فونیکسریمکسبهتام

۳۷ درصد خودروهای کشور فرسوده هستند

عصر خودرو- مدیرکل خودرویی وزارت صمت گفت: ۳۸ میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که ۱۲ میلیون آن مربوط به موتور سیکلت‌هاست.

۳۷ درصد خودروهای کشور فرسوده هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، توکلی لاهیجانی مدیرکل خودرویی وزارت صمت در برنامه فرامتن گفت: 38 میلیون خودرو فرسوده داریم که  از این تعداد 12 میلیون موتور سیکلت است و طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان آلایندگی یک موتور سیکلت کاربراتوری  8 برابر سایر وسایل نقلیه است .

    او گفت:  حدود  37 درصد از خودروهای  کشور فرسوده وجود دارد و  میزان  آلاینده‌های کشور  در بخش موتور سیکلت بسیار بیشتر است به طوری که‌  تا سال 96 تنها موتورسیکلت‌های کاربراتوری تولید می‌شد و این موضوع برای ما یک تهدید است و باید از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

    توکلی بیان کرد: یک میلیون 340 هزار خودرو تولید شده و امسال میزان تولید ما افزایش خواهد یافت

    وی گفت: پیش از این اسقاط خودرو تنها و  خاص برای  وارد کنندگان خودرو  بود و از زمانی که  جلوی واردات گرفته شد  میزان اسقاط  خودرو هم کاهش یافت و با آزاد شدن واردات خودرو باید برنامه ریزی کنیم که گواهی صدور اسقاط افزایش نیابد  چراکه  در سال  1401  گواهی اسقاط از 5 میلیون تبدیل شد به شود 20 میلیون فشار به تولید کننده و وارد کننده وارد شد.

    وی بیان کرد: برای تبدیل شدن تهدید به فرصت لایحه  ساماندهی  خودروهای فرسوده  اعلام کرده ایم زمانی  که گواهی اسقاط  صادر می شود  1.5 درصد باید به صندوق اسقاط خودرو واریز شود.

    محصول دوباره به چرخه تولید می رسد

    توکلی  افزود: بسته تشویقی و تنبیهی برای خودرو های اقساطی گذاشته‌ایم و در این زمینه هم آیین‌نامه‌ای را طراحی کرده‌ایم که این آیین‌نامه دارای سه ویژگی است به طوری که قانونی طراحی کرده ایم که اجازه افزایش قیمت دیگر به خودروهای اسقاطی ندهیم و همین موضوع خود باعث می شود که دیگر صاحب خودرو فرسوده انگیزه ای برای نگه داری از خودرو نداشته باشد.

    او بیان کرد: در بسیاری از کشورهای خارجی  در حوزه نوسازی خودرو زمانی که خودرویی فرسوده می شود اجازه افزایش قیمت ندارد اما در ایران برخی اوقات این موضوع برعکس است

    او اظهار کرد: عمر خودروهای فرسوده در بخش سواری 20 سال است و باید برنامه ای را در نظر گرفت که عوامل تشویقی به سمت نوسازی بروند .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط