فونیکسریمکسبهتام

ورود خودروسازان به منطقه بحران

عصر خودرو : ایران خودرو و سایپا وضع مالی‌شان چطور است؟ آیا شایعاتی‌که در مورد وضع مالی خراب خودرو‌ساز‌ها وجود دارد صحت دارد؟اینها پرسش‌هایی بود که بعد ازحضور ۲شرکت ایران خودرو و سایپا در مزایده سهام پرسپولیس و استقلال در رسانه‌ها مطرح شد.

ورود خودروسازان به منطقه بحران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری، شرکت‌های خودرو‌ساز سال‌هاست مدعی‌اند،‌با حاشیه سود اندک 4تا5درصدی روزگار می‌گذرانند و همیشه در شورای رقابت متقاضی افزایش قیمت محصولاتشان هستند. آنها اغلب اوقات از اینکه منابع مالی‌شان برای تولید کافی نیست گلایه دارند.

    در چنین شرایطی مزایده سهام پرسپولیس و استقلال برگزار شد اما 3وزیر حاضر در هیأت عالی واگذاری حاضر نشدند اهلیت خودروساز‌ها را تأیید کنند.حال این پرسش پیش می‌آیدکه مگر وضع مالی خودروساز‌ها چگونه است که 3وزیر اقتصاد، ورزش و دادگستری حاضر نشدند سهام پرسپولیس و استقلال را به آنها بدهند؟ در این اوضاع و احوال ناگهان مدیرعامل گروه سایپا در روز پنجشنبه تغییر کرد. هر چند در مورد تغییرات اخیر مدیریتی در گروه سایپا حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد ولی نمی‌توان در مورد آنها به درستی قضاوت کرد و سره را از ناسره تشخیص داد.

        آمار‌ها چه می‌گویند؟

    اطلاعات آماری رسمی نشان می‌دهد وضع مالی ایران خودرو و سایپا به منطقه بحران نزدیک شده است و این 2شرکت از بیماری‌های مزمن مالی رنج می‌برند.آمارها گویای این واقعیت هستند که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا شرایط مالی مناسبی ندارند. کارشناسان می‌گویند اوضاع مالی سایپا به نسبت ایران خودرو نگران‌کننده‌تر است زیرا بدهی‌های شرکت سایپا در حال افزایش است و به 12هزار و 825میلیارد تومان رسیده است. بخشی از این بدهی‌ها شامل بدهی به قطعه سازان است و بخش دیگر مربوط به پیش‌دریافت‌های شبکه فروش و بخشی از آن بدهی به بانک‌هاست.

        داستان سایپا

    براساس اطلاعات مالی ارائه شده به بورس تهران زیان انباشته گروه سایپا در6‌ماه سال 93معادل 2780میلیارد تومان بوده است. براساس این اطلاعات در حال حاضر شرکت سایپا 12هزارو825میلیارد تومان بدهی مالی دارد که از این مقدار سایپا معادل 6400میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است. ظاهرا بیشتر این رقم شامل وام‌هایی است که در گذشته با نرخ سود 25درصد دریافت شده و اثرات آن در سال‌های مالی آینده در حساب‌های مالی سایپا آشکار خواهد شد.

    طبق آمارهای موجود سایپا در عین حال در حال حاضر 4هزار میلیارد تومان کسری سرمایه در گردش دارد. طبق اطلاعات مالی سایپا که در سایت اطلاعات ناشران بورس(کدال)درج شده، شرکت سایپا در سال مالی 93فقط توانسته از 50تا55درصد از ظرفیت تولیدش استفاده کند. نکته اینجاست که اگر قرار باشد این شرکت به سود برسد باید بیش از 80درصد از ظرفیت تولید آن فعال شود. براساس این آمارها در طول چند سال گذشته شرکت سایپا بیشتر بر مشکلاتش اضافه کرده و وضع این شرکت را خطرناک کرده است. به باور کارشناسان به‌طور کلی 3موضوع زیان انباشته، کسری سرمایه در گردش و همچنین بدهی‌ها وضعیت مالی سایپا را خیلی پیچیده کرده است.

        داستان ایران خودرو

    براساس صورت‌های مالی ارائه شده از سوی شرکت ایران خودرو زیان انباشته این شرکت در پایان سال مالی 93معادل 165میلیارد تومان است. البته میزان زیان این شرکت در سال 92معادل 782میلیارد تومان بوده است که با درنظر گرفتن زیان انباشته گروه خودرو‌سازی‌ ایران‌خودرو ا‌ز مرز 1228میلیارد تومان هم فراتر رفته بود. این آمار‌ها نشان می‌دهد که وضعیت مالی شرکت ایران خودرو از سال 90تا سال 92رو به وخامت گذاشت اما از این سال به بعد با ارائه برخی راهکار‌ها این زیان کمتر شده است، چیزی که در شرکت سایپا اتفاق نیفتاده است. پیش‌بینی می‌شود زیان گروه صنعتی ایران خودرو در سال 94 به 279میلیارد تومان برسد.

        راه‌حل خلاص

    به‌نظر می‌رسد در چنین شرایطی اصلاح ساختار سهامداری، اصلاح ساختار مالی و تغییر روش‌های تأمین مالی و مدیریتی ازجمله راهکار‌های برون‌رفت خودروسازها از منطقه بحران است.یکی از راهکارهایی که کارشناسان مطرح می‌کنند این است که بخشی از سهامداران خودروسازان به‌خود این شرکت‌ها بدهکار هستند یعنی این سهامداران نمی‌توانند منابع مالی این شرکت را تأمین کنند. پس اگر این شرکت‌ها نمی‌توانند منابع مالی لازم خودرو‌ساز‌ها را تامین کنند بهتر است که سهامشان را واگذار کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو