فونیکسریمکسبهتام

وابستگی ناتمام صنعت خودروسازی ایران به واردات قطعه

عصر خودرو : به گفته برخی کارشناسان و فعالان در بازار خودرو تعداد معدود قطعه سازان، تیراژ پایین آنها و... از عواملی است که خودروسازان را مجبور به واردات قطعات کرده‌اند.

وابستگی ناتمام صنعت خودروسازی ایران به واردات قطعه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، از آنجا که به نوعی صنعت قطعه‌سازی در سال‌های اخیر دچار افول شده، آمارها نشان می‌دهد چینی‌ها جای خود را در ایران محکم کرده‌اند. آن‌طور که مشخص است آنها علاوه بر صادرات خودرو به ایران، به صادرات قطعات نیز، پرداخته‌اند که به گفته برخی فعالان در بازار این قطعات بسیار بی‌کیفیت، تنها بر اساس مشکلات اقتصادی و قیمت ارزان مورد انتخاب مشتریان قرار می‌گیرند. با این حال خودروسازان کشور برای تهیه بسیاری از قطعات مورد نیاز خود به این صنعت در خارج از کشور نیازمندند. در اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا باید صنعت خودروسازی ما به قطعه‌سازی خارج از کشور وابسته باشد؟

    احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این خصوص معتقد است: تعداد قطعه‌سازان بزرگ در کشور کم است و با تیراژ پایینی که دارند توان تامین نیازهای خودروسازان را ندارند. همچنین بعضی اقلام مورد نیاز خودروسازان، تولید و ثبت داخل نشده یا در صورت تولید از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

    او با تاکید براینکه خودروسازان نیازمند واردات قطعات هستند، به اقتصادنیوز می‌گوید: در حال حاضر تمام شرکت‌های خودروساز دنیا با تیروان‌ها قرارداد دارند و از شرکت‌های قوی قطعه‌سازی بهره می‌برند. در حالیکه در ایران این امکانات وجود ندارد و باید این قطعات از خارج کشور تهیه شود.

    البته نعمت‌بخش پیرامون توسعه صنعت قطعه سازی کشور اعتقاد دارد که تقویت قطعه‌سازان داخلی و ایجاد تیروان‌ها در آینده این وابستگی به خارج کمتر خواهد شد.

    از تولید قطعات بدون صرفه پرهیز می‌کنیم
    یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان هم در این باره عنوان می‌کند: در همه جای دنیا تمام قطعات تولید نمی‌شوند به این دلیل که تولید بعضی قطعات در مقیاس، اقتصادی و مقرون به صرفه نیست. در تمام کشورها واردات و صادرات قطعه صورت می‌گیرد.

    محمدرضا نجفی منش در ادامه به اقتصادنیوز می گوید: ما معتقدیم که اگر تولید قطعه‌ای به صرفه نیست نباید این کار را انجام داد. در حال حاضر بخش زیادی از قطعات از طریق افتر مارکت تهیه می‌شوند و بخش دیگر قطعات وارداتی هستند که فعلاً داخلی‌سازی نشده‌اند.

    او معتقد است: با سیاست‌هایی که وزارت‌خانه گذاشته و برنامه‌های که برای داخلی‌سازی شدن قطعات صورت گرفته و تعیین شدن وضعیت تحریم‌ها امیدواریم که از حجم واردات کاسته شود و حرکت به سمت تولید داخل بیشتر شود.

     

    اما فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به اقتصادنیوز می گوید: در همه کشورها به این صورت است که خودروسازان قطعات مورد نیاز خود را از چند بازار مختلف تهیه می‌کنند که این موضوع در وضعیت اقتصادی، تکنولوژی و دسترسی به ساپلایرها موثر است.

    او افزود: با استفاده از ساپلایرهای خارجی به نوعی منابع مالی ارزانتری در اختیار خودروساز می‌‌گیرد و آنها می‌توانند قطعات را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند. که این مساله خود باعث ایجاد علاقه برای خرید قطعات از خارج کشور می‌شود.

    به گفته این کارشناس صنعت خودرو کیفیت محصولات نیز، نقش بسزایی در این مساله دارد مثلاً در بعضی قطعات مانند ABS که یک قطعه ایمنی است تنها کیفیت مطرح است. به این دلیل این قطعه جز قطعات وارداتی در ایران و تمام بازارهای جهانی است که آلمان تولیدکننده عمده آن است و به اکثر کشورها صادر می‌کند.

    او افزود: از سوی دیگر تولیدات خودروسازان در کشور آن‌قدر قدیمی است که حتی اگر قطعات آن در بهترین قطعه‌سازهای جهان تولید شود و از باکیفیت‌ترین‌ها باشد با طراحی قدیمی که دارد کیفیتی که ما انتظار داریم را به ما نمی‌دهد.

    راهکاری برای توسعه صنعت قطعه سازی
    فربد زاوه اعتقاد دارد: اولین گام برای اینکه صنعت قطعه‌سازی کشور به رشد کیفی مناسبی برسد این است که قطعه‌سازان باید وارد زنجیره بازار جهانی شوند و اصول کار بین‌المللی را یاد بگیرند. در واقع درحال حاضر بزرگتیرن مشکل نابلدی اصول کار بین‌المللی است. قطعه‌سازان باید به تولیدکننده‌های بین‌المللی خارجی وصل شوند تا هم از تکنولوژی آنها و هم از روش‌های مدیریتی که دارند بهره ببرند.

    به گفته این فعال صنعت خودرو سازی، بهترین راه برای اینکه بتوان آنها را به چرخه جهانی وصل کرد این است که مثلاً در بحث‌های مالیاتی یک سری مشوق گذاشته شود تا با این کار علاقه به سرمایه‌گذاری در محصولات و تکنولوژی جدید ایجاد شود یعنی بخشی از سرمایه‌گذاری آنها از مالیات معاف شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو