فونیکسریمکسبهتام

فایننشال تایمز نوشت

پژو و دیگر شرکت‌های اروپایی آماده بازگشت به ایران

عصر خودرو : روزنامه فایننشال تایمز، نوشت شرکت خودروسازی پژو و دیگر شرکت‌های اروپایی خود را برای بازگشت به ایران آماده می‌کنند.

پژو و دیگر شرکت‌های اروپایی آماده بازگشت به ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، وقتی تحریم‌های غرب سه سال قبل شرکت پژو سیتروئن پی اس ای را از عرضه خودرو به ایران منع کرد، این شرکت خودروساز فرانسوی از دسترسی به دومین بازار بزرگ خود محروم شد. تا آن زمان، این شرکت هر ساله نزدیک به نیم میلیون دستگاه خودرو در ایران می فروخت.

    بر اساس اطلاعات ثبت و بنا بر اعلام یک فرد نزدیک به شرکت پژو، حدود 300 هزار دستگاه خودرو پژو سال گذشته فقط در ایران به ثبت رسید، زیرا شرکایی که زمانی خودروها را پس از دریافت از پژو به صورت کیت در داخل تولید می کردند، ظاهرا این بسته‌ها را از جاهای دیگری وارد می کردند.

    با این وصف، این مورد نشان می دهد که وقتی تحریم های ایران به تدریج لغو شود، این شرکت مجددا می تواند به چه پول هنگفتی دست یابند.

    به گفته منابع نزدیک به شرکت پژو، این شرکت ماه گذشته یک موافقت نامه غیرالزام آور با شرکت ایران خودرو برای سرمایه گذاری مشترک 50-50 برای تولید مشترک خودرو در اسرع وقت امضا کرد.

    پژو فقط یکی از چندین شرکت اروپایی -- شامل شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، صنعت و مالی -- است که پس از دستیابی قدرت‌های جهان به یک توافق مقدماتی با ایران، خود را برای بازگشت به ایران آماده می کنند.

    برای حصول توافق نهایی هنوز تا 30 ژوئن مهلت باقی است، اما اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آنگاه کاهش تحریم های تجارت و سرمایه گذاری خارجی باید شروع شود.

    برخی از بزرگترین گروه‌های اروپایی از قبل سرگرم آماده کردن مقدمات شده اند و یکی از نویدبخش ترین حوزه‌ها نیز حوزه انرژی بوده است.

    پاتریک پویان Patrick Pouyanne مدیر اجرایی گروه انرژی توتال فرانسه ماه آوریل گفت که او به فکر بازگشت به ایران است.

    وی گفت :ایران دومین ذخایر گازی بزرگ جهان را پس از روسیه دارد و ما بازگشت به این کشور را به محض لغو تحریم‌ها بررسی خواهیم کرد. ایران همچنین چهارمین ذخایر نفتی بزرگ جهان را دارد.

    توتال از سال 1995 تا 2000 همراه با شرکای روسی و آسیایی خود یک پروژه دو میلیارد دلاری در ایران داشت. این شرکت می گوید هنوز تصمیمی درباره طرح‌های جدید گرفته نشده است.

    بیژن زنگنه ، وزیر نفت ایران -- که در دهه 1990 توتال، رویال داچ شل، انی ایتالیا و استاتویل نروژ را به رغم تحریم‌های آمریکا به سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران ترغیب کرد -- تصریح کرده است که ایران آماده استقبال از سرمایه گذاری است.

    شرکت‌های کشورهایی مانند لهستان که به طور سنتی مناسبات قابل توجهی با ایران نداشته اند، نیز سرگرم بررسی سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران بوده اند.

    مسئولان شرکت پی کی ان اورلن PKN Orlen ، بزرگترین شرکت پالایش نفتی لهستان، در دیدار اوایل این ماه از تهران که در چارچوب سفر یک هیئت تجاری لهستان به ایران انجام گرفت، علاقه مندی این شرکت را برای فعالیت در ایران اعلام کرد .

    یکی از سخنگویان پی کی ان اورلن گفت: هرچند هنوز زود است که درباره نتایج معین ماموریت این شرکت اظهار نظر شود ایران ، به ویژه در خصوص نفت و مشتقات نفتی،  یک بازار بسیار نویدبخش تلقی می شود.

    در بخش دیگری از بازار خودرو، شرکت رنو پیشتر عرضه کیت‌های خودرو به ایران را در سطحی پایین آغاز کرده که این مطابق با کاهش اخیر برخی تحریم‌های ایران بوده است.

    این گروه خودروسازی فرانسه که سال گذشته یک کاهش درآمد 512 میلیون یورویی از محل فعالیت های خود در ایران داشت، اعلام کرد «تحولات دیپلماتیک را به دقت زیر نظر دارد تا در صورت لزوم برای ازسرگیری سطح عادی فعالیت‌های خود (در ایران) آماده باشد.»

    رنو همچنین یکی از شرکت‌های بین المللی است که آماده است از یک نقدینگی بادآورده کوتاه مدت برخوردار شود، زیرا لغو تحریم‌های مالی موجب آزاد شدن پول‌هایی می شود که در حساب‌های بانکی در ایران مسدود شده است.


    بخش اعظم فعالیت‌های مقدماتی شرکت های اروپایی به تشویق دولت هایی بوده است که مشتاقند به بازگشت صنایع خود به بازاری کمک کنند که زمانی بسیار پررونق بود.

    سال گذشته فرانسه یکی از نخستین کشورهایی بود که هیئتی را متشکل از 100 شرکت به تهران فرستاد که این بزرگترین نمایش حاکی از علاقه مندی شرکت‌های غربی به ایران در بیش از یک دهه گذشته بود.

    شرکت‌های توتال، آلستوم، گروه مخابرات اورانژ Orange و رنو از جمله شرکت‌هایی بودند که در این سفر سه روزه به ایران حضور داشتند.

    از آن پس، کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، اتریش، و پرتغال همگی هئیت‌های خود را به ایران فرستاده اند و آخرین آنها نیز لهستان بوده است.

    خانم کاتاژینا کاسپرچیک Katarzyna Kacperczyk معاون وزیر امور خارجه لهستان در راس یک هیئت 70 نفره برای بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش های عمدتا کشاورزی ، انرژی و تولید به ایران سفر کرد.

    وی گفت :«شرکت‌های لهستانی، که پس از 25 سال تغییر و تحولات اقتصادی بسیار رشد کرده اند، اکنون به شکل بی سابقه ای سرگرم توسعه فعالیت های خود در بازارهای غیراروپایی هستند.»

    کاسپرچیک افزود :«اینکه ایران یک بازار تقریبا 80 میلیون نفری دارد، و چشم اندازهای توسعه هرچه بیشتر این بازار به سبب نتیجه مثبت مذاکرات بین المللی کنونی، خود گویای همه چیز است.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو