فونیکسریمکسبهتام

پای لنگ خدمات رفاهی در ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان

عصر خودرو : گرم شدن هوا و استفاده بیش از ۵۰ درصد شهروندان از اتوبوس های عمومی شهری در اصفهان در حالی صورت می گیرد که تنها ۱۰ درصد از اتوبوس‌های این شهر به وسایل سرمایشی مجهز هستند..

پای لنگ خدمات رفاهی در ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، بهار کم کم رخت می بندند و جای آن را هوای داغ تابستانی می‌گیرد، تابستانی که در اصفهان بیش از شهرهای دیگر خودنمایی می‌کند و تابش مستقیم نور خورشید در کنار گرمای ناشی از تردد خودروها و فعالیت صنایع در اصفهان آتشی را بر تن شهروندان می‌افروزد.

    گرمای هوا نفس فعالیت شهر را به شماره انداخت

    گرم شدن هوای شهر اصفهان نفس فعالیت در این شهر را نیز به شماره انداخته به صورتیکه کمتر شخصی در ساعات گرم حاضر به خروج از خانه است.

    زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها نیز در نوع خود آزار دهنده است و حجم زیاد مسافران در فضایی تنگ و هوایی گرم اتوبوس‌ها را به واقع به شکنجه‌گاهی برای شهروندان تبدیل می‌کند.

    علی ترابی، شهروند اصفهانی که از سرویس‌دهی شرکت اتوبوسرانی در شهر اصفهان شکایت دارد، در این خصوص می‌گوید: با دیدن شرایط سرویس‌دهی اتوبوسرانی در شهر اصفهان هر شخص که قصد عدم استفاده از وسایل شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را داشته باشد در اولین سفر شهری از کار خود پشیمان شده و استفاده از وسیله شخصی خودش را ترجیح می‌دهد.

    عدم همخوانی تعداد اتوبوس‌ها با حجم مسافران

    وی همچنین از عدم همخوانی تعداد اتوبوس‌ها با حجم مسافران در شهر اصفهان سخن به میان می‌آورد و اضافه می‌کند: اکنون بیشتر اتوبوس‌ها با سوار کردن مسافران بیش از ظرفیت استاندارد در شهر تردد می‌کنند که همین موجب فرسودگی زودتر از موعد این اتوبوس‌ها و کاهش توان کمی و کیفی خدمت به مسافران می‌شود، خدمتی که همین الآن هم کافی و کیفی نیست به ویژه برای استفاده در فصول گرم.

    اما در این میان نباید از وضعیت نامناسب تاکسی‌‌‌های شهر اصفهان نیز غافل باشیم و این در حالی است که بسیاری از شهروندان برای فرار کردن از گرمای اتوبوس‌ها به تاکسی‌‌هایی پناه می برند که دست کمی از اتوبوس‌های داغ ندارند.

    خرابی‌ دستگیره بالابر شیشه و یا قطع عمدی سیستم خودکار بالابر شیشه‌های تاکسی‌ها در شهر اصفهان در کنار عدم استفاده از وسایل سرمایشی در این ناوگان حمل و نقل عمومی نارضایتی شهروندان را بیشتر کرده است.

    اعتراض شهروندان

    ندا بیات یکی از شهروندانی که از فرط گرما به راننده‌ای در این مورد اعتراض داشت، می‌گوید: مگر هزینه تعمیر یک بالابر شیشه چقدر است که وزش اندک باد را نیز از مسافران دریغ می‌کنند.

    وی که معتقد است سکوت برخی از شهروندان در مقابل عدم رعایت حقوق شهروندی موجب عدم توجه به این مهم است، ادامه می‌دهد: خیلی از ما با این صحنه مواجه می‌شویم که در این راستا بعضی‌ها سکوت کرده و زبان به اعتراض نمی‌گشایند و برخی دیگر شکایت می‌کنند و این در حالی است که رعایت حقوق شهروندی در قالب ارائه امکانات مناسب به مردم از وظایف شهرداری و ارگان‌های خدمات رسان است.

    این مشکلات در حالی در ناوگان حمل و نقل عمومی نمایان است که در آیین‌نامه تاکسیرانی وجود هر نوع نقص در وضعیت استاندارد اتومبیل نوعی خلاف به حساب می‌آید و عدم استفاده از وسایل سرمایشی در ساعات اوج گرما و خراب بودن شیشه بالابر خودروها نیز بیانگر عدم رعایت استانداردها است.

    رانندگان تاکسی ملزم به استفاده از کولر نیستند

    معاون اجرایی سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در همین رابطه با اشاره به فعالیت 10 هزار تاکسی در ناوگان تاکسیرانی اصفهان در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر 90 درصد از این تاکسی‌ها مجهز به سیستم سرمایشی هستند.

    رمضان عسگری نژاددر خصوص الزام رانندگان برای استفاده از وسایل سرمایشی در تاکسی‌ها بیان کرد: تاکنون آئین‌نامه‌ای در خصوص الزام استفاده از این وسایل به رانندگان ابلاغ نکردیم.

    عدم توزیع عادلانه اتوبوس‌های کولردار در سطح شهر اصفهان

    در همین رابطه یکی از رانندگان اتوبوس سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان که معتقد است اتوبوس‌های مجهز به سیستم سرمایشی بیشتر در نقاط خاصی از شهر اصفهان تردد دارند اظهار می‌کند: این در حالی است که عدم توجه به توزیع عادلانه اتوبوس‌های کولر دار در سطح شهر اصفهان اعتراض بسیاری از شهروندان را به دنبال داشته است.

    وی با تاکید بر اینکه رانندگان اتوبوس اولین مخاطبان شهروندان در خصوص اعلام شکایت نسبت به خدمات ارایه شده در اتوبوس‌ها هستند، اضافه می‌کند: در این راستا رانندگان نیز اعتراضات مردمی را به مسئولان انتقال می‌دهند.

    این راننده اتوبوس ادامه می‌دهد: به دنبال افزایش گرما فشارهای روانی به شهروندان وارد می‌شود و این امر در کوچکترین برخورد در اتوبوس‌ها عکس‌العمل جدی به دنبال دارد.

    تنها 150 اتوبوس سیستم سرمایشی دارند

    مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان که معتقد است اصلاح برنامه سیستم خنک کننده‌های اتوبوس‌های شهر اصفهان از 15 فروردین ماه سال جاری اجرایی شده است، اظهار می‌کند: تعداد اتوبوس‌های کولر دار سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان 540 اتوبوس است که تاکنون 150 دستگاه از این اتوبوس‌ها آماده ارایه خدمات سرمایشی به شهروندان هستند.

    مرتضی قلمکاری  با اشاره به وجود یک هزار و 300 دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان می‌گوید: 760 اتوبوس در حال تردد در شهر اصفهان امکان نصب وسایل و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را ندارند.

    وی با تاکید بر اینکه برای تجهیز اتوبوس‌های شهر اصفهان به سیستم سرمایشی به اعتبار بالایی نیاز است ادامه داد: هزینه تجهیز هر اتوبوس به این سیستم‌ها بین 50 تا 60 میلیون تومان است که در حال حاضر چنین اعتباری در اختیار نیست.

    نصب پرده در اتوبوس‌‌ها معضلات اجتماعی را به دنبال دارد

    وی با بیان اینکه نصب پرده در اتوبوس‌های شهر اصفهان نیز با توجه به مشکلات احتمالی اجتماعی امکان ندارد، می‌افزاید:  البته در حال حاضر برخی از اتوبوس‌های بخش خصوصی نسبت به نصب پرده در اتوبوس‌ها اقدام کرده‌اند.

    قلمکاری در خصوص نظارت اتوبوسرانی بر اتوبوس‌های سطح شهر اصفهان نیز ادامه می‌دهد: در این راستا باید یادآور شوم که شهروندان در صورت هر گونه تخلف رفتاری و یا عدم رضایت از نحوه ارایه خدمات اتوبوس‌ها می‌توانند شکایات خود را به این سازمان ارایه دهند تا به آنها رسیدگی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو