فونیکسریمکسبهتام

کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد

۲۰ میلیارد دلار گردش مالی پژو برای ۲۳ سال مونتاژکاری

پژو به اندازه یک نمایندگی در ایران سرمایه‌گذاری نکرد

عصر خودرو : رایزنی خودروسازان ایرانی برای بازگشت پژو فرانسه در شرایطی ادامه دارد که به گفته کارشناس ارشد صنعت خودرو، تاکنون پژو حتی به اندازه تأسیس یک نمایندگی خدمات پس از فروش هم در ایران سرمایه‌گذاری نکرده و ۲۳ سال مقابل داخلی‌سازی قطعات در ایران سنگ‌اندازی کرد، اما با خروج این شرکت از ایران، تولید محصولات پژو در مدت ۸ ماه به خودکفایی رسید.

۲۰ میلیارد دلار گردش مالی پژو برای ۲۳ سال مونتاژکاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، این روزها مدیران صنعت خودرو در حالی بر لزوم بازگشت شرکت پژو به ایران اصرار دارند که حضور 23 ساله این شرکت فرانسوی در ایران جز وابستگی صنعت خودروی کشورمان در تأمین قطعات اصلی خودرو به این شرکت فرانسوی دستاوردی به همراه نداشته است، از سویی خروج یک‌شبه کارشناسان پژو از ایران عاملی برای حرکت به سمت داخلی‌سازی قطعات و خودکفایی در تولید برخی خودروها بوده که بازگشت دوباره این شرکت به ایران می‌تواند این دستاورد دوران تحریم را از بین ببرد.

    یکی از کارشناسان با سابقه و مطلع صنعت خودرو در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس در این مورد با تشریح عملکرد شرکت فرانسوی در برخورد با صنعت خودرو ایران، اظهار داشت: شرکت پژو در طول 23 سال حضور خود در کشورمان از سال 68 تا 91 حدود 20 میلیارد دلار گردش مالی را در ایران تجربه کرد.

    وی ادامه داد: با وجود سود بالایی که شرکت پژو از حضور در ایران کسب کرد، حاضر به کمترین سرمایه‌گذاری حتی در حد خرید و تأسیس یک نمایندگی خدمات پس از فروش در ایران نشد و تنها به CKD کاری(مونتاژکاری) در صنعت خودروی کشورمان پرداخت، به طوری که پس از تشدید تحریم‌ها کارشناسان پژو بدون هیچ وابستگی، یک شبه چمدان‌های خود را بستند و از ایران خارج شدند.

    * با خروج پژو از ایران، وابستگی 23 ساله قطع شد

    وی خروج پژو از ایران در سال 91 را بزرگترین نعمت و دستاورد برای صنعت خودرو کشور عنوان کرد و گفت: با خروج پژو، وابستگی ایران به این شرکت فرانسوی بعد از 23 سال قطع شد و این مسئله زمینه‌ای برای تکمیل حلقه‌های خودکفایی در طراحی و تولید خودرو در کشور بود.

    این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تولید محصولاتی مانند پژو 405، پژو پارس، سمند و روآ تا سال 91 در ایران به خودکفایی رسیده بود، اما در مورد محصولی مانند پژو 206 این خودکفایی به دلیل سنگ‌اندازی‌های شرکت پژو تا بیش از 60 درصد محقق نشده بود.

    به گفته وی، مدیران پژو تا زمانی که خط تولید پژو 405 در فرانسه جمع نشده بود، با تولید آن در ایران موافقت نکردند.

    * خودکفایی کامل در تولید، در مدت 8 ماه

    وی با بیان اینکه در فروردین 91 میزان وابستگی پژو 206 به قطعات وارداتی حدود 40 درصد بود، گفت: با خروج پژو از ایران، خودکفایی در تولید این خودرو در طول 8 ماه عملی شد و در آبان سال 91 پژو 206 بدون وابستگی به پژو در کشور به تولید رسید.

    این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: وابستگی 40 درصدی به پژو در مورد قطعات اصلی این خودرو مانند موتور، اکسل، گیربکس و قوای محرکه بود که تولید خودرو بدون این قطعات امکان‌پذیر نبود.

    وی با بیان اینکه شرکت پژو بر ایران‌ خودرو کاملاً حاکم بود، گفت: پژویی‌ها حتی ال‌سی ایران‌ را قبول نداشتند و در این مورد اختلافات زیادی وجود داشت.

    وی با بیان اینکه کارشناسان ایرانی جهت برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید قطعات پژو، به طراحی و تولید رانا بر روی پلت‌فرم پژو 206 روی آوردند، گفت: در آن زمان، پژو نمونه‌های داخلی‌سازی شده قطعات 206 را تائید نمی‌کرد و به همین دلیل رانا به عنوان یک خودروی داخلی با قوای محرکه پژو 206 طراحی و تولید شد که پس از خروج شرکت پژو از ایران، زمینه خودکفایی و تولید پژو 206 بر همین اساس فراهم شد که نمونه بارزی از عملی شدن اقتصاد مقاومتی بود.

    * پژو 50 درصد ارزش قطعات را به عنوان سپرده، طلب می‌کرد

    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در زمان حضور پژو در ایران، حدود 60 درصد از قطعات لازم برای تولید پژو 206 داخلی‌سازی شده بود که قطعات غیر اصلی و ساده مانند تزئینات داخل خودرو و وسایلی مانند موکت کف خودرو یا چراغ‌ها را شامل می‌شد.

    وی تصریح کرد: این میزان داخلی‌سازی هیچ نفعی برای ایران نداشت و فقط با توجه به انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان جهت ساخت این قطعات اولیه و همچنین ایجاد خط تولید خودرو در ایران، کشور را همواره به پژو وابسته نگه می‌داشت زیرا توقف تولید این خودرو ضرر مالی برای بخش‌های مختلف شامل قطعه‌سازان و شرکت خودروساز به همراه داشت و در عین حال، برای تأمین قطعات اصلی همواره کشور به فرانسه وابسته بود.

    وی با بیان اینکه تا پیش از خودکفایی در تولید پژو 206، در مورد قوای محرکه این خودرو حتی 5 درصد نیز داخلی سازی نیز صورت نگرفته بود، گفت: شرکت پژو حتی برای تأمین پَک قطعات خودروهایش از ایران علاوه بر گشایش ال‌سی، 50 درصد ارزش قطعات را به عنوان سپرده طلب می‌کرد که در نهایت این رقم به 25 درصد رسید و این شرکت فرانسوی همواره به ایران‌ خودرو بدهکار بود.

    این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بحث‌های مطرح شده مبنی بر توافق با پژو برای سرمایه‌گذاری در ایران و ایجاد کارخانه، گفت: تجربه نشان داده که این شرکت فرانسوی هیچ تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد و این موضوع در صحبت‌های مدیرعامل پژو نیز دیده می‌شود.

    وی ادامه داد: طبق شنیده‌ها، مسئولان پژو در نهایت شاید حاضر به اجاره کردن یک سالن برای تولید محصولاتشان در ایران شوند و باز هم هزینه ایجاد خط تولید و ساخت قالبها بر عهده طرف ایرانی خواهد بود.

    * پژو برای آتش سوزی 405 حتی یک یورو هم خسارت پرداخت نکرد

    وی با اشاره به حوادث آتش‌سوزی پژو 405 طی سال‌های گذشته، گفت: شرکت پژو حتی یک یورو هم بابت این مسئله خسارت پرداخت نکرد.

    به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با توجه به خودکفایی صورت گرفته در تولید محصولات پژو در ایران، در حال حاضر ایران خودرو نیازی به همکاری با پژو ندارد و بازگشت این شرکت فرانسوی، به جز ایجاد وابستگی جدید و برقراری روابط گذشته، هیچ دستاوردی برای ایران نخواهد داشت.

    وی تأکید کرد: تلاش‌های جدید درجهت باز کردن دوباره پای پژو به ایران باعث از بین رفتن دستاوردهای خودکفایی صورت گرفته در زمان تحریم خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو