز‌هایی که پشت سر می‌گذاریم، روز‌های سیاه جنایت است، اظهار کرد: امروز شاهد جنایت رژیم صهیونیستی، آمریکا و خیانت کشور‌های غربی و سکوت آن‌ها هستیم. ما ضمن محکومیت این جنایات، از خدای متعال می‌خواهیم هرچه سریع‌تر ملت مظلوم فلسطین به برتری نهایی دست پیدا کند.

    وی با تأکید بر مشروعیت‌زدایی در جنگ رژیم صهیونیستی و فلسطین، خاطرنشان کرد: امروز این مشروعیت‌زدایی در جهان اثرات خود را در حضور ملت‌ها و حمایت از مردم مظلوم فلسطین نشان می‌دهد؛ لذا ما در نقطه تاریخی خاصی قرار گرفتیم که باید رسالت و مسئولیت خود را بشناسیم.

    زاکانی با بیان اینکه جنبش دانشجویی منشأ «امید و افتخار» در کشور است، یادآور شد: این جنبش در 16 آذر سال 1332 و 13 آبان سال 58 تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند؛ هر دو این حرکت‌ها به دنبال استقلال‌خواهی هستند؛ وجه اختلاف این دو جنبش این است که در ایام انقلاب، حرکات صورت‌گرفته توسط امام راحل (ره) رهبری می‌شود و نظام سلطه را مانع کار خود می‌داند.

    شهردار تهران با بیان اینکه باید تحول را از درون مدیریت شهری آغاز کنیم، یادآور شد: جنبش دانشجویی نیز باید خود را متحول کند و نیاز به یک بازسازی دارد تا فارغ از جناح‌ها، اصل آینده قوی را هدف‌گذاری کرده و تصویری آرمانی را ارائه دهد. دانشجویان باید تمدنی که قرار است الگویی نوین از زیست انسانی را ارائه دهد، معرفی کنند و برای ایجاد آن تلاش کنند.

    وی با تأکید بر اینکه باید به خودمان بازگردیم و مسیر درستی را ترسیم کنیم، تصریح کرد: جامعه بدون تصویر آینده یک جامعه مُرده و دچار روزمرگی است و جامعه‌ای که نداند کدام قُله را فتح کند، جامعه‌ای در حال دست و پا زدن است. این به معنای مرگ حکمرانی، فساد و بی‌عدالتی است.

    زاکانی با بیان اینکه باید برای ساختن تهران جدید و ایران قوی تلاش شود، گفت: باید به جبهه حق و مستضعفین برای نشان دادن تصویری جدید از جهان کمک کنیم. ما در چین صریحاً در برابر جنایات رژیم صهیونیستی موضع گرفتیم که با واکنش‌های مثبتی در این نشست‌ها همراه بود و این مطالبات مبتنی بر عدالت برای آن‌ها جذابیت داشت.

    شهردار تهران با بیان اینکه سلیقه و طرز تفکر ما با دیگران تفاوت دارد، تأکید کرد: یک سانتی‌متر تراکم غیرمجاز فروخته نشده است. البته تلاش می‌کنیم تعداد پروانه تخریب و نوسازی در شهر افزایش یابد. 930 هزار قطعه زمین در تهران وجود دارد و اگر قرار باشد سالانه 10 درصد از آن نوسازی شود، باید سالی 93 هزار پروانه صادر شود. اگر بنا بر نوسازی یک‌درصد از بافت تهران باشد، باید سالانه 9 هزار پروانه ساختمانی صادر شود.

    وی با اعلام اینکه، اما در سال 1400 تنها کمی بیشتر از پنج هزار فقره پروانه برابر با نیمی از آمار موردنیاز نوسازی یک‌درصد از پارسل‌های تهران صادر شد، تصریح کرد: حرکت در مسیر گران کردن شهر، به گونه‌ای بوده که امروز 17 درصد شهر ناپایدار شده و با وجود سه گسل زلزله‌خیز، هر لحظه احتمال فاجعه وجود دارد؛ لذا شهر نیاز به نوسازی دارد و این نوسازی، مطلقاً به معنای تراکم‌فروشی نیست.

    عده‌ای از این‌که فرصت نوسازی خانه‌های تقریباً مخروبه شهروندان فراهم شده، ناراحتند!

    زاکانی در ادامه با بیان اینکه تمام آمار امروز و گذشته کمیسیون ماده پنج موجود است، یادآور شد: امروز کمیسیون ماده 5 به اهرم تحول کالبدی شهر تبدیل شده است؛ اما نه برای برج‌سازان! بلکه برای محلات نفرآباد، اسلام آباد، کن، گلاب‌دره و ده ونک. ما ده‌ها طرح موضعی را بررسی کردیم. عده‌ای اما ظاهراً ناراحت هستند که چرا فرصتی برای نوسازی خانه‌های تقریباً مخروبه شهروندان آن محلات فراهم شده است. ما، اما سمت مردم هستیم؛ تمام این هجمه‌ها نیز برای همین است که سمت افراد متمول نایستادیم. البته بعضی‌ها اگر سر و صدایشان را تمام نکنند، مجبور می‌شوم پرونده‌هایشان را رو کنم.

    وی با اعلام اینکه فساد در سه دسته تقسیم شد، خاطرنشان کرد: یک دسته از فساد اصطلاحاً در افواه عمومی، «خوردن و بردن» نامیده می‌شود که ما می‌گوییم باید این مبالغ را بازگردانند؛ سال گذشته بیش از 40 هزار میلیارد تومان از امکانات شهرداری تهران بازگشت.

    شهردار تهران تأکید کرد: دسته دوم به «می‌خواهد بخورد» و یا «خواهد خورد» اختصاص دارد. ما اجازه نمی‌دهیم. با شفاف‌سازی مثلاً در منطقه 6 یک پرونده را بررسی کردیم؛ کارشناس نظارت فنی در این پرونده تخفیف 120 میلیارد تومانی داده بود که به ارزش روز به هزار میلیارد تومان می‌رسید! مقابل این مفسده ایستادگی کرده و حق شهر را پس گرفتیم.

    زاکانی سومین دسته از فساد را «دزدی‌های خُرد» دانست که شهرداری تهران با اجرای پنج گام به دنبال محدود کردن این موضوع است.

    وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور پیگیری مسئله آسیب‌های اجتماعی را به بنده سپرده است، یادآور شد: مسئولیت آلودگی هوا با ما نیست و 23 دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند. دولت و سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر مجموعه‌ها در این زمینه مسئولیت اصلی را بر عهده دارند. مسئولیت بنده از سوی رئیس‌جمهور، ساماندهی معتادان متجاهر، کودکان کار و دیگر آسیب‌های اجتماعی است.

    شهردار تهران با تأکید بر اینکه مدیریت شهری در قبال محیط‌زیست شهر بی‌تفاوت نیست؛ اضافه کرد: در همین راستا با حضور سرمایه‌گذار خارجی، نسبت به خرید نیروگاه‌های مُدرن زباله‌سوز اقدام کردیم و تا 2 سال آینده، با سوزاندن پسماند روزانه 2 هزار و 400 مگاوات برق برای تهران تولید خواهد شد.

    زاکانی با بیان اینکه روز گذشته با مپنا قراردادی را منعقد کردیم که بر اساس آن هفت هزار ایستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران راه‌اندازی شود، گفت: در حال حاضر بیش از 100 جایگاه راه‌اندازی شده و تا پایان سال آینده تعداد این جایگاه‌ها به پنج هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

    وی به قرارداد با چینی‌ها برای تأمین 2 هزار دستگاه اتوبوس برقی، 25 هزار دستگاه تاکسی برقی، 100 هزار موتورسیکلت برقی و 10 هزار ون برقی اشاره کرد و افزود: در ساعات غیر پیک افزایش تأمین برق در جایگاه‌ها انجام می‌شود و شب تا صبح شارژ صورت می‌گیرد. ایده‌های دیگری برای تأمین برق این دستگاه‌ها نیز در حال پیگیری است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم