فونیکسریمکسبهتام

مقایسه تاثیر استاندارد‌های ۸۵ گانه در کارخانه و بازار

درس بزرگ بازار خودرو به شورای رقابت

عصر خودرو- قیمت خودرو‌های داخلی در کارخانه با اضافه‌شدن آپشن‌های موردنظر سازمان ملی استاندارد تا ۱۵۵ میلیون بالا رفته، اما در بازار آزاد این اختلاف نهایتا به ۲۰ میلیون می‌رسد.

درس بزرگ بازار خودرو به شورای رقابت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فرارو، استاندارد‌های 85 گانه تا اینجای کار بیشتر از هر خودرو دیگری در تعیین قیمت پژو 207 سقف‌شیشه‌ای تاثیر داشته است.

     پژو 207 سقف‌شیشه‌ای با اضافه‌شدن آپشن‌هایی مثل سامانه کنترل پایداری و نشانگر تعویض دنده و تبدیل به پژو 207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته، در کارخانه حدود 155 میلیون گران شده است اما همین محصول به‌محض ورود به بازار اختلاف قیمت زیادی با 207 سقف‌شیشه‌ای پیدا نکرد و نهایتا 20 میلیون بیشتر معامله می‌شود. از تابستان امسال که بحث اعمال استاندارد‌های 85 گانه مطرح شد، حداقل چهار محصول داخلی با پسوند ارتقایافته یا تیپ DA راهی بازار شده‌اند که شیوه استقبال بازار از این مدل‌ها می‌تواند پالس معناداری برای شورای رقابت داشته باشد.

    رانا پلاس ارتقایافته؛ افزایش 112 میلیونی

    رانا پلاس ارتقایافته اخیرا با دریافت کد جدید به فهرست محصولات ایرانخودرو اضافه شده است. مثل رانا پلاس قبلی با پیشرانه TU5 روانه بازار شده و از همان جعبه دنده پنج‌سرعته دستی استفاده می‌کند. یعنی اساسا رانا پلاس ارتقایافته از حیث فنی تفاوتی با رانا پلاس نسخه قبلی ندارد.

    رانا پلاس ارتقایافته با این حال به‌خاطر سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد به سامانه کنترل پایداری، سامانه پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و نشانگر تعویض دنده مجهز شده و حالا همین چندتا آپشن قیمت رانا پلاس در کارخانه را دقیقا 37 درصد افزایش داده است.

    قیمت رانا پلاس ارتقایافته در کارخانه درحالی به حدود 434 میلیون تومان رسیده که رانا پلاس قبلی در کارخانه تقریبا 322 میلیون فروخته می‌شود.

    قیمت رانا پلاس ارتقایافته به‌این ترتیب نزدیک 112 میلیون گران‌تر از رانا پلاس معمولی تعیین شده، اما جالب است بدانید در بازار آزاد این اختلاف قیمت نهایتا 20 میلیون تومان برآورد می‌شود.

    207 سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته؛ افزایش 155 میلیونی

    پژو 207 سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته جزو جدید‌ترین مدل‌هایی است که به بازار رسیده است و نیمه آذر امسال نخستین نسخه‌های آن به متقاضیان تحویل شد.

    قیمت پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه‌ای با گیربکس اتوماتیک در بازار آزاد حدود 835 میلیون تومان تعیین شده که نسبت به 207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای معمولی تقریبا 20 میلیون گران‌تر است.

    قیمت پژو 207 سقف‌شیشه‌ای اتوماتیک ارتقایافته با این حال از نظر شورای رقابت در کارخانه نزدیک 155 میلیون بیشتر از 207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای به تصویب رسیده است. چون از متقاضیان 207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته حدود 582 میلیون دریافت می‌کنند، اما آخرین نسخه‌های 207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای معمولی در نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو با قیمت 426 میلیون و 853 هزار تومان فروخته شد.

    قیمت پژو 207 سقف‌شیشه‌ای دنده‌ای هم در کارخانه با اضافه‌شدن عبارت ارتقایافته از مرز 343 به حدود 498 میلیون تبدیل شده و این یکی هم رشد قیمت 155 میلیونی را تجربه می‌کند. با این حال در بازار آزاد تفاوت زیادی بین قیمت 207 سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته دنده‌ای و نسخه قبلی آن دیده نمی‌شود.

    ساینا S تیپ DA؛ افزایش 75 میلیونی

    ساینا S جزو اولین مدل‌هایی محسوب می‌شود که با اعمال استاندارد‌های 85 گانه و با اسم ساینا S تیپ DA به فهرست محصولات داخلی اضافه شده است.

    ساینا S تیپ DA اوایل آبان امسال به متقاضیان این محصول تحویل داده شد که یکی از مهمترین تفاوت‌های آن درمقایسه با نسخه قبلی جهش قیمت 75 میلیون تومانی است. قیمت ساینا S در کارخانه تا قبل از مطرح شدن بحث اعمال استاندارد‌های 85 گانه 248 میلیون و تقریبا 700 هزار تومان بود، اما آن‌هایی که آبان امسال همین محصول را به‌اسم ساینا S استاندارد 85 گانه یا همان ساینا S تیپ DA دریافت کردند، نزدیک 323 میلیون تومان هزینه کردند.

    قیمت ساینا S تیپ DA با این حال در بازار آزاد تفاوت چشمگیری با نسخه قبلی خودش ندارد و نهایتا پنج میلیون گران‌تر معامله می‌شود.

    کوییک S تیپ DA؛ افزایش 13 میلیونی

    قیمت کوییک S در کارخانه به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین سواری‌های تولیدی فعلی تحت‌تاثیر استاندارد‌های 85 گانه 13 میلیون افزایش پیدا کرد.

    قیمت کوییک S دنده‌ای در کارخانه تا اواخر شهریور امسال 268 میلیون تومان اعلام می‌شد، اما الان در فهرست قیمت محصولات سایپا روبروی اسم کوییک S دنده‌ای تیپ DA عدد 281 میلیون به‌چشم می‌خورد.

    قیمت کوییک S دنده‌ای تیپ DA در بازار آزاد با این حال حول‌وحوش 357 میلیون تومان برآورد می‌شود که درمقایسه با کوییک S دنده‌ای نسل قبلی فقط پنج میلیون بیشتر است.

    مقایسه تاثیر استاندارد‌های 85 گانه در کارخانه و بازار

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم