فونیکسریمکسبهتام

کشف ذخایر جدید لیتیوم در همدان

تامین مواد اولیه تولید باتری‌ لیتیومی در دستور کار معاونت علمی

عصر خودرو- دبیر ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به برنامه‌های حمایتی این ستاد برای تولید باتری‌های لیتیوم-یون، گفت: با توجه به محدود بودن ذخایر لیتیوم در کشور ما تامین مواد اولیه این باتری‌ها و همچنین ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

تامین مواد اولیه تولید باتری‌ لیتیومی در دستور کار معاونت علمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، دکتر صادق صادق‌زاده با بیان اینکه باتری لیتیومی همچنان در دنیا مطرح است،‌ گفت: برخی‌ها اعلام کرده‌اند که هوا-فلزها و یا سدیم-یون جای باتری‌های لیتیومی را در دنیا می‌گیرد، ولی همچنان باتری‌های لیتیومی مد نظر قرار دارند.

    وی افزود: در کشور نیز برای توسعه فناوری‌های مرتبط با باتری‌های لیتیومی سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته، به گونه‌ای که مجموعه بخشی از تجهیزات مرتبط با تولید باتری‌های لیتیومی را وارد کرده و در حال نصب دارد.

    صادق‌زاده تولید باتری‌های لیتیومی 2400 ملی آمپر ساعت و 3200 میلی آمپر را از زمینه‌های تحقیقاتی و تولیدی مجموعه‌های فعال در این حوزه نام برد و یادآور شد: ما در تامین مواد اولیه این حوزه فعال هستیم، نمونه این حمایت‌ها تامین لیتیوم و سنتز آن است که در دستور کار داریم.

    دبیر ستاد مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تامین مواد اولیه برای باتری‌های لیتیوم-یون دارای دو بخش است، خاطر نشان کرد: بخش اول تامین ماده اولیه لیتیوم است. این ماده معدنی در کشور محدود است و اخیرا یک معدن لیتیوم در همدان کشف شده است.

    وی اضافه کرد: بخش دوم شامل استخراج لیتیوم-یون از شورابه‌ها و تولید کربنات لیتیوم است. برخی از شرکت‌ها در زمینه تولید کربنات لیتیوم فعال هستند. شرکتی که قصد دارد باتری لیتیوم-یون تولید کند، کربنات لیتیوم مورد نیاز را از خارج وارد می‌کند و ما با این حمایت‌ها قصد داریم تا مشکل ماده اولیه برای تولید باتری را مرتفع کنیم.

    صادق‌زاده در خصوص توسعه باتری‌های خورشیدی نیز توضیح داد: دانش فنی این حوزه در دانشگاه‌ها موجود است، ضمن آنکه در کشور دو شرکت در این حوزه راه‌اندازی شده است و سعی دارند تجهیزات مرتبط با آن را به کشور وارد کنند. ما به دنبال انتقال دانش از دانشگاه‌ها به شرکت‌ها هستیم.

    وی با اشاره به توسعه فناوری‌های مرتبط با سلول‌های خورشیدی پروسکایت، اظهار کرد: در دنیا این حوزه در فاز آزمایشگاهی است و وارد صنعت نشده است.

    دبیر ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست‌جمهوری افزود: سلول‌های خورشیدی پروسکایتی موجب افزایش راندمان باتری‌ها می‌شوند، ولی مطالعات آن هنوز به فاز صنعتی نرسیده و در کشور نیز ‌تحقیقات در این حوزه ادامه دارد، ولی چالش ما در کشور انتقال دانش از دانشگاه‌ها به صنعت است و ما تلاش داریم تا این چالش مرتفع شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط