فونیکسریمکسبهتام

بازار راکد خودرو چه عکس‌العملی در برابر افزایش وام خودرو نشان می‌دهد؟

عصر خودرو : شورای پول و اعتبار در راستای کمک به رونق بازار خودرو، وام خودرو را از ۷ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش داده است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند افزایش وام خرید خودرو تنها می‌تواند تقاضا را برای خودروهای ارزان افزایش دهد.

بازار راکد خودرو چه عکس‌العملی در برابر افزایش وام خودرو نشان می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو چند روزی است که رنگ و بوی دیگری را به خود گرفته است. براساس شنیده‌ها، خودروسازان درخواست افزایش قیمت 15 درصد را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند و منتظر تصمیم این شورا هستند.

    حرف و حدیث‌های افزایش قیمت خودرو از ابتدای سال‌جاری شنیده می‌شد. پس از اعلام تفاهم لوزان، بسیاری از مردم منتظر ارزانی خودرو بعد از لغو تحریم‌ها بودند، اما خودروسازان نه‌تنها به این فکر نیستند، بلکه در حال چانه‌زنی برای افزایش قیمت‌هایشان هستند.

    توجیه خودروسازان نیز برای این افزایش قیمت‌ها، بالا رفتن هزینه‌های حقوق و دستمزد، تورم و افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. در آن سوی میدان نیز، افکار عمومی قرار دارند که به هیچ عنوان راضی به افزایش قیمت خودرو نیستند. همه این موضوعات در حالی در اطرافمان مشاهده می‌شود که بازار خودرو طی یک‌سال اخیر به شدت تحت‌تاثیر رکود بوده است.

    شورای پول و اعتبار در راستای کمک به رونق بازار خودرو، وام خودرو را از 7 میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش داده است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند افزایش وام خرید خودرو به 15 میلیون تومان تنها می‌تواند تقاضا را برای خودروهای ارزان افزایش دهد.

    در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت خودروها و پایین آمدن قدرت خرید مردم، خرید و فروش در بازار خودرو کشور رونقی ندارد. واقعیت امر این است که متقاضیان خرید خودرو همچنان دلخوش به لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت‌ها هستند و این خود، دلیل مهمی بوده برای کاهش فروش خودروسازان. هم‌اکنون صنعت خودرو نیاز شدید به نقدینگی دارد و اگر تحریک بازار از سمت تقاضا و اختصاص وام‌ها در مسیر درستی قرار نگیرد و متقاضیان وام با آن تسهیلات به سمت خرید خودرو نروند، محرومیت صنعت از نقدینگی اتفاق خواهد افتاد و از نگاه دیگر، خودروسازان داخلی با افت تولید مواجه خواهند شد.

    هر چند که مذاکرات هسته‌ای با روند مناسبی در حال پیشرفت است، اما هنوز نتایج نهایی آن روشن و اجرایی نشده است. واقعیت امر این است که حتی با نهایی شدن توافقات هسته‌ای در تیرماه نیز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام مشکلات خودروسازان یک شبه حل و فصل شود و بتوانند به یک‌باره قیمت‌هایشان را کاهش دهند.

    اگر نیم‌نگاهی به سایر صنایع بیاندازیم، خواهیم دید که اکثر آنها نه‌تنها کاهش قیمت نداشته‌اند، بلکه در برخی موارد افزایش قیمت نیز داشته‌اند. مساله افزایش وام خودرو به 15 میلیون تومان هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است، بنابراین نمی‌توان به طور دقیق در مورد اثرگذاری آن بر بازار خودرو صحبت کرد.

    به اعتقاد اکثر کارشناسان، لغو تحریم‌ها و همکاری مجدد با غول خودروسازی جهان می‌تواند به رونق صنعت خودرو و افزایش تولید و تغییرات قیمتی آن کمک کند. باز هم نباید از یاد ببریم که خودروسازان چندین سال است که با کلکسیونی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی با نهایی شدن شراکت آنها با غول‌های خودروسازی جهان نیز نباید انتظار داشته باشیم که یک شبه صنعت خودروسازی رونق گیرد.

    در حال حاضر خودروسازان کشور به شدت نیاز به جذب نقدینگی دارند و با نبود تسهیلات بانکی، تنها راه جذب سرمایه‌های سرگردان در جامعه است؛ امری که با انتظارات فعلی مردم کاملا در تضاد است. در شرایطی که مردم از خودروسازها انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند، خودروسازان نباید قیمت‌هایشان را افزایش دهند. واقعیت این است که همین قیمت‌های فعلی خودروسازان هیچ‌گونه جذابیتی برای مردم ندارد و اگر قرار بر این باشد که باز هم قیمت‌ها بالاتر برود، ارائه وام 15 میلیونی نیز انگیزه‌ای برای متقاضیان ایجاد نخواهد کرد و تنها به ناامیدی بیشتر مردم منجر خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط