فونیکسریمکسبهتام

خودروهای عالی که کسی آنها را نمی‌خرد

عصر خودرو : وقتی خودرویی عالی و باکیفیت بالا می‌سازید، ممکن است شایسته رسیدن به موفقیت باشد، ولی لزوما به این مقصود نخواهد رسید. بازار اتومبیل در گذشته و حال، پُر از محصولات خارق‌العاده‌ای بوده است که به‌وسیله خریداران با بی‌اعتنایی روبه‌رو شده‌اند.

خودروهای عالی که کسی آنها را نمی‌خرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، رای آنکه درک بهتری از این موضوع ایجاد شود، در ادامه نمونه‌ای از بهترین خودروهای امروزی را مرور می‌کنیم که کمتر کسی برای خرید به سراغ آنها می‌رود.در بازار جهانی هرکدام از این سدان‌ها، کوپه‌ها، مدل‌های اسپرت و واگن‌ها شایسته آمار بهتری در زمینه فروش هستند، ولی به دلایل مختلف، با بی‌مهری مشتریان بازار خودرو مواجه شده‌اند. هرچند گزینه مناسبی برای خرید خودرویی فوق‌العاده هستند.
    بی‌ام‌و سری 3 واگن اسپرت
    فهرست را با استیشن واگن شروع می‌کنیم. خودروهای سری 3 با داشتن مرکز ثقلی پایین‌تر نسبت به یک شاسی‌بلند یا کراس‌اور، از لحاظ هندلینگ با سدان اسپرت قابل‌مقایسه هستند و در همین حال، فضای حمل وسایل اضافه‌ای که در خود دارند، آنها را از لحاظ کاربردی در مرتبه‌ای بالاتر قرار می‌دهد. خریداران حتی وقتی با یک نمونه عالی مانند «بی‌ام‌و» سری 3 اسپرت واگن مواجه می‌شوند، راه خود را به سمت مدلی مانند 1X کج می‌کنند. خودرویی که سری 3 واگن را به نسبت 5 به 1 در بازار پشت‌سر گذاشته است. «بی‌ام‌و» خودروهای سری 3 خود را به دو صورت ارائه می‌کند: مدل i 328 با پیشرانه بنزینی و مدل d 328 با پیشرانه دیزلی. هر دو این مدل‌ها عنوان «ایکس‌درایو» را به دنبال نام خود دارند و تنها به صورت 2 دیفرانسیل به فروش می‌رسند. i 328 از موتور آشنای «بی‌ام‌و»، یعنی 2 لیتری توربو 4 سیلندر با 240 اسب‌بخار و 345 نیوتن‌متر استفاده می‌کند و همراه با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک (تنها گزینه انتقال قدرت در این مدل)، سرعت 96/6 کیلومتر بر ساعت را در زمان 5/8 ثانیه ثبت می‌کند. این درحالی است که مدل d 328 از یک موتور توربو دیزل با همان حجم استفاده می‌کند که مهم‌ترین مشخصه آن، مصرف سوخت بهتر آن است. این واگن در هر زمینه‌ای به جز فروش، یک «بَرنده» به حساب می‌آید. فروش این خودرو در سال 2014 میلادی تنها 3687 دستگاه بوده است.
    کادیلاک ATS
    تغییرات معمولا کمتر قابل‌تشخیص هستند و حتی اینکه، سخت می‌توان آنها را قبول کرد. این موضوع به‌ویژه درباره خودروسازی مانند کادیلاک صدق می‌کند. کادیلاک پس از تجدیدنظر کلی در خط تولید گذشته خود و پس از گذراندن یک دوره سردرگمی درباره هویت‌اش، با مدل‌هایی مانند ATS و CTS در رقابت با «بی‌ام‌و» ظاهر شد. مدل ATS در 2 فرم سدان و کوپه، تعادل و واکنش آنچنان خوبی را در رانندگی به نمایش گذاشت که بیشتر از یک «بی‌ام‌و» سری 3 انتظار می‌رفت. با این وجود، ATS یک خودرو بی‌نقص نبود؛ رابط کاربری سیستم CUE بسیار گیج‌کننده بود و فضای صندلی‌های عقب نیز در آن بسیار تنگ احساس می‌شد. علاقه‌مندان «بی‌ام‌و» سال‌ها هیچ‌گونه مشکلی با ضعف‌های سیستم I Drive و صندلی‌های عقب خفه‌کننده در «بی‌ام‌و» نداشتند (چیزی که در مدل‌های کنونی اصلاح شده است)، ولی چرا چنین چیزی برای ATS رخ نداده است؟ ATS خودرویی بسیار متفاوت با کادیلاک‌های گذشته است، ولی آمار فروش آن، چندان با شرایطش مطابقت نمی‌کند و فروش آن در سال 2014م 29890 دستگاه بود که شاید مشتریان هنوز نتوانسته‌اند با تغییرات آن کنار بیایند.

    فورد فلکس
    فروش این خودرو در 2014م به میزان 28822 دستگاه بوده است. از لحاظ طراحی اگر بخواهیم فورد فلکس را بررسی کنیم، این مدل یک فورد کانتری سدان 1965 است که با یک جیپ «گرند واگونیر» و یک «رنج‌روور» مدرن ترکیب شده است؛‌ نتیجه خودرویی شده که کاملاً از دیگر شاسی‌بلندها متمایز است. کیفیت فلکس در داخل کابین نیز قابل‌لمس است و فضایی آرام و جادار برای سفر 6 یا 7 سرنشین فراهم شده است. فلکس برای پیشرانه از یک موتور اکوبوست V6 با قدرت 365 اسب‌بخار استفاده می‌کند که آن را در بین قدرتمندترین وسایل نقلیه در کلاس خودش قرار می‌دهد. امّا شاید فورد با انتخاب عنوانی نه‌چندان جالب و تبلیغاتی نامتناسب، قدر این خودروی کاربردی‌اش را ندانسته است.
    جگوار XJ
    به نظر می‌رسد طراحی عجیب و غریب در میان سدان‌های لوکس بزرگ شیوع پیدا کرده است. آئودی 8A یک دماغه مانند دودکش صنعتی پیدا کرده، «بی‌ام‌و» سری 7 نیز مبتلا به گواتر شده است و لکسس LS که بهتر است حرفش را نزنیم. به همین دلیل است که وقتی یک جگوار XJ را می‌بینیم، آن را تحسین می‌کنیم. ظاهر عضلانی جگوار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در همین حال، ساختار آلومینیومی سبک و اسپرتی آن را نیز نباید فراموش کرد. البته آمار فروش جگوار هرگز به گرد پای رقبای آلمانی نخواهد رسید. یکی از عوامل این موضوع می‌تواند گذشتن دوران برخی از المان‌های کیفیت نشان(برند) باشد. با این حال، اگر به قیمت جگوار توجه داشته باشیم که تقریبا 20 هزار دلار ارزان‌تر از مرسدس‌بنز کلاس S است، می‌توان به خرید این خودرو به عنوان «معامله مناسب» فکر کرد. با این حال فروش این خودرو در سال 2014م تنها 4329 دستگاه بود.

    مزدا 5
    شعار «بزرگتر، بهتر است» همیشه برای خرید خودرو خانوادگی نقش مهمی ایفا می‌کند. این موضوع، به‌ویژه برای خانواده‌هایی که درحال بزرگ‌کردن بچه‌های خود هستند، صدق می‌کند. ولی اینکه مزدا 5 به اندازه 10 درصد آمار «دوج گرند» کاروان فروش می‌کند، چندان منطقی نیست چراکه این مدل چندان هم جثه کوچکتری ندارد. در هر حال، خانواده‌هایی که حتی فقط 2 فرزند دارند نیز به سراغ مینی‌ون‌ها می‌روند و شرایطی را مانند سفر با گروه دوستان فرزندشان درنظر می‌گیرند. یکی از دلایلی که به سراغ مزدا 5 نمی‌روند، شاید این است که ردیف سوم صندلی‌ها فضای فشرده‌ای دارد و آنها نمی‌خواهند حتی بچه‌های دیگر هم این حس خفه‌کنندگی برای‌شان ایجاد شود. با این حال، ابعاد جمع‌وجور مزدا باعث می‌شود مانور با آن در شهر و محوطه پارکینگ بسیار آسان‌تر باشد. مزدا 5 نسبت به بسیاری از ون‌های با ابعاد معمولی، چابک‌تر است و لذت بیشتری در رانندگی دارد. همچنین مزدا با قیمتی برابر 22060 دلار، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مینی‌ون‌های حاضر در بازار است. این در شرایطی است که فروش آن در سال 2014م 11613 دستگاه بوده است.
    مرسدس‌بنز کلاس E واگن
    دهه 80 میلادی چندان میانه خوبی با استیشن واگن‌های شهری نداشته است. زمانی که بازار با هجومی بی‌رحمانه از طرف مینی‌ون‌ها روبه‌رو شد. با اینکه تعداد محدودی از مدل‌های کاربردی خودروسازان مختلف توانسته‌اند از آن روزهای تاریک، جان سالم به در ببرند، ولی این مرسدس‌بنز کلاس E واگن کنونی است که تفسیری مدرن از فلسفه خط سقف بلند را ارائه می‌دهد. همانند مدل‌های گذشته خود، تنها تفاوت کلاس E با همتای سدان در قسمت عقبش است. شاید این فرم از بدنه برای یک واگن نیز مناسب‌تر باشد. داشتن فضای حمل وسایل اضافی و ردیف سوم صندلی، یکی از مزیت‌های انتخاب کلاس E واگن با طراحی زیبای بدنه‌اش است. همچنین اگر قیمت پایه 59 هزار و 925دلاری را برای E350 فورماتیک واگن 2015 را در تریم اسپرت یا لوکس درنظر بگیرید، این قیمت تنها 4200 دلار نسبت به E350 فورماتیک سدان 2015 بیشتر است. همین موضوع باعث می‌شود، از اینکه آمار فروش مدل واگن تنها 3 درصد از فروش کلاس E در سال 2014م بوده، تعجب کنیم. از این‌رو فروش این خودرو در سال 2014م 2327 دستگاه بوده است.

    پورشه کایمن
    درحالی که پورشه کایمن در بین بهترین مدل‌های صنعت خودرو قرار می‌گیرد، ولی این 911 است که به عنوان مدل اسپرت پورشه نظر خریداران را به خود جلب می‌کند. نخستین نسل از کایمن، شروع خوبی با فروش 7025 دستگاه در سال 2006 و 6027 دستگاه در سال 2007م داشت، ولی از آن پس هرگز نتوانست در یک‌سال بیشتر از 3500 دستگاه بفروشد. اما 911 در هر کدام از 2 سال گذشته، بیشتر از 10 هزار دستگاه برای پورشه فروش داشته است. این در حالی است که کایمن خودرو بهتری برای رانندگی است و با رنگ و لعاب کمتری، جادوی پورشه را به نمایش می‌گذارد. راز این موضوع در شاسی با موتور میانی است که باعث انعطاف‌پذیری و پایداری طبیعی می‌شود. در حالی که 911 با موتور عقب برای رسیدن به چنین حالتی نیاز به تجهیزات الکترونیکی دارد. فروش کایمن در سال 2014م تنها به میزان 3417 دستگاه بود.
    سایون FR-S / سوبارو BRZ
    حتی نام‌هایی مانند سوبارو و تویوتا نیز از خطرات بازار اتومبیل مصون نیستند. دوقلوهای سایون FR-S و سوبارو BRZ نمودار آمار فروش را پایین آورده‌اند. رسانه‌های مرتبط با اتومبیل در دنیا از این 2 مدل به‌عنوان خودروهای مقرون‌به‌صرفه اسپرت نام برده بودند و به نظر می‌رسید که علاقه‌مندان برای خرید FR-S یا BRZ نتوانند مدت زیادی را صبر کنند. ولی نگاهی کلی به آمار فروش اولیه نشان می‌دهد افت قابل‌توجهی در این زمینه رخ داده است. با درنظر گرفتن اینکه سایون FR-S تنها در 6 ماه انتهایی سال 2012 میلادی در بازار حاضر بود، 11 هزار و 417 دستگاه از این خودرو به‌وسیله مشتریان خریداری شد. در سال 2013میلادی که نخستین سال کامل حضور این مدل در بازار محسوب می‌شد، 18327 دستگاه از آن به فروش رسید. ولی در سال 2014م این میزان به 14062 دستگاه کاهش پیدا کرد. همچنین در 3 ماه نخست 2015 میلادی، سایون 2445 دستگاه از مدل FR-S را به فروش رسانده که سطحی پایین‌تر نسبت به 3425 دستگاه فروش رفته در سال گذشته در همین بازه زمانی نشان می‌دهد. داستان سوبارو BRZ نیز کمابیش به همین ترتیب، ولی با اعداد به نسبت پایین‌تر است. این خودرو به تعداد 4144 دستگاه در سال 2012 و 8087 دستگاه در سال 2013م و 7504 دستگاه در سال 2014م به‌فروش رسیده است. همچنین در 3 ماه نخست امسال میلادی، 1159 دستگاه BRZ به خانه مشتریان رفته‌اند. این در حالی است که این آمار در همین بازه زمانی در سال گذشته برابر 2066 دستگاه بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو