فونیکسریمکسبهتام

ره‌آورد دو سال آمد و شد با پژو

از صادرات خودرو‌های لوکس به ایران تا موکول کردن همکاری به لغو تحریم

عصر خودرو : پس از دو سال رفت و آمد مدیران ایران خودرو و پژو، مدیرعامل این شرکت فرانسوی اخیراً در حالی از برنامه‌ریزی برای صادرات خودروهای گران‌قیمت به ایران و تولید خودرو در برنامه‌ای میان‌مدت و بعد از لغو تحریم‌ها خبر داده که سهم خودروهای لوکس و گران قیمت در بازار خودروهای داخلی بسیار ناچیز است و اصولاً قرار نیست خودروسازان ایرانی به واردکننده خودرو تبدیل شوند.

از صادرات خودرو‌های لوکس به ایران تا موکول کردن همکاری به لغو تحریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، ماکسیم پیکا مدیرعامل شرکت پژو اخیراً اظهارنظری در مورد همکاری با ایران داشته که بازخوانی این اظهارات، نکات جالبی را یادآور می‌شود.

    مدیرعامل پژو در جدیدترین اظهار نظر خود از برنامه این شرکت فرانسوی برای صادرات خودروهای گران‌قیمت از اروپا به ایران در مرحله اول همکاری با ایران خودرو خبر داده و گفته است که این صادرات انجام خواهد شد تا وجهه پژو در ایران تقویت شود و بعد از آن، در داخل ایران برای تولید خودروهای ارزان‌تر اقدام خواهیم کرد.

    این اظهارات ماکسیم پیکا در حالی صورت گرفته که در کشور ما مصرف‌کنندگان خودروهای لوکس و گران‌قیمت، سهم کوچکی در خریداران بازار خودرو دارند و در واقع استراتژی اصلی خودروسازان ایرانی همواره تولید خودرویی با قیمت مناسب و قابل استفاده برای مردم بوده است.

    به این ترتیب مشخص نیست مدیر عامل پژو که شرکتش با مشکل فروش روبرو است، با چه استدلالی از صادرات خودروهای گران‌قیمت خود به ایران خبر داده است.

    در حال حاضر ایران خودرو ظرفیت تولید 600 هزار دستگاه خودرو را دارد که برای اقتصادی بودن این تیراژ باید برای تولید خودروهایی اقدام کند که از نظر قیمتی در سطح مناسبی قرار داشته باشند، همین مسئله در کنار کیفیت مناسب، عاملی برای افزایش تقاضای خرید خودرو و رفع رکود موجود در صنعت خودرو خواهد شد.

    مدیر عامل پژو در حالی در شرایط موجود بر صادرات خودروهای گران‌قیمت به ایران تأکید دارد که مسئولان ایران خودرو محور اصلی مذاکره با طرف فرانسوی را آغاز دوباره تولید محصولات پژو در ایران عنوان می‌کنند. در این وضعیت حتی اگر قرار باشد تعداد محدودی خودروی ساخته شده به ایران صادر شود، باز هم دردی از دردهای صنعت خودروی کشور را درمان نخواهد کرد.

    * برنامه میان مدت پژو برای تولید در ایران

    ماکسیم پیکا در کنار این مسئله به موضوع سرمایه‌گذاری میان مدت در ایران اشاره و عنوان کرده است که پژو تمایل دارد در میان مدت در ایران، خودرو تولید کند.

    وی در عین حال با اشاره به مذاکرات در حال انجام توسط گروه 1+5 ، گفته است در صورت دستیابی به توافق نهایی، تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد که امیدواریم این اتفاق در ماه ژوئن بیفتد.

    به این ترتیب، وی همکاری پژو با ایران را به لغو تحریم‌ها علیه ایران موکول کرده است و در کنار این مسئله تأکید پیکا بر تولید خودرو در ایران در یک برنامه میان مدت نشان می‌دهد که حتی این شرکت بلافاصله بعد از برداشتن تحریم‌ها نیز به سرعت وارد عمل نخواهد شد و همکاری خود را برای تولید خودرو در ایران آغاز نخواهد کرد.

    این در حالی است که حدود 2 سال است مسئولان ایران خودرو مرتباً از مذاکره با پژو برای تولید و سرمایه‌گذاری در ایران خبر می‌دهند، اما ظاهرا تاکنون حتی یک توافق اولیه نیز بین دو طرف به امضا نرسیده است.

    در این شرایط مشخص نیست که دلیل اصلی تأکید مدیران ایرانی بر همکاری با شرکت پژو چه چیزی است و چرا در وضعیتی که پژو برای همکاری با ایران قید و شرط می‌گذارد و از اجرای برنامه میان مدت و همکاری پس از برداشتن تحریم‌ها خبر می‌دهد، خودروسازان ایرانی به دنبال مذاکره با شرکت‌های دیگر نمی‌روند و همچنان بر همکاری با پژو اصرار دارند.

    * عدم حضور پژو در بازار رقابتی آمریکا

    اگر قرار است همکاری با پژو به بعد از لغو تحریم‌ها موکول شود بدیهی است در آن زمان قدرت چانه‌زنی ایران در عرصه بین‌المللی افزایش خواهد یافت و می‌توان با شرکت‌های قوی‌تر از پژو وارد مذاکره شد. شرکت‌های ژاپنی مانند هیوندایی، تویوتا و میتسوبیشی، شرکت‌های آلمانی مانند BMW و فولکس واگن و یا شرکت‌های مطرح ایتالیایی.

    خودروسازان ایرانی در حالی بر ادامه مذاکره با شرکت بحران زده پژو تأکید دارند که این شرکت در اروپا کمترین سهم بازار را دارد و در عین حال در بازار آمریکا که رقابتی‌ترین بازار محسوب می‌شود، حضوری ندارد، زیرا قدرت رقابت در این بازار را نخواهد داشت.

    تجربه همکاری با شرکت پژو طی 20 سال گذشته، درس‌های زیادی را به صنعت خودرو داده که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. در این میان، نظارت دقیق مسئولان وزارت صنعت و همچنین دستگاه‌های ناظر مانند مجلس و یا دستگاه‌های امنیتی در نحوه همکاری مجدد با شرکت‌های خارجی از جمله پژو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا مجدداً شاهد ایجاد خسارت اقتصادی برای کشور نباشیم و جهت‌گیری مناسبی در صنعت خودرو صورت گیرد.

    * حمایت عجیب وزارت صنعت از کوتاهی فرانسوی‌ها

    در این زمینه موضع‌گیری صالحی‌نیا معاون امور تولید وزیر صنعت قابل تأمل است. وی می‌گوید: شرکت هایی مانند پژو و یا رنو خلف وعده ای در حق ما نکرده‌اند و هر کدام حاضرند با ما همکاری کنند ولی در بعضی از زمان‌ها شرایط تحریم، ویژه می‌شود که کاری از دست آنها بر نمی آید.

    صالحی نیا با بیان اینکه ما در برابر شرکت های خارجی برخورد حذفی نمی کنیم، می‌گوید: شرکت هایی مانند پژو قابلیت هایی دارند که شانس انعقاد قرارداد با آنها را از دست نمی دهیم و قصد نداریم که در این خصوص برخورد حذفی کنیم.

    وی که در هیأت مدیره شرکت ایران خودرو عضویت دارد، در حالی به حمایت از شرکت پژو می‌پردازد که خسارت ناشی از خروج یک شبه پژو از ایران، حداقل 800 میلیون یورو یعنی معادل 3.2 تریلیون تومان برآورد می‌شود.

    در چنین شرایطی انتظار می‌رود وی به عنوان یک مقام مسئول در وزارت صنعت به حفظ منافع ملی توجه بیشتری داشته باشد و از کنار خسارت‌هایی که شرکت پژو طی سال‌های گذشته به کشور ما وارد کرده و همچنین بدقولی‌های این شرکت اروپایی به سادگی نگذرد.

    در عین حال، امید می‌رود اگر در نهایت قرار شد با توجه به منافع ملی، باز هم شرکت پژو به عنوان شریک کشورمان در تولید خودرو وارد شود، فکری به حال از رده خارج کردن مدل‌های بسیار قدیمی محصولات این شرکت از بازار و صنعت خودرو ایران شود و به جای آن، تولید خودروهایی که ارزان قیمت و پرمشتری باشند در دستور کار قرار گیرد، زیرا واردات خودروهای لوکس برای صنعت خودروی ما چاره‌ساز نیست و قرار نیست خودروسازان ما به واردکننده خودرو تبدیل شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو