فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی و بررسی هایما ۸S

کراس اوور هوشمند هایما

عصر خودرو- هایما ۸S از جمله خودروهایی است که از بدو ورود به بازار آنگونه که باید از سوی مشتریان شناخته نشده اند و همین موضوع آن ها را به سایه ناشناخته بازار رانده است.

کراس اوور هوشمند هایما
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این در حالی است که این خودرو با پیشرانه 1.6 لیتری توربو و حداکثر توان 192 اسب بخار با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT و مجموعه کامل امکانات و تکنولوژی های هوشمند نظیر ترمز خودکار، سیستم خودکار حرکت بین خطوط ، کروزکنترل تطبیق‌پذیر و ... تقریبا در بالاترین سطح رقابتی بازار کراس‌اوورهای ایران قرار دارد و در شرایطی به قیمت حدود 1.6 میلیارد تومان در بازار رسیده که رقبای شدر این بازه قیمتی تقریبا در هیچ پارامتری توان رقابت با این کراس اوور حداقل روی کاغذ را ندارند.

هویت هایما 8S از طراحی ظاهری و مدرن آن آغاز می شود. جایی که چراغ های باریک روشنایی در روز طراحی متناسب با ترند روز را به نمایش می گذارد و چراغ های اصلی در سپر خودرو سیستم نوربالای اتوماتیک را در اختیار شما قرار می دهد. این طراحی مدرن در نمای جانبی با خطوط شکسته این خودرو و رینگ های 19اینچی ادامه دارد و در نمای عقب با چراغ های پیوسته که طراحی منطقی و جذابی دارند دنبال می شود.

وقتی سوار این خودرو می شوید طبیعتا با یک خودرو در کلاس کراس اوور طرف هستید اما پس از آغاز سواری با این خودرو به سرعت در مانورها متوجه می شوید که ضمن هماهنگی موتور و گیربکس، خودرو تا حد زیادی حس سواری با یک سدان را دارد و ابعاد و ارتفاع خودرو شما را از هیچ مانوری منع نمی کند که مزیت بزرگی در این خودرو به نسبت رقبای هم کلاسش به حساب می آید. نقطه نشیمن شما روی صندلی هایما 8S ارتفاع کمتری از رقبا دارد همین موضوع، تسلط بهتری برای رانندگی در شرایط پرچالش را ایجاد می کند و در کنار آن پیشرانه 1.6 لیتری توربو GDi با توان 192 اسب بخار و حداکثر گشتاور 293 نیوتون متر هیچ کم و کسری برای شما باقی نمی گذارد. عملکرد گیربکس 6 سرعته AT این خودرو فراتر از انتظار و دیگر گیربکس های مشابه بخصوص در خودروهای چینی است و تعویض دنده ها بدون مکث یا تاخیر به خوبی و در زمان نیاز صورت می گیرد و در رانندگی عادی ضعفی در این زمینه حس نمی کنید. شتاب کاتالوگی این کراس اوور با وزن 1560 کیلوگرم تنها 7.8 ثانیه است و مصرف سوخت آن تنها به 7 لیتر در سیکل ترکیبی می رسد که عدد قابل توجهی است. ظرفیت مخزن سوخت هایما 8S به 58لیتر می رسد و فضای بار این کراس اوور 4.6متری نیز حدود 340 لیتر معادل فضای بار صندوق یک سدان کلاس C است.

با ورود به کابین با صندلی های اسپرت و یکپارچه ی مواجه می شوید که بدن شما را نسبتا به خوبی در بر می گیرد اما در نقطه مقابل نشیمن و پشتی آن کمی سفت است و ممکن است در طولانی مدت مورد قبول نباشد. همچنین با در نظر گرفتن رینگ های 19 اینچی و سیستم تعلیق نسبتا خشک این خودرو نمی توان انتظار سواری رویایی در دست اندازها را داشت اما چندان هم شما را ناامید نمی کند و حداقل در برابر رقبای کنونی در بازار ایران بخصوص از نوع چینی، عملکرد قابل قبولی را ارائه می کند. طراحی داخلی خودرو فاصله زمانی زیادی با طراحی ظاهری دارد و آنگونه که باید هویت مدرنی را به شما القا نمی کند. کلید ها، جانمای بخش های مختلف و ... چندان جلب توجه نمی کند اما آپشن های زیادی دارد که چیزی را برای شما کم نمی گذارد. سیستم نمایشگر مرکزی این خودرو 12.3 اینچی است که به صورت پاپ‌آپ روی داشبورد قرار دارد و یک نمایشگر 10 اینچی نیز در پشت فرمان خودرو است. مولتی مدیای هایما 8S به بلوتوث، 4 بلندگو، تنظیم کننده صدا با سرعت و امکان دریافت دستورات صوتی Carbitlink  مجهز شده است. سیستم تهویه مطبوع این خودرو از نوع اتوماتیک دوگانه است و از دیگر امکانات این خودرو می توان به ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و باران، دوربین ثبت وقایع، سان روف برقی پانورامیک، کروز کنترل تطبیقی ACC ، امکان باز و بسته کردن در صندوق با پا و ... اشاره کرد.

دو رادار در جلو خودرو وظیفه فعال سازی تکنولوژی های ایمنی و کمک راننده را بر عهده دارند. هایما 8S در بخش تجهیزات و تکنولوژی های ایمنی به امکاناتی نظیر Autohold ،سیستم کمک ترمز (BAS) ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی(HHC) ،سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی(ESP)، سیستم کنترل کشش(TCS)، ترمز پارک برقی(EPB)،سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEB) ،ترمز کمکی اضطراری (EBA)، دوربین 360 درجه، سنسور پارک جلو، (TPMS)نمایش میزان باد لاستیک، DOW اخطار باز کردن درها ، FCW هشدار برخورد از جلو،LKA سیستم کمکی حرکت بین خطوط، LCA سیستم کمکی جابجایی بین خطوط،BSD سیستم تشخیص نقاط کور ،LDW سیستم هشدار عبور از خطوط (مجموعه موسوم به ADAS) مجهز شده است که آن را در بالاترین سطح تکنولوژی و امکانات در بین کراس اوور های موجود در بازار ایران قرار می دهد. این خودرو همچنین به 6 کیسه هوا مجهز شده است.از دیگر امکانات هایما 8S می توان به صندلی راننده 8 حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد 4 حرکته برقی گرمکن دار در کنار صندلی عقب تاشو دوتکه اشاره کرد.

هایما 8S بیشترین سطح امکانات ، مشخصات فنی و تکنولوژی های ایمنی را در بین رقبای این کلاس و همسطح با یک رقیب در بازار دارد. با این حال قیمت آن در بیشترین حالت به 1.6 میلیارد تومان می رسد که با این بودجه شما ممکن است کراس اووری با یک سوم این امکانات را انتخاب کنید. از طرف دیگر، خرید این خودرو با 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی ایران خودرو دلیل مهم دیگری است که 8S را نسبت به دیگر گزینه ها برای انتخاب برتر می کند.

امیرحسین برخورداری
عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط