فونیکسریمکسبهتام

صندوق بین المللی پول:

یارانه انرژی یک عامل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در جهان است

عصر خودرو : صندوق بین المللی پول کل یارانه انرژی پرداختی در جهان طی سال ۲۰۱۵ را ۵.۳ تریلیون دلار پیش بینی و تاکید کرد پرداخت یارانه برای مصرف انرژی موجب بروز مشکلات سلامت شهروندان و آلودگی هوا می شود.

یارانه انرژی یک عامل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در جهان است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول طی گزارشی اعلام کرد در سال جاری میلادی، 5.3 تریلیون دلار، معادل 6.50 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان، صرف پرداخت یارانه انرژی می شود.

    این برآوردها تکان دهنده است. این رقم احتمالا از کل هزینه های بهداشتی و درمانی کشورها که در سال 2013 توسط سازمان بهداشت جهانی برآورد شده بود (6 درصد تولید ناخالص داخلی)  فراتر می رود.

    همچنین بررسی های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که پرداخت یارانه انرژی تاثیر منفی ای بر بهره وری اقتصادی کشورها دارد و موجب نابرابری می شود.

    رقم یارانه های انرژی در سال 2015، بیش از 2 برابر 2 تریلیون دلاری است که صندوق بین المللی پول قبلا برای سال 2011 ارزیابی کرده بود.

    این گزارش افزود: هرچند حجم عظیم این برآورد ممکن است تعجب برانگیز به نظر برسد، اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که پرداخت یارانه برای مصرف انرژی تا چه میزان موجب بروز مشکلات سلامت شهروندان و آلودگی هوا می شود. تنها در چین، سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که سالانه بیش از یک میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا اتفاق می افتد.

    بسیاری از کشورها گام هایی را برای کاهش اختصاص یارانه سوخت برداشته اند. چند کشور شکاف بین قیمت های داخلی و بین المللی را کاهش داده اند و موجب کاهش 190 میلیارد دلاری یارانه اختصاص داده شده به سوخت بین سال های 2011 تا 2015 شده اند. کشورهایی که در نظام اختصاص یارانه ها اصلاحاتی را اعمال کرده اند عبارتند از: آنگولا، کامرون، ساحل عاج، مصر، هند، اندونزی، اردن، مالزی، موریتانی، مکزیک، مراکش، سودان، تایلند، تونس و یمن. کاهش قیمت نفت فرصتی طلایی برای کشورها فراهم ساخته تا اصلاحات خود در زمینه کاهش یارانه انرژی را به پیش ببرند.

    این گزارش در پایان نوشت: صندوق بین المللی پول همواره اعلام کرده است که واقعی کردن قیمت های انرژی به دولت های ملی کمک می کند تا نه تنها در هزینه محیط زیست، بلکه در زمینه رشد اقتصادی و تامین هزینه های مالی نیز به اهداف خود دست یابند. کاهش یارانه انرژی و واقعی کردن قیمت ها موجب منتفع شدن دولت ها به میزان حدود 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد شد. واقعی شدن قیمت ها موجب کاهش مصرف نیز می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو