فونیکسریمکسبهتام

مشاور انجمن خودروسازان :

بازار اصلح ترین گزینه برای قیمت گذاری خودرو است

عصر خودرو : مشاور انجمن خودروسازان با بیان اینکه خودروسازان کلا با قیمت‌گذاری توسط نهادهای دولتی یا غیر دولتی مخالف هستند، گفت: دولت و یا هر نهادی دولتی یا غیر دولتی باید از این عرصه کنار بروند تا قیمت خودرو در بازار تعیین شود.

بازار اصلح ترین گزینه برای قیمت گذاری خودرو است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، داوود میرخانی‌رشتی  پیرامون خروج قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت، اظهار کرد: بطور کلی خودروسازان  با مبحث قیمت‌گذاری توسط هر نهادی، دولتی یا غیر دولتی مخالف هستند.

    مشاور انجمن خودروسازان در تشریح دلایل مخالفت خودروسازان با قیمت گذاری، تصریح کرد: دلیل اول اینست که خودرو کالای انحصاری نیست. دلیل بعدی اینکه حتی اگر خودرو یک کالای انحصاری بود، در کدام کشور دنیا قیمت‌گذاری به صورت تحمیلی انجام می‌گیرد؟ یک نمونه برای آن مثال بیاورند. مثلاً بگویند شرکت اپل انحصاری است و دولت آمریکا برای آن قیمت‌گذاری کرده است.

    او افزود: خودروسازان معتقدند باید قیمت‌ گذاری خودرو به بازار واگذار شود تا با رقابتی شدن کالا، مردم تصمیم بگیرند که آن خودرو را بر حسب نیاز و بودجه ای که دارند بخرند یا نخرند. این واکنش بازار بزرگترین علائم هشداردهنده به خودروسازان است که متوجه شوند آن محصول گران است یا ارزان؟ با کیفیت هست یا بی کیفیت؟

    این فعال بازار با تاکید براینکه دولت و یا هر نهادی دولتی یا غیر دولتی باید از این عرصه کنار بروند تا قیمت خودرو در بازار تعیین شود، تاکید کرد: چندی پیش مطرح شد که  قیمت‌گذاری خودرو به بورس کالا  سپرده شود در حالیکه اجرای این سیاست هم نادرست بود و به نظر می رسد دولت از این مساله عقب نشینی کرد. در بورس کالاهایی مانند طلا، مواد پتروشیمی و... که از حجم تولیدی بالایی برخوردار  و آماده هستند و  خریدار آن را به صورت فله‌ای می توانند بخرند عرضه می شود. نه اینکه کالایی چون خودرو را محدودیت عرضه دارد را بخواهیم به بورس کالا وارد کنیم.

    او درباره اینکه شنیده شده است مجددا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان وارد قیمت گذاری خودرو خواهد شد، تاکید کرد: نباید به عقب بازگردیم و اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.چراکه به معنای از چاله به چاه افتادن است.

    میرخانی رشتی افزود: سازمان حمایت از مصرف کنندگان  مطابق مصوبه شورای اقتصاد در سال 1383 موظف شده بود  که قیمت‌ خودرو را در حاشیه بازار و حداقل  پنج درصد زیر قیمت بازار قیمت‌گذاری کند. این مصوبه شورای اقتصاد بود، منتهی در دولت قبلی آن را بهم زدند و پای شورای رقابت به میان آمد و طور دیگری قیمت‌گذاری را انجام دادند.

    مشاور انجمن خودروسازان تاکید کرد: همیشه در همه جای دنیا قیمت بازار ملاک است و باید از این تجربه دنیا استفاده کرد و از آزمودن سیاستی که قبلا آزموده شده و نتیجه نداشته است بپرهیزیم. اکنون وقت آزادسازی قیمت خودرو است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو