فونیکسریمکسبهتام

خودرو بدون راننده ناسا از گوگل سبقت گرفت

عصر خودرو: محققان ناسا موفق به تولید یک خودرو بدون راننده شده اند که گوی سبقت را از مدعیان این عرصه یعنی گوگل و تسلاموتور ربوده است.

خودرو بدون راننده ناسا از گوگل سبقت گرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در حالیکه تسلا و گوگل برترین جایگاه را در میان سازندگان خودرو بدون راننده به خود اختصاص داده اند، محصول سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، در این رقابت پیشی گرفته است و خودرویی عرضه کرده است که قابلیت های منحصربفرد دارد.
    محققان بر این باورند که ناسا با تکیه بر تئوری هایی که برای طراحی و ساخت فضا پیماها استفاده می شود، موفق به تولید این خودرو شده است.
    خودرو تمام اتوماتیک و برقی ناسا، Modular Robotic Vehicle نام دارد و کاملا مناسب محیط های شلوغ شهری است.
    این خودرو مجهز به سیستم پرواز با سیم (fly-by-wire) است. پرواز با سیم، فناوری است که از سیستم الکتریکی یا الکترومکانیکی به جای سیستم سنتی مکانیکی استفاده می کند. این خودروی دوستدار محیط زیست، از چهار چرخ مستقل که با عنوان e-corner شناخته می شوند، بهره می برد. این چرخ های مستقل امکان حرکت و چرخش 360 درجه خودرو را در مسیرهای بسیار ناهموار فراهم می کنند.
    حدکثر سرعت این خودرو 70 کیلومتر است و با یک بار شارژ باتری قادر است مسافتی در حدود 100 کیلومتر را بپیماید. ابعاد و قابلیت مانور خودرو نیز امکان راهبری و پارک آن را در مناطق شلوغ و پر رفت و آمد به سادگی فراهم می کنند. هریک از چرخ های خودرو گشتاوری معادل 258 نیوتون متر دارند و از طریق یک فرمان کنترل می شوند که شباهت زیادی به فرمان سنتی اتومبیل های موجود در بازار دارد. علاوه بر این، یک دسته کنترل چندمنظوره نیز در اختیار راننده قرار دارد که در شرایط خاص و برای کنترل دقیق و مستقل عملکرد چرخ ها کاربرد دارد.
    از آنجا که چرخ ها هیچ گونه ارتباط مکانیکی با فرمان ندارند، یک نرم افزار کامپیوتری به سادگی می تواند موتور متصل به هر چرخ را از طریق یک سیم کنترل کند. این شیوه کنترل اتومبیل، اصطلاحا پرواز با سیم نامیده می شود. این ویژگی، اتومبیل MRV را به گزینه بسیار مناسبی برای رانندگی بدون سرنشین تبدیل می کند. نقطه ضعف فناوری پرواز با سیم در این است که اختلال در سامانه می تواند منجر به فاجعه شود. به همین علت اتومبیل MRV به سامانه ای متشکل از موتورها و کامپیوترهای پشتیبان مجهز شده است. برای طبیعی تر شدن عملکرد فرمان، این خودرو از سامانه ای بهره می برد که اثر ناهمواری های زمین را روی فرمان شبیه سازی می کند.
    بر اساس اظهارات ناسا، فناوری های مورد استفاده در این خودرو نقش مهمی در بهبود و تولید ماهنوردها و مریخ نوردها و همچنین اتومبیل های آینده دارند.  

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو