فونیکسریمکسبهتام

نماینده مجلس:

«ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد» راهکار ناترازی مصرف بنزین

عصر خودرو- -نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت:تصویب قانون ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد در زمینه کاهش مصرف بنزین داخل، کاهش قیمت خودرو در بازار و افزایش درآمدهای پایدار دولت تاثیرگذار است.

«ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد» راهکار ناترازی مصرف بنزین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، محسن دهنوی با اشاره به مصوبه قانون بودجه در خصوص ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد گفت: به گواهی آمارها و تحلیل کارشناسان، مصرف بالای خودروهای ساخت داخل در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر هستند. باید سیاست های عاجل و جدی در این زمینه اتخاذ کنیم.

    دهنوی با اشاره به تصویب قانون ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد را در مجلس گفت: این مصوبه قانون بودجه است و در زمینه کاهش مصرف بنزین داخل، کاستن از قیمت خودرو در بازار و افزایش درآمدهای پایدار دولت تاثیرگذار خواهد بود.

    به گفته این نماینده مجلس، در شرایطی که خودروهای مناطق آزاد امکان تردد در سطح کشور را پیدا می کنند، میزان مصرف بنزین خودروهای داخل کشور کاهش پیدا می کند. موضوع دوم این است که به جای این خودروها در مناطق آزاد خودرو وارد می شود و این به معنای افزایش واردات خودروهای با کیفیت خارجی است که بر کاهش مصرف بنزین اثرگذار خواهد شود.

    وی ادامه داد: پیروی تصویب این قانون، کلیه خودروهای دارای مجوز تردد با پرداخت حقوق ورودی و عوارض متعلقه خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پلاک ملی می‌شوند. وزارت صمت اجازه دارد نسبت به صدور مجوز ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند.

    این نماینده مجلس گفت: تسهیل واردات خودرو و پلاک کردن خودروهای مناطق آزاد به انحای مختلف در کنترل ناترازی و مصرف کمتر بنزین در کشور اثرگذار است. این اقدام، رقابتی به وجود می آورد و خودروسازهای داخل را به سمت اصلاح کیفیت خودروهایشان و کاهش مصرف بنزین سوق می دهد.

    وی تأکید کرد: مصوبه قانون بودجه در خصوص ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد در افزایش درآمدهای دولت نیز اثرگذار است. در حال حاضر، 40 هزار خودروی غیر آمریکایی و زیر 2500 سی سی در مناطق آزاد وجود دارند. با فرض ورود 30 هزار مورد از این خودروها به داخل کشور، با میانگین قیمت (پس از استهلاک) 20 هزار دلاری و تعرفه 100 درصدی و دلار 38، 500 تومانی، 23 همت درآمد زایی برای دولت خواهد داشت.

    دهنوی گفت: واردات خودروهای کم مصرف خارجی و پلاک کردن خودروهای مناطق آزاد به نحوی که بتوانند در کشور تردد داشته باشند، آن طور که شرح داده شد، زمینه را برای رفع ناترازی بنزین فراهم می کند. این امر به معنای جلوگیری از ارزبری در حوزه ی واردات بنزین است.

    به گزارش ایرنا،تا پیش از این خودروهای مناطق آزاد حق تردد در این مناطق را داشتند و امکان ثبت پلاک ملی برایشان وجود نداشت. در راستای تسهیل واردات خودرو و استفاده از خودروهای با کیفیت خارجی در کشور، در قانون بودجه مصوبه ای داشتیم که امکان ثبت ملی خودروهای مناطق آزاد را فراهم کرده است.

    بر اساس این مصوبه، خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آئین نامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوط و حقوق ورودی مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی (مصوب و دارا بودن معاینه فنی متصل به سامانه سیمفا با رعایت قوانین مجاز به پلاک گذاری ملی و واردات به سرزمین اصلی هستند.

    خودروهای مستثنی شده از حکم بند (1) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره 14002/10/1430 مورخ 1400/3/10 مشمول حکم این ماده نیستند.

    در ماده ی 2 این مصوبه آمده است که مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (6) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (12) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1402 است.

    ماده 3 این مصوبه نیز تصریح می کند که پلاک گذاری ملی و واردات خودرو موضوع این تصویب نامه به سرزمین اصلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ تاییدیه، آلایندگی ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمان‌های حفاظت محیط زیست و ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو و با ثبت سفارش و یا ثبت آماری بلامانع است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط