فونیکسریمکسبهتام

معرفی کامیون و کشنده تاترا شرکت پادرا دیزل

جاده‌نوردی با دو صده تجربه

عصر خودرو- اگر نگاهی به لیست قدیمی‌ترین برندهای خودروساز در دنیا بیاندازیم، خواهیم دید که «تاترا»ی جمهوری چک، با ۱۷۳ سال قدمت، در صدر این لیست جای می‌گیرد.

جاده‌نوردی با دو صده تجربه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  این خود به تنهایی گواه اصالت و کلاس کاری این شرکت که در زمینه ساخت خودروهای سنگین و تجاری قدمت بسیار زیادی دارد خواهد بود. بدین ترتیب در این مطلب به معرفی کشنده‌های سری فونیکس این کمپانی خواهیم پرداخت که در حال حاضر توسط شرکت پادرا دیزل به بازار کشورمان عرضه می‌گردد.

    معرفی کشنده
    آغاز تولید این کشنده‌ها به سال 2014 بازمی‌گردد و این محصول از کابین DAF CF85 و انجین 6 سیلندر خطی پاکار MX-13 با توان خروجی 510 و 530 اسب بخار قدرت و جعبه دنده ZF آلمانی 12 سرعته Traxon ZF بهره می‌برد. همچنین مثل بسیاری از خودروهای تجاری موجود در بازار جهانی، انواع اتاق و آرایش محور برای این خودرو در نظر گرفته است که برای مثال در بازار ایران می‌توان نسخه‌های 4x4، 6x6 و در نهایت 8x8 را خریداری کرد. هرچند که هر کدام از نسخه‌های این محصول، مشخصات ریز منحصر به فردی دارند اما در ادامه این محصول با برخی از شاخصه‌های حائذ اهمیت آن‌ها آشنا خواهیم شد.

    قوای محرکه و مشخصات فنی
    هرچند که تاترا به تولید انجین‌های هشت سیلندر خورجینی هواخنک برای خودروهای تجاری در دنیا معروف است و با تجربه‌ای که در این امر دارد توانسته حتی استانداردهای آلایندگی یورو 5 را نیز از آن خود کند، اما چیزی که توسط شرکت ایرانی عرضه می‌گردد، به موتور 6 سیلندر خطی آب خنک پاکار با استانداردهای آلایندگی یورو 5 و 6 مجهز است. این موتور 12.9 لیتر حجم دارد و توان نهایی آن بسته به نسخه، بین 360، 400 و در نهایت 500 اسب بخار متغیر است. ضمن این که گشتاور هر یک از نسخه‌های مذکور به ترتیب 1800، 2000 و 2200 نیوتن‌متر در 900 تا 1400 بر دقیقه اعلام شده است. جعبه دنده قرار گرفته روی تمامی نسخه‌ها از نوع ZF با کد 16S2530 است که کلاچ تک صفحه ZF Sachs دارد و ریتاردر نیز برای آن تعبیه شده است. ضمن این که فرمان پذیری آن با یک محور انجام می‌پذیرد و سیستم فرمان این خودرو قابلیت نصب آپشن چرخ دنده‌های هاب ریداکشن را نیز دارد. در بخش سیستم تعلیق نیز در محور جلو شاهد قفل دیفرانسیل، میل موجگیر و فنرهای بادی به همراه کمک فنرهای تلسکوپی هستیم. ضمن این که بسته به ظرفیت بار می‌توان از انواع سیستم‌های تعلیق کمک فنر تلسکوپی، فنر شمشی، فنرهای بالنی و فنرلول برای محور عقب استفاده کرد. نسخه 4x4 دارای یک پمپ هیدرولیک برای سیستم فرمان است اما دو نسخه دیگر 2 پمپ هیدرولیک فرمان و سیستم کمکی اضطراری دارد. ضمن این که ترمزهای خودرو شامل 4 قسمت ترمز پدالی همراه با ABS، ترمز اضطراری، ترمز دستی و در نهایت ترمز موتور می‌شود.

    فضای داخلی و کابین
    کابین این محصول که به عنوان CF شناخته می‌شود، گفته شده که به نسبت نسل‌های قبل و محصولات پیشین فضای ارگونومیک‌تر و راحت‌تری برای سرنشینان خودرو و به ویژه راننده که قرار است ساعات زیادی را در مقر فرماندهی این خودروها سر کند، فراهم می‌سازد. حجم فضای کابین این محصول 12.6 متر مکعب اعلام شده که به نسبت باقی رقبایش در بازار، عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.

    نوشته: معید حمیدی
    منبع: ضمیمه راننده هفته نامه خودرو امروز

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط