فونیکسریمکسبهتام

نرخنامه پارک خودرو در مشهد از اجاره بهای مسکن سبقت گرفت

عصر خودرو : نحوه اخذ عوارض در توقفگاه های حاشیه خیابان در مشهد یکی از مناقشات بین مردم و شهرداری است. در حال حاضر نرخنامه یک ماهه پارک خودرو از اجاره بهای مسکن در این کلانشهر سبقت گرفته است.

نرخنامه پارک خودرو در مشهد از اجاره بهای مسکن سبقت گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، با وجود گذشت چندین سال از پیاده سازی طرح هوشمند ترافیک و پارک خودرو با عنوان «الیت» هنوز این طرح و قوانین آن برای بسیاری از شهروندان روشن و شفاف نیست و حتی تعدادی از اعضای شورای شهر با این موضوع که این شرکت باید توسط بخش خصوصی یا شهرداری اداره شود اختلاف نظر دارند.

    شرکت الیت که تاکنون سه بار به مزایده گذاشته شده در نهایت توسط شهرداری مشهد خریداری شد اما با وجود اینکه دست بخش خصوصی از این طرح کوتاه ماند همچنان نحوه دریافت ها به گونه ای است که مبلغ توقف یک خودرو در کنار خیابان از بهای ماهیانه اجاره بهای مسکن در مشهد سبقت گرفته است.

    زیان مالی انباشته 5 میلیاردی شرکت الیت و تشکیل پرونده تخلف این شرکت در سال 92 در سازمان تعزیرات حکومتی در حالی که 41 درصد سهام این شرکت به شهرداری مشهد تعلق داشت موجب شده تا در سال های گذشته اعتماد از این طرح در شهر مشهد از ذهن مردم رخت ببندد و بسیاری از شهروندان این کلانشهر همچنان خواستار شفاف سازی در خصوص نحوه دریافت عوارض باشند.

    قوانین غیر شفاف

    در این راستا بسیاری از شهروندان و حتی گردشگرانی که به مشهد مقدس سفر کرده و در حاشیه خیابان های این کلانشهر توقف داشته اند ضمن بی اطلاعی از قوانین این طرح هوشمند از نحوه دریافت و میزان بهای تعرفه ها ابراز نارضایتی می کنند.

    علی شاه میرزایی از جمله گردشگران تهرانی است که می گوید: ایام نوروز امسال میهمان امام رضا(ع) در مشهد بودیم و در مراجعه به یکی از مجتمع های تجاری شهر، مامور پارکینگ تقاضای 35 هزار ریال وجه توقف کرد.

    وی افزود: این مامور پارکینگ علت صدور این قبض را بدهکار بودن پلاک خودروی من در مشهد عنوان کرد.

    وی ادامه داد: برای من و همراهانم مشخص نبود که چگونه و چرا و بر اساس چه معیاری من در مشهد بدهکار شدم و لذا روشن نبودن این قوانین برای گردشگران ایجاد شائبه می کند.

    یلدا رحیم پور نیز با بیان اینکه سال ها است از پیاده سازی این طرح در مشهد مقدس می گذرد، گفت: هنوز با وجود گذشت این همه سال مردم مشهد نمی دانند که در نهایت پارک نیم ساعت نخست در حاشیه خیابان رایگان است یا خیر؟

    وی افزود: با توجه به اینکه بارها اعلام شده که نیم ساعت نخست توقف رایگان است اما درعمل ثابت شده که این وعده صحت نداشته یا اعمال نشده است.

    وی گفت: در زمان های گذشته دستگاه هایی به نام پارکومتر در کنار خیابان ها وجود داشت که مردم و رانندگان به ازای زمانی که نیاز به توقف داشتند درون دستگاه سکه می انداختند و هیچ شک و تردیدی برای مردم به وجود نمی آمد، لذا بهتر است که این دستگاه ها با کارکرد دیجیتال در شهر دوباره نصب شود تا ضمن بی نیازی از این تعداد پارکبان، درگیری های زبانی و فکری مردم با شهرداری نیز رفع شود.

    زیر ساخت ها آماده نیست

    حسینی یکی از شهروندان مشهدی نیز در این راستا گفت: در شهری که هنوز تمامی زیر ساخت های حمل و نقل آن از جمله مترو آماده نیست نباید هر روز تعرفه پارک خودرو را افزایش داد و فشار را بر روی خودروهای شخصی گذاشت.

    وی با ناعادلانه خواندن نحوه دریافت میزان پارک بهاء گفت: اگر مترو به تمامی نقاط شهر کشیده شده بود و تمامی استاندارد های لازم در اتوبوسرانی برای شهروندان فراهم بود آن وقت می شد که تردد با خودرو را لوکس دانست و برای آن عوارض بیشتری تعیین کرد اما در زمانی که مسئولان می گویند از تمام ظرفیت اتوبوسرانی در سال گذشته استفاده نشده و 700 اتوبوس در پارکینگ ها خوابیده بودند نباید فشار را بر روی مردم وارد کرد.

    نرخنامه پارک خودرو ها غیر کارشناسی است

    عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در ارتباط با وضعیت مدیریت شرکت ترافیک هوشمند الیت اظهار کرد: تشکیل شرکت الیت و انتقال تمام سهام آن به شهرداری باید به تصویب شورای شهر برسد که این مهم رخ نداده است.

    محمدرضا دیمه کار در گفتگو با مهر بیان کرد: در حال حاضر مشخص نیست شرکت الیت بر چه مبنایی، بهای پارک در حاشیه خیابان‌ها را از مردم دریافت می‌کند و لازم است که در تصمیمات شهری پارلمان‌های محلی برای شهر تصمیم بگیرند.

    وی با اشاره به تعرفه های پیشنهادی شهرداری مشهد برای پارکینگ های حاشیه ای عنوان کرد: در بحث پارک هوشمند الیت معابر شهر مشهد را تقسیم به سه گروه کردند که متاسفانه هیچ گونه کار کارشناسی در آن دیده نمی شود.

    عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: برای نمونه معابر بلوار الهیه را که از معابر کم ترافیک شهر مشهد است در گروه «الف» قرار دادند و معابر پر رفت‌وآمد و پر ترافیکی همچون فلسطین و احمدآباد را در گروه «ب» قرار دادند که نشان از عدم کار کارشناسی در این موضوع دارد.

    وی تأکید کرد: هر چه بتوانیم از مشکلات این مصوبه بکاهیم در واقع به شهروندان کمک کرده ایم در همین راستا باید بازنگری مناسبی در تعرفه های پارک در مقابل بیمارستان ها که محلی برای پارک وجود ندارد، گرفته شود.

    وی اضافه کرد: بهتر است این موضوع توسط کمیسیون حمل و نقل مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

    دیمه‌کار تصریح کرد: شهرداری مشهد در تعیین تعرفه ها باید بر مبنای رقم‌هایی که در کمیسیون ماده صد در مورد جرائم پارکینگ در نظر گرفته شده عمل کرده و در پارکینگ های عمومی شهر مشهد هزینه کند.

    وی عنوان کرد: چنانچه مدیریت شهری در کنار هر بیمارستان پارکینگ‌های لازم را ایجاد کند، می تواند جرائم تعیین شده در گروه بندی ها را دریافت کند از این جهت، در حال حاضر که در معابر کنار بیمارستان پارکینگی وجود ندارد نمی تواند از شهروندان جریمه ای دریافت کند.

    فضای حاشیه خیابان ها متعلق به مردم است

    رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: به نظر می‌رسد گروه های قیمتی مشخص شده برای دریافت بهای پارک حاشیه‌ای همراه با کار کارشناسی نبوده است.

    غلامرضا صاحبی به مهر گفت: چگونه است که گروه قیمتی بولوار شاهد واقع در محدوده قاسم آباد، «الف» تعیین شده اما این گروه در خیابان پاستور که ترافیک زیادی دارد دارای گروه قیمتی «ب» است.

    وی گفت: فضای پارک در حاشیه خیابان‌ها متعلق به همه شهروندان است و نباید تنها مورد استفاده کسبه قرار گیرد بلکه باید با اتخاذ تدابیری، امکان استفاده همه شهروندان از فضای پارکینگ‌های حاشیه‌ای فراهم شود.

    نرخ پارکینگ از اجاره بها منزل مسکونی بیشتر است

    عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه در حال حاضر شهر بسیار گران اداره می شود اظهار کرد: برای پارک یک ماشین در خیابان 10 متر مربع فضا نیاز است، اگر قرار باشد یک ماشین در طی روز در یک فضای پارک حاشیه ای توقف داشته باشد باید روزانه 25 هزار تومان هزینه پرداخت کند که این میزان هزینه در ماه به 750 هزار تومان می رسد.

    جواد ستاری افزود: یک آپارتمان 60 متری در یکی از مناطق متوسط شهر مشهد ماهیانه 750 هزار تومان اجاره بها نیاز دارد و در طرفی دیگر باید برای اشغال 10 متر مربع در کنار خیابان 750 هزار تومان پرداخت کرد.

    سقف پارک خودرو روزانه 25 هزار تومان است

    رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری مشهد اظهار داشت: از زمانی که شرکت الیت در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته است، 70 هزار و 614 خودرو در 30 معبر اعمال قانون شده‌اند.

    سید مهدی امامی میبدی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سال گذشته 71 درصد خودروها در کمتر از 30 دقیقه از پارک خودرو حاشیه خیابان‌ها استفاده کردند عنوان کرد: تنها 29 درصد از خوردروها بیش از 30 دقیقه از این پارکینگ‌ها استفاده کردند.

    وی در خصوص تعرفه های توقف در هر یک از معابر 118 گانه پارکینگ های حاشیه ای شهر مشهد، تصریح کرد: توقف در هر معبر طرح پارکینگ حاشیه ای تا 30 دقیقه نخست رایگان است و با تصویب شورای شهر مشهد بعد از 30 دقیقه بر اساس جدول بین 600 تا 800 تومان برای خودرو هزینه منظور می‌شود.

    امامی میبدی اضافه کرد: به ازای هر یک ساعت به تعرفه‌های مربوطه 15 درصد اضافه شده و سقف نهایی هر روز بیش از 25 هزار تومان محاسبه نخواهد شد.

    تعرفه ها نیاز به بازبینی دارد

    رئیس کمیسیون مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز در مخالفت با تعرفه پارکینگ های حاشیه ای سطح شهر، اظهار کرد: متاسفانه در تقسیم بندی خیابان‌ها و تعیین تعرفه ها کار کارشناسی انجام نشده است.

    سیدعبدالکریم جوادی به مهر گفت: در همین راستا ضروری است لایحه مذکور به کمیسیون بازگردد تا این تقسیم‌بندی‌ها اصلاح شود، اگر مصوبه قبلی شورا در خصوص بهای پارکینگ‌های حاشیه ای اجرایی نشده، نباید اینگونه به نظر برسد که شورای چهارم نرخ‌ها را افزایش داده است.

    وی ادامه داد: این افزایش برای برخی از شهروندان که برای امور درمانی به مراکز درمانی مراجعه می کنند ایجاد مشکل خواهد کرد زیرا آنان باید به ازای چند ساعت توقف، مبلغ قابل توجهی را پرداخت کنند.

    طرح پارک هوشمند در استای تحقق عدالت شهری است

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در ارتباط با وضعیت مدیریت شرکت ترافیک هوشمند الیت، اظهار داشت: شرکت خصوصی الیت که مجری اجرای طرح پارکینگ حاشیه‌ای در مشهد بود با تاکید شورای شهر کنار گذاشته ‌شد و مقررشد تا شفاف‌سازی وضعیت کاری و درآمدها، این شرکت توسط شهرداری اداره شود.

    هوشنگ غلامزاده در گفتگو با مهر بیان کرد: در حال حاضر تمام سهام شرکت ترافیک هوشمند الیت در اختیار شهرداری مشهد است، این شرکت با تمام نیروهای خود تسویه حساب و سهام خود را به شهرداری مشهد واگذار کرده است.

    وی هدف از اجرای طرح پارکینگ در حاشیه معابر شهر مشهد را رعایت عدالت اجتماعی و مهیا شدن امکان توقف وسایل نقلیه برای همه شهروندان دانست و ادامه داد: بعد از مطالعات اولیه به دنبال تصویب و اجرایی کردن این طرح بودیم زیرا این طرح می‌تواند روند ارائه خدمات پارک را بهبود بخشد.

    وی بیان کرد: مطابق تایید شورای عالی ترافیک کشور، طرح پارک حاشیه‌ای در 118معبر مشهد با ظرفیت 28 هزار و 328 فضای توقف وسایل نقلیه اجرایی خواهدشد که این تعداد پیش از این، 7 هزار و 325 مورد بود.

    غلام زاده ادامه داد: شرکت ترافیک هوشمند الیت تمامی زیر ساخت‌ها را در رابطه با پارک حاشیه‌ای فراهم کرده از این رو، شهرداری مشهد نیز با این امکانات به کار ادامه می‌دهیم تا مردم بتوانند به صورت عادلانه از این خدمات استفاده کنند.

    وی با اشاره به مزایده این شرکت در گذشته خاطرنشان کرد: این شرکت تاکنون سه بار به مزایده گذاشته شده بود که سرانجام پس از عدم علاقه سرمایه گذاران بخش خصوصی، شهرداری تمام سهام این شرکت را به قیمت هشت میلیارد تومان خریداری کرد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو