فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران :

طبق قانون باید با قاچاق سوخت کامیون‌های ترک برخورد شود

قاچاق ماهانه ۳۶ میلیون لیتر سوخت

عصر خودرو : مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک گفت: بر اساس قانون باید با قاچاق سوخت کامیون‌های ترکیه در مرز که به ۳۶ میلیون لیتر در ماه می‌رسد، برخورد شود.

طبق قانون باید با قاچاق سوخت کامیون‌های ترک برخورد شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، علیرضا دشتانی با اشاره به ورود کامیون‌های ترانزیتی کشور ترکیه به ایران اظهار داشت: یکی از موضوعات مربوط به این کامیون‌ها، قاچاق سوخت بوده، زیرا اکثر ماشین‌های آنها دارای باک اضافه و دو جداره هستند و تمایل ندارند بدون سوخت ایران، مسافت ترانزیتی خود را طی کنند.

    مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران با بیان اینکه در حال حاضر یکی از دلایل صف طولانی کامیون‌های ترک در خاک خودشان مربوط به کنترل و نظارت سازمان راهداری پایانه‌ها برای بررسی باک اضافه این کامیون‌ها است، تصریح کرد: باک اضافه کامیون و اضافه بردن گازوئیل از نگاه قانون، قاچاق بوده و فرقی نمی‌کند که شیوه آن چگونه باشد. طبق ماده 113 امور گمرکی و ماده 20 نحوه مبارزه با کالاهای قاچاق، سوخت اضافی که این کامیون‌ها از سوخت یارانه‌ای ایران استفاده می‌کنند، قاچاق محسوب می‌شود و باید طبق قانون با آن برخورد شود، زیرا تخلف است.

    وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته قرار بود باک سوخت کامیون‌های ترک پلمب شود و سوخت ایران استفاده نکنند، تصریح کرد: گویا این موضوع مقرون به صرفه نبوده و یا اینکه در داخل کشور، باک‌ها را باز کرده و تخلف صورت می‌گرفته است و گزارش تخلفات آنها نیز موجود است.

    دشتانی عنوان کرد: روزانه 200 کامیون ترکیه به داخل کشور وارد می‌شود که در ماه حدود 6 هزار وسیله خواهد شد که حدود 30 درصد این ماشین‌ها قاچاق سوخت دارند، اما به نظر می‌رسد باید طبق قانون با آنها برخورد شود.

    مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران با بیان اینکه نباید اجازه دهیم از سوخت یارانه‌ای کشور توسط کشورهای خارجی استفاده شود، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم موضوع سوخت و قاچاق جولانگاهی برای دیگر کشورها باشد، زیرا همین کشور ترکیه با یک کامیون ایرانی که سیگار قاچاق حمل می‌کرده چنان برخوردی کردند که حتی خودروی آن را به حراج گذاشتند، آیا در کشور ما نیز چنین برخوردی وجود دارد؟

    سوختی که در داخل به وسایط نقلیه داخلی داده می‌شود، یارانه‌ای بوده و کامیون‌های ترکیه نیز از این یارانه بهره‌مند می‌شوند و طی ماه‌های اخیر، سازمان راهداری این قیمت را برای کامیون‌های ترک بین 800 تا 900 تومان تعیین کرد و مسئولان این کشور در اقدامی 50 یورو به عنوان عوارض خاک از کامیون‌های ایرانی اخذ کرده و به همین دلیل در جلسه‌ای مباحث و سوخت به حالت قبل بازگشت، اما به نظر می‌رسد کامیون‌های ترک از سوخت یارانه‌ای ایران، قاچاق انجام می‌دهند که این موجب هدر رفتن منابع داخلی و به نوعی باج سیاسی به کشور ترکیه محسوب می‌شود.

    با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت با وجود باک 6 هزار لیتری و تردد روزانه 200 کامیون در هر ماه 36 میلیون لیتر سوخت توسط کامیون‌های ترک قاچاق می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو